Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Intervju med Ivar Aasen

Intervju med Ivar Aasen

Intervju med Ivar Aasen angående nynorsken

Sjanger
Annet
Språkform
Nynorsk
Lastet opp
20.05.2000
Tema
Ivar Aasen


Eg sitt her i dag, som den utsende journalisten frå Bjørgvin katedralskole. Som ein av dei første elevane her i Noreg, skal eg intervjue ein av dei nye språkforskarane her til lands; Ivar Aasen. Ivar, eg er glad for å ha deg her, det er jo ikkje kvar dag at ein har sånn ein vis mann til råe. "Jo takk skal du ha, eg hadde ikkje venta at folk skulle begynne å kalle meg vis, men det er jo alltid morosamt å vite at folk på sett og vis ser opp til ein". Nå, kvifor piner du deg sjølv natt og dag, såvell i uver som finver, kva er det som er så spesielt med dette språket som du samlar samman? "Jo, det skal eg seie deg. Men for å kunne klare å forklare det for deg, må eg samanlikne meg med for eksempel deg. Har du aldri hatt ein stor draum, som du går og drømmar om heile tida? Det har du heilt sikkert hatt. Men la oss kalle grunnen til at eg travar Noreg opp og ned "Ein urealisert draum". Eg fekk denne draumen når eg studerte. Det hadde seg sånn at eg kom frå ei lita bygd i Midt Noreg, og der hadde vi ei heilt forskjellig dialekt frå den dei hadde i Oslo, men felles skriftspråk hadde me lell, bokmål sjølvsagt, utforma etter dei stor kaksane vi finn i storbyane der nede. I dette landet er det jo fleire hundre forskjellige dialektar, så kvifor ska skriftspråket stamme kunn frå ei dialekt? Da var det at eg fekk denne draumen, om eit skriftspråk bygd på alle dei dialektane me har her til lands. Så, der har du grunnen til all slitet, men eg må innrømme at eg har vore på nippen av å gi opp når vergudane visste seg frå si verste side, men eg er så nært målet mitt nå at ingen ting virkar inn på meg lenger, eg skal i mål.


 

Så dette nye språket du samlar saman er ein generell norm for heile landet? "Eg ville ikkje akkurat kalle det ein norm, men i dette språket vil du finne ting frå alle dialektane. Det eg gjør, er at eg studerer endingar og oppbygginga i ord og setningar. Når eg har fått samla samman så mange dialektar som eg klarar, vil eg prøve å smelte det samman til eit språk".

 

Men korleis har du blitt motteke rundt om i moder Noreg da. Er responsen positiv, negativ, eller begge delar? "Uansett ka ein mann gjer, så vil han alltid bli møtt av både positive og negative responsar, det er jo klart. Her til lands, er eg blitt møtt av mange blanda meiningar. I Nord-Noreg har eg blitt veldig godt motteke. Dei som bor i Nord-Noreg er ein av dei typane som blir på sett og vis undertrykt av det skriftspråket som er nå. Dialektane i Nord-Noreg er så forskjellige frå dei som er i Sør Noreg, som natt og dag. Motsett er det derimot heilt sør i Noreg. Der har eg møtt mykje negativ respons, men det finnes mange plasser der eg har blitt positivt motteke. Mykje av grunnen til at dei er så negative i sør, er nok at dei har eit skriftspråk som er forma etter dei, så dei følar ikkje noko behov for eit meir landsomfattande skriftspråk, slik som eg og mange andre gjør".

 

Du er nå blitt ca 45 år, ikkje sant? Er du ikkje redd at du ikkje vil bli ferdig med dette nye språket før du blir for gammal? "Kva tida anngår, så ser eg på det som en irrelevant sak akkurat nå. Tida vil alltid gå, og om eg ikkje blir ferdig så håper eg at nokon andre tek over "bedrifta". Men arbeidet med nynorsken vil aldri bli ferdig. Du skjønner, eit språk vil alltid fortsette å utvikle seg. Mye av bakgrunnen til at det norske språket har forandra seg så fælt dei siste hundre åra, er rett og slett at vi nordmenn er for dårlege til å stoppe den ytre påverkinga, men vi er unnskyldt det danske som er blitt presset inn i språket vårt. Men nå er det om å bli kvitt det danske, slik at vi på nytt kan få eit reint norsk språk".

 

Nå som du snart er ferdig med denne drømmen din, kva har du tenkt å gjøre for å få "spreidd" den utover landets berg og dalar? "Eg trur at mykje vil gå tå seg sjølv, særleg i dei nordlegaste strøka der dei som sagt er glade for å få eit nytt skriftspråk meir lik deira. Men eg har planar for eit par grammatikk bøker, og ei rein nynorsk ordbok. Forhåpentlegvis vil nynorsken bli tatt inn i skoleverket, men det er ikkje gjort på eit år eller to. Ja, eg ska vera glad om det i hele tatt blir tatt inn i skoleverket mens eg lev. Eg trur at omtrent 50 - 150 så skal det være tatt opp, men kven veit?

 

Sei det du.. Men fristar det aldri med ein liten ferie da. Du har jo som sagt jobba med dette språket i mange, mange år no, blir du aldri lei? "Eg oppfattar jobben med dette språket og fritida min som eit, du skjønnar at noko av det eg likar best i verda, er å gå i frisk norsk natur. Og "jobben" min omfattar mykje vandring i skog, fjell og mark, på dette viset får eg da jobben min og fritida min blanda. Dette er noko som eg trivast veldig godt med, så eg følar ikkje at eg har noko behov for ferie da, skjønnar du?"

 

Hehehe. både ja og nei. Alle har behov for litt fritid, men det er nå det eg meinar da. Ja, ja Eg begynnar å gå tom for spørsmål, så her har du det siste "plagande" spørsmålet. Når du når "slippar" det nye språket ditt, fører dette til at vi får to typar skriftspråk her til lands, korleis trur du da det vil utarte seg? "Hypotetisk, hypotetisk det er umogleg å seie ka som kan skje mellom dei to skriftspråka. Personleg, så trur eg at det kan skje en mogleg samansmelting mellom dei to språka, slik at vi får eit språk som kanskje er betre, eller like bra som nynorske, men kan man ikkje tenke seg tel dette. Det er det samme som å prøve å sjå for seg at mennesket ein gong kanskje kommer til å gå på månen, umogleg?, sei ikkje det…"

 

Månen kan ikkje sjå det for meg, men verden gjør framskritt, så Men tusen takk til deg Ivar Aasen, for at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål. Så Ivar, kvar sett du vegen no da? "Hovudsakleg, så har eg tenkt meg ein tur til Heimbygda mi Östra, deretter veit eg ikkje, øyeblikket avgjør det heile. Ikkje noko å takke for, eg syns alltid det er morosamt at folk fattar interesse for det nye språket, så eg har ikkje noko imot å svara på nokon spørsmål".


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil