Ulv i Norge - for eller imot?

Artikkel om konflikten mellom bøndene og ulven.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.02.16
Tema
Rovdyr

På slutten av 90-tallet, ble ulven gjeninnført i Norge. Det var delte meninger om ulven skulle få bli, eller ikke. Mange mente, og mener fortsatt, at ulven er en trussel for bøndene. De mente at det ikke lenger ville være trygt å jakte, holde sauer eller jobbe i skogen, fordi ulven lå på lur bak hver stein for å angripe dem. Ulver har nemlig en egen luktesans, som gjør at de kan lukte forskjell på bønder og normale mennesker. Bøndene har selvsagt alternativet å gjete sauene sine, men det vet de ikke hvordan de gjør.

 

Før gjenninnførselen, hadde ulven vært borte i lang tid. Allikevel klagde og maste bøndene på samme viset... om den store farlige reven, som gjorde det utrygt for dyr og mennesker. Derfor er spørsmålet; "Hvorfor har da ikke ulven en plass i den norske faunaen?" Bøndene har svaret de: " For da får vi ikke sove!"

 

Det er mange argumenter, både for og imot ulv i Norge. Et av hovedargumentene for å beholde ulven er at den er utrydningstruet. Det er et faktum, og kan ikke skyves under teppet. Det kan derimot bønder, og vi synes det hadde vært en god ide, med et stort teppe som dekket alle bøndene. Dette ville være en god løsning for alle parter. Bøndene drar nytte av det, ved at de endelig får møtt noen som faktisk VIL høre på alt vrøvlet som renner ut av truten på dem. Vi drar nytte av det, ved at vi slipper å se eller høre bøndene. Og ulvene drar nytte av det, ved at de får et stort mykt teppe å sove på.

 

Det er veldig få ulver igjen her i landet, noe som skyldes at så fort en blir sett, blir den skutt. Bønder er veldig skytegale. Ikke så rart, når hverdagen består av å avle opp dødsdømte. Derfor hadde det vært veldig fint med litt ulv, til å holde elge-, rådyr- og jegerbestanden nede. Men bøndene tar til sutrete motargumenter med en gang. På det ikkologiske bondelandet, lever de med den oppfatning at ulven, når den har etablert seg, at den først vil utrydde Norges dyreliv, så Norges befolkning, og tilslutt overta verden. Merkelig at svenskene lever, enda så mye ulv de har. Det er allikevel ET godt argument mot ulven. Hvis den utrydder elgen, vil jo elgsafariturismen gå konkurs.

 

Ulv i Norge vil selvsagt medføre nedgang i de fleste pattedyrarter, men det vil jevne seg ut, den kommer ikke til å drepe så altfor mange bønder i året. Så fortsett å kjemp venner! Bevis for verden at ulven er ufarlig. Så hadde vi kanskje fått et land der bønder og ulver ikke lenger trenger å leve i frykt for å bli drept av motparten.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst