Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Islam: Helligdager, høytider og synet på mennesket

Islam: Helligdager, høytider og synet på mennesket

Kort og bra tekst om muslimenes høytider, helligdager og syn på mennesket.

Karakter: 5

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.04.2005
Tema
Islam

Helligdager og høytider

I kristendommen er det søndag som er den hellige dagen i uken, og på samme måte er fredag hellig i Islam. Det er også to store høytider i året, den ene er Id ul-adha, og den andre et Id al-fitr.

 

Id al-fitr feires i slutten av måneden Ramadan, og det feires med fester bønner og gaver. Ramadan er fastemåneden for muslimene, og ingen av de voksene for lov til å spise noe som helst mellom soloppgang og solnedgang. Men når solen har gått ned får de lov til å spise. Det var profeten Muhammed som oppfordret til å feire Id al-fitr, fordi det var en lang faste måned som var forbi. De skulle feire at de endelig fikk lov til å spise igjen.

 

Id ul-fitr er den andre viktige høytiden. Den starter i den 12. måneden i det islamske kalederåret, og festen varer i hele fire dager. I Id ul-fitr skal hver muslimske familie ofre et dyr. Dyret skal deles i tre deler, og en del skal familien ha selv, en annen del skal gis bort til fattige og en tredje del skal bli gitt bort som gave.

 

Synet på mennesket

Islam mener at mennesket er det største som gud noen sinne har skapt. Islam mener også at renslighet er veldig viktig for mennesket. Før de relgiøse pliktene skal utføres, må de ta av seg på bena, og renses med vann. Renhet innebærer også at det ikke er lov å spise svinekjøtt eller drikke alkohol, og det er også i en del muslimske land normalt å bli omkjært.

 

Kvinner og menn skal i følge Koranen bli likestilt. Men i ekteskapet har mennene allike vel mer fordel enn kvinnene: det er enklere for menn å skille seg, menn kan ha opp til flere koner på en gang, og ved skilsmisse har mannen alltid foreldreretten.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil