Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lekser

Lekser

Artikkel om lekser.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.03.2005

Nå skal vi bli litt bedre kjent med ordet lekser. Det virker kanskje litt fælt å høre, men det er jo egentlig ikke så ille hvis man beregner tiden godt. Det vil si at man ikke må gjøre for mye hver dag, men man må også gjøre noe. Ellers blir det kjempemye å gjøre ved ukens slutt, og det er kjedelig å sitte med masse oppgaver siste dag! I de tre neste avsnittene skal vi se litt på hvordan det var før, og hvordan det er nå.

 

Hvis man ikke leverer leksene til tiden, kan det få alvorlige konsekvenser. Det var slik før at hvis man ikke gjorde leksene eller leverte dem måtte man som regel sitte igjen etter skolen, forteller bestemor Lillian. Som gikk på skolen under krigen. Slik er det ikke nå! Nei da, nå er det ikke noe særlig streng sjekking av leksene, og det er lett å få utsettelse på de fleste fag. Men ikke alle ting er det så lett å få utsettelse på. I enkelte fag kan det være enkelt å få utsettelse på grunn av de greie lærerne, og hvis vi har en streng lærer så er det ikke så lett å få utsettelse. Da får man som regel en anmerkning for glemming. Ark som man leverer må ikke være krøllete eller noe søl på, da er det best å levere!

 

Det er best å gjøre litt lekser hver dag, og rett etter skolen. Det mener alle i familien min. Mange gjør kanskje leksene sent på kvelden, og må være lenge oppe. Da kan man bli trøtt og slapp neste dag. Noen mener at det er kjempekjedelig å komme rett fra skolen og begynne med leksene med en gang. Men hvis man tenker seg om så blir det jo bedre å ha fri på kvelden, enn å sitte lenge oppe å bli trøtt og sliten. For når man blir trøtt og sliten blir man som oftest tung i hodet. Når det skjer tar det lang tid å tenke og man skriver saktere. Jeg går på den beste skolen i Norge, Ra, og der er det slik at man kan sitte til lærerne går hjem, og da kan man jo for eksempel gjøre lekser, og man får kanskje hjelp også.

 

Mange mener at det er for mye lekser. Andre sier at det god kunne vært mer. Den svenske skoleforskeren Jan-Olof Hellsten advarer folk mot å gjøre lekser, han sier at ”lekser fører til høyt stressnivå, hodepine og søvnvansker.” Skriver VG (kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=241487 ). Jeg syns det er passe mye lekser. Og når man i tillegg kan velge vanskelighetsgrad på de forskjellige oppgavene behøver det ikke bli så mye. Lekser er veldig greit å gjøre, for da kan praktiserer vi det vi har lært.

 

Det kan være kjekt å gjøre lekser fordi det er greit å praktisere det vi har lært på skolen. Lekser kan også være kjekt fordi man har kanskje en data hjemme. Og tenk hvis alle skulle gjort leksene på dataene som finnes på skolen. Da hadde det ikke vært nok til alle, og venting er nok kanskje ikke ungdommens sterkeste side. Noen av ulempene med lekser er at man blir tung i hodet utover kvelden og natta. Hvis man gjør det så seint, som man egentlig ikke skal. En annen ulempe er at det kan noen ganger være mye å gjøre. Men da er det bare å planlegge godt!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil