Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Pablo Ruiz Picasso

Pablo Ruiz Picasso

Oppgave om kunstneren Pablo R. Picasso.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.02.2005

Laget av:

Magnus B

Sebastian

Ole Kristian

 

Innholdsfortegnelse

Innledning og kubismen

Pablo R. Picasso

Picassos kunstverk

Picassos utstillinger

Avslutning og kildefremvisning

 

 

Innledning

Pablo Picasso er en av de mest kjente moderne kunstnere på første halvdel av 1900tallet. Han vokste opp i byen Barcelona i Spania. Han hadde gode evner til maling og tegning, derfor studerte han på forskjellige kunstskoler verden over.

 

Pablo laget kunstretningen Kubismen, der figurene på bildene er satt sammen av symmetriske figurer. Picasso var ikke bare maler, men også keramiker og skulptør. Under krigen bodde han i Paris hvor han skrev skuespillet ”le desir attrape par la queue”. 7 år etter krigen malte han sine mest kjente kunstverk ”krigen” og ”freden”.

 

 

Kubismen

På grunn av at Picasso var fascinert av kubismen tenkte vi det var mest naturlig å begynne med å skrive om kubismen, siden skriver vi om personen Pablo og tilslutt om kunstverk og utstillinger.

 

Navnet kubisme kommer av det greske ordet kybos som betyr terning. Kubisme var en kunstretning som oppstod i årene omkring 1905-1907. I 1907 ble det holdt en minneutstilling over maleren Paul Cécanne. Cècanne var opptatt over hvordan vi forklarer formene i naturen med hjelp av geometriske figurer. Det kunne være terninger, kuler eller kjegler. Mange kunstnere ble fascinert av denne grenen innen kunst, spesielt Pablo Ruiz Picasso. Han malte et bilde i 1907 året som heter Pikene fra Avignon, dette blir regnet som det første kubistiske maleriet.

 

Picasso og en annen maler som heter Georges Braque, arbeidet i mange år med å se eller analysere gjenstander de arbeidet med. De lagte dem enkle og bygget dem opp i geometriske former. Et menneske fikk da for eksempel en kule til hode, og en sylinder til overarm osv.

 

I tillegg til de geometriske formene var kubistene opptatt av afrikansk kunst. Kvinnene på Picassos bilde "Pikene fra Avignon" har ansikter som ser ut som afrikanske masker. Kantete trekk og fordreide kropper preger også bildet. Det var ikke meningen at dette bildet skulle bli pent, mange var enige i dette og syntes at Picasso malte forferdelig stygt.

 

Kubistene brøt med vanlig fremstilling av menneskekroppen og perspektivet. Ofte malte de ting både forfra og fra siden. Et glass kunne være malt sett ovenfra, fra siden og nedenfra i et og samme bilde.

 

 

Pablo Ruiz Picasso

Pablo Picasso ble født i Malaga i Spania i 1881, men vokste opp i byen Barcelona.

Fra han var liten var han god å tegne og male, men han likte ikke skolen og bestemte seg derfor for å gå på tegnekurs. Pablos far var også maler, men da han så evnene til sønnen gav han alt malerutstyret til sønnen. Picasso skal ha vært ”en sønn av natur” og han prøvde ut mange kunstformer. I tillegg til maling, tegnet han, var skulptør, keramiker og grafiker.

 

Da han var 15 år gikk han på kunstskole i Barcelona hvor faren var lærer. I 1897 reiste han til hovedstaden, Madrid. Her studerte han med mesterne i Prado og hadde et lite opphold på Academia de San Fernando.

Som 19 åring flyttet han til Paris. Han ble kjent med mange kunstnere og så mange nye kunstverk.

 

Fra 1901 til 1904 kalles den ”blå perioden”, i denne perioden malte han motiver med medfølelse mot de fattige og utstøtte.

<bilde>

Et bilde fra den ”blå” perioden.

 

Fra 1905-06 kalles den ”rosa perioden”, bildene er preget av sirkusmiljø, hvor mange fine og forskjellige farger dominerer bildene.

 

<bilde>

Et bilde fra den ”rosa” perioden.

 

På en utstilling i 1907 ble han interessert i bilder av Cècanne. Her var det kuler kjegler og sylindere som ble brukt på bildene, dette ble han opptatt av og begynte selv å male slik. Samme år malte han et av sine mest kjente malerier, Pikene fra Avignon.

 

Året 1907 var Pablo inne i en periode preget av depresjoner og psykiske lidelser. I denne perioden skapte han kubismen som vi har skrevet om før og malte abstrakte bilder. De første ordentlige bildene fra kubismen stammer fra året etterpå, 1908.

 

Georges Braque var den andre grunnleggeren av kubismen. I de første årene etter utviklet han seg mer og mer og årene 1910 til 1912 kalles den ”hermetiske kubismen”. Etter dette gled bildene hans over i frie og abstrakte virkeligsdeler. Han har også malt en del bilder hvor en mor og et barn som preger bildet. Disse malte han i 1920.åra.

 

I 1931 gikk han over til en annen kunstform og prøvde seg som skulpturhogger. Siden kom andre verdenskrig og Picasso som oppholdt seg i Paris skrev et grotesk skuespill, ”le desir attrape par la queue”, men da krigen hadde roet seg en god stund, hele 7 år, malte han sitt mest kjente kunstverk, ”Krigen og Freden”.

 

Senere malte han mer og mer en lettere figur, inspirert av natur, antikkverdenen og sitt familieliv. Han innehar en av de mest ledende stillingene i moderne malerikunst på første del av 1900-tallet.

 

Hans kunststil hadde en meget stor rekkevidde og kombinert med god teknikk har han gjort seg selv til den enkelpersonen som har laget de fleste og mest verdifulle bidrag til kunsten videre utvikling i Europa.

 

Pablo Ruiz Picasso døde i 1973.

 

 

Pablo Picassos kunstverk

Hele malekunsten til Pablo Picasso er fantastisk. Fra 1901 til 1904 var den kjente ”Blå periode” der han malte sine nyanser i blått, men i årene 1905 og 1906 var den ”Rosa perioden”, der nyansene hans var i rosa.

 

Hans største kunstverk er uten tvil ”Guernica” som han malte på bestilling under krigen i1936. Bildet ble ferdig i 1937 og det er en og en halv meter høgt og hele syv og en halv meter bredt. Han har også malt andre kjente kunstverk fra kubismen:

 

Han har også laget skulpturer og vært keramiker, skulptør, tegner og grafiker.

 

Her er noen av hans mest kjente bilder. Noen med og noen uten bilder.

 

Pikene fra Avignon – 1907 Dette er et av de mest kjente bildene av Picasso.

<bilde>

 

Tre dansere – ca 1915

<bilde>
 

 

Stilleben – 1927 Her kan du se hvordan geometriske figurer kan bli til et bilde (legg merke til trekanten i muggen ved siden av lyset)

<bilde>
 

 

Picador og okse – 1960

<bilde>
 

Jente med due - ? Fine farger, ikke for mange detaljer.

 

 

Stor akt i rød lenestol - 1929
Kvinne i lenestol - 1941
Den drepte hanen – 1953

Kilden - 1921
Kysset – 1925

Akrobatens familie – 1905

Røykeren – 1969

 

 

Her er det mest kjente bildet av Pablo, Guernica (Krig – 1936-37)

Dette ble malt på bestilling i krigen.

<bilde>

 

Picasso har ikke bare malt bilder, men har også vært keramiker og her ser du en flott skulptur formet som et hode fra Picassos kunst:

 

<bilde>

 

Men selv om han hadde flere yrker forbinder vi ham mest med malerkunsten.

 

 

Utstillinger

Det er flere store gallerier verden over som har utstillinger og bilder av Pablo Picasso. Frankrike har mange kjente gallerier med bilder fra flere land og kjente kunstnere deriblant Pablos malerier og kunststykket, Guernica henger i Spanias nasjonalmuseum, Reina Sofía.

 

Andre steder med kunst fra Picasso i Europa er London, St. Petersburg, Moskva, Praha, flere steder i Frankrike og Paris, Madrid, Barcelona og Venezia.I Amerika er det også mange museer. De ligger bl.a. i Chicago, New York, Philadellphia og Washington. I nasjonalgalleriet i Washington D.C. er det mye kunst laget av Pablo Picasso.

 

 

Avlutning

Pablo Picassos kunststil hadde en meget stor rekkevidde. Han var også teknisk flink med kunst og lagde derfor noen av de mest berømte bilder i den nyere tid. Disse bildene har hatt stor betydning for den nymoderne kunstutviklingen i Europa i senere tid. I 1973 døde han, men kunsten hans dør aldri ut.

 

 

Kilder:

Bildene fant vi på google bildesøk, stoffet om Picasso fant vi på flere sider, men sidene vi fant mest på var www.en.wikipedia.org, www.picasso.net, www.picasso.com og http://www2.skolenettet.no/kunstweb/kunstweb2d/epoker/kubisme.htm.

Vi fant disse sidene på google og kvasir.

 

<bilde>

Et siste bilde av helten vår, Pablo Picasso.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil