Mitt grunnstoff, svovel.

Fakta om grunnstoffet svovel.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.03.13

Kjemisk symbol: S

Atomnummer: 16        

Periode: 3           

Gruppe: 16

Atommasse: 32

Antall protoner og nøytroner i kjernen: 16 protoner, 16 nøytroner.

 

Fakta

 

Ikke metallisk grunnstoff.

  • Smeltepunkt: 119,30 °C, smeltes ved å føre ned overopphetet vanndamp også blåse det smeltede svovel opp med trykkluft. Over 80% av verdens svovelproduksjon fremstilles på denne måten.
  • Kokepunkt: 444.6 °C
  • Brukes på blant annet på fyrstikker.
  • Kjent i oldtiden.
  • Egypterne brukte svovel til bleking av tøy ca. 2000 f.Kr.
  • Romerne benyttet det til farmasøytiske foremål og krigsmål.
  • Omtales flere steder i Det gamle testamentet som uttrykk for Guds vrede.
  • Svovelets gule farge, dets brennbarhet og den stikkende lukten av svoveldioksid som dannes ved forbrenning, gjorde at svovel ble anvendt bl.a. ved religiøse seremonier og ved trolldomskunster.
  • Særlig stor betydning fikk svovelet på 1100-tallet ved oppfinnelsen av svartkrutt.
  • I 1771 erkjente den franske kjemikeren A.L Lavoisier at svovel er et grunnstoff.
  • Slutten av 1700-tallet fikk det teknisk betydning som råstoff før den begynnende svovelsyre industrien.
  • Helt til 1800-tallet kom verdens forsyning av svovel fra Sicilia.
  • Flere steder rundt i Karibhavet kysten ble det i slutten av 1800-tallet ved boringer oppdaget ett opptil 30 m tykt lag med svovel på omtrent 200 m dyp.
  • Svovel antas å utgjøre 0,031 vektprosent av jordskorpen.
  • Mye fritt svovel finnes i USA, Mexico, Sør-Amerika, Italia, Polen, Russland, Irak og Kina.
  • Uløselig i vann, men løselig i karbondissulfid (CS2) og benzen.
  • Menneske kroppen inneholder ca 0,14% svovel. Hår, negler, hover og fjær er særlig rikt på svovel. Hår inneholder opp til 4%svovel, musklene 1,1% (gjennomsnittlig).
  • Svovel har positive oksidasjonstrinn i forbindelser med mer elektronegative grunnstoffer som for eksempel oksygen.

Svovelsyre (H2SO4): farge-og luktløs, tyktflytende, etsende væske. Den viktigste av alle syrer. 

 

<bilde>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svovel funnet i Sicilia, Italia

 

 

<bilde>

 

  

 

 

 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst