Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henrik Ibsen

Henrik Ibsen

Forfatterportrett av Henrik Ibsen.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.03.2005

Navn: Henrik Ibsen

Født: 20. mars 1828

Bosted: Skien, Grimstad, Christiania og div. byer i Italia

Død: 23. mai 1906

 

<bilde>

 

Oppvekst: Henrik Ibsen levde en normalt og godt liv frem til han var 6 år gammel. Da fikk faren, Knut Ibsen som var kjøpmann, økonomiske problemer. Familien Ibsen måtte pantsette og selge alt dem eide. I tillegg til dette, ble det spredt rykter om at faren ikke var Knut Ibsen men derimot Thormod Knudsen. Henrik trodde på det og mistet all sin respekt for faren sin.

 

Da Henrik Ibsen var konfirmert dro han til Grimstad og jobbet som apoteklæring, for hans store drøm var å bli lege.

 

Yrkesliv: I 1851 fikk Ibsen et tilbud om en jobb i Bergens norske teater. Han takket ja til tilbudet og assisterte teateret som dramatisk forfatter.

 

I 1857 dro Henrik Ibsen til Oslo for å overta stillingen som artistisk direktør for Christiania norske teater. Han trivdes og ble der frem til 1862.

 

Ibsen giftet seg med Suzannah Thoresen i 1858 og et år senere fikk de et barn sammen. Henrik fikk problemer med å forsørge familien, fordi de to siste jobbene som han hadde hatt hadde ikke vært særlig godt betalt.

 

5 år senere, i 1863, gikk ting bedre for Ibsen. Han fikk penger fra regjeringen og Bjørnstjerne Bjørnson til å reise utenlands. 27 år reiste han rundt om i verden, med bare korte avbrudd imellom.

 

Forfatterskap: I 1870-årene begynte Henrik å skrive samfunnsdramaer, som mange hevder var hans store gjennombrudd. Han gav ut flere bøker i denne sjangeren, blant annet ”samfundets støtter” og ”Et dukkehjem”. I løpet av Ibsens 56 år lange karriere som dikter utgav han 26 verker og 11 enkeltdikt. Henrik Ibsen skrev dramaer, både nasjonaldramaer, idedramaer og samtidsdramaer.  

 

Noen av hans dramaer er:

  • Gildet på Solhaug (1855)
  • Villanden  (1884)
  • Gjengangere (1881)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil