Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mennesker og krig, og hvorfor mennesker er maktsyke

Mennesker og krig, og hvorfor mennesker er maktsyke

Maktgale mennesker. Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.04.2005


Mennesker har en tendens til å krige. De ødelegger hus, dreper barn tilintetgjører en hel verden og mer enn det, men hvorfor gjør de det? Er det fordi de forsvarer landets ære i krig eller er det rett og slett at de bare er maktgale?

 

Hitler, Mussolini, de fleste presidenter er som regel maktgale. Se på Bush. Han er bare ute etter oljepenger og makt. Han sa til verdens befolkning at han bare ville styrte Saddam Housains regime og redde det irakiske folket, men var det egentlig det han var ute etter? Det jeg tror er at Bush egentlig bare var ute etter olje. Han drepte uskyldige mennesker, bombet flere hjem og det var sannsynligvis bare for å få olje.

 

Og hva er det egentlig med han og atomvåpen? Er det bare USA og Kina (Russland) i verden som kan ha atomvåpen? Hvorfor kan ikke Norge, Sverige, eller Østerrike ha det? Og hvorfor er det egentlig USA som er stormaktene i denne verden? Som sagt Bush er bare maktsyk eller maktgal. Kall det hva du vil, han er bare ute etter makt og olje. Han synker så lavt for å få makt at han jukset på det forrige president valget.


 

Og hva var det egentlig med Hitler? Det er vel ikke så lett å spørre seg selv hva han egentlig drev med!

Var han egentlig en så jødehater som folk påstår han var? Eller var han egentlig en person som bare var ute etter hevn over landet sitt eller var han rett og slett maktsyk?

 

Det virker kanskje for noen at han var alt dette, men jeg tror ikke det. Jeg tror at Hitler var en person som rett og slett var maktsyk. Jeg tror egentlig han ikke var en så jødehater! Han trengte bare noen og skylde på. Det kunne likegreit ha vært kristne eller muslimer for den slags skyld. Han var en maktsyk person som bare var ute etter å få hele Europa under seg.

 

Men det er jo ikke bare presidenter og rikskanslere som er maktsyke. Hva med politikere? For eksempel lederen i Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen. Hagen er et alternativ av mange maktsyke politikere. Han er bare ute etter makt. Hvis det hadde vært opp til ham så hadde vel han valgt seg selv som Statsminister. Men det er ikke bare Hagen som vil det, men han er han som er verst.

 

Men det er jo ikke bare maktgale mennesker som er ille. Men hva med de som driver med krig og elendighet?

 

Der kommer også Bush inn i bildet, men han kommer vi til senere. Hvis vi går tilbake i tid kommer vi til den franske keiseren Napoleon Bonaparte. Hvis han hadde dødd sånn plutselig ville jo han ha blitt husket som en stor keiser. Men nei, han måtte ut å krige han, fordi han var maktsyk og ville ha hele Europa under seg.

 

Men nok om han. Han er jo langt inn i fortiden!

 

Hva med Bush. Han er den mest arrogante presidenten noen sinne! Hvorfor må han alltid drive og krige og herje i alle land han ikke har noe med å gjøre? Jo han elsker krig. Han elsker å se andre mennesker bli pint, og at han har kontroll over alle.

 

For å avslutte det med Bush; her er en oppsummering: Bush er en gal mann med altfor stor makt som har drept utrolig mange menneskeliv og i tillegg har herpa livet til pårørende og andre ofre. Men nok om Bush.

 

Hvorfor ikke prate litt om Osama Bin Laden? Han er ikke den som driver med krig, men han har startet en krig og han er iallfall maktsyk. Han startet krig mellom USA og Afghanistan.

 

Bin Laden er lederen for terrorist gruppa Al quida. De styrtet to fly inn i ”world trade Center”. Bush klikka og startet en krig mot Afghanistan. Bin Laden er en syk mann som har drept mange og ødelagt mange liv. For øyeblikket er han sannsynligvis gjemt i fjellene i Afghanistan.

 

Men min teori om alt som skjedde mellom Bush og Bin Laden er sånn: Bush fikk Laden på tronen på en betingelse.. Bin Laden måtte gi billig olje til USA, Bush også, men etter flere år da Bin Laden fikk stor makt så dreit han i Bush og dreit i oljegreia, da ble Bush ganske sur og tok hevn med å bombe og drepe alt han kunne som hadde med Bin Laden å gjøre. På dette tidspunket bodde Bin Laden i USA, men etter hvert flyktet han.

 

Men spørsmålet jeg vil frem til i dette essayet er HVORFOR mennesker er maktsyke? Det er jo et rimelig stort spørsmål å stille seg selv. Mennesker er svake av sinn. Det var noe J.R.R. Tolkien skrev om i sine bøker. Alt som har med makt og gjøre tar mennesker imot uten forespørsel. Det ligger noe i at mennesker tenker som regel bare makt, makt og hva vi kan få mest av. Synes ikke du det?

 

Men uansett så tror jeg innerst inne at mennesker tenker bare makt og krig. Også, du ser jo på dyra da.. de er jo skikkelig greie men det er vi som styrer over dyrene, det har vi alltid gjort, og derfor utviklet vi oss slike slemme, ekle, fæle mennesker som vi er. Vi elsker å ha kontroll over andre. Sånn er det bare.

 

Men man blir ikke ferdig med det.

Nei det er mye mer.

Hva med litt egoisme også?

Oppå all krig og elendighet er det også litt egoisme inni bildet!

De spør sikkert seg selv: hva kan vi få ut av alt dette?

Det skulle ikke forundre meg i det hele tatt.

 

Men det er vel ikke bare de store rikskanslerne, presidentene eller politikerne som er maktsyke. Hva med de menneskene vi ser på gata? Hvorfor er ikke de maktsyke? Jeg tror at alle mennesker, uansett hvor snille de er, er litt maktsyke.

Uansett hva!

 

Men uansett hvor maktsyke alle mennesker er, er det ikke alle som blir som Hitler heller da. Så vi i Norge får prøve å leve i harmoni i 100 år til. For etter 100 år er det ikke noen jord allikevel. Da har jorda allerede eksplodert! Men jeg skrev jo ikke dette essayet for å snakke om jordas eksplosjon!

 

Men om hvorfor mennesker er maktsyke og om mennesker og krig. Det har jeg gjort, så da er dette essayet ferdig.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil