Vi påviser druesukker (ved fehlingsvæske)

Bra rapport som fikk toppkarakter i 10. klasse.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.02.16

<bilde>

 


 

Tegning

<bilde>

 

Vi gjorde

Vi satte sammen utstyr slik som vist på tegningen. Så løste vi en teskje druesukker i litt vann i et reagensrør. Så hadde vi fehlingsvæske i vannet. Så varmet vi reagensrøret i et vannbad slik som vist på tegningen. Etterpå gjorde vi det samme med vanlig sukker (Farin/rørsukker).

 

Min teori

Jeg tror det vil oppstå en slags form for en kjemisk reaksjon.

 

Hva skjer Druesukker:

Når vi hadde alle ingrediensene i ble druesukkeret lignende på bunnen, mens fehlingsvæsken og vannet blandet seg til en lys gjennomsiktig blå væske(se tegning nedenfor). Etter oppvarmingen ble den blåe væsken omdannet til en eggeplommegul væske. (se tegningen nedenfor)

<bilde>
 

Sukker(farin/rørsukker):

Når vi hadde alle ingrediensene i ble sukkeret lignende på bunnen, mens fehlingsvæsken og vannet blandet seg til en lys gjennomsiktig blå væske(se tegning nedenfor). Etter oppvarmingen ble den blåe væsken omdannet til en lys og gjennomsiktig brun væske. (se tegningen nedenfor)

<bilde>

 

 

Konklusjon/Hva har jeg lært
  • Jeg har lært at man kan bruke fehlingsvæske til å påvise både druesukker og farin(rørsukker)
  • Når fehlingsvæske, druesukker og vann blir varmet opp blir det eggeplommegult.
  • Når fehlingsvæske, rørsukker og vann blir varmet opp, blir det en klar lys brun farge.
  • Før så laget vi sukker av sukkerrør mens nå blir det laget av sukkererter
  • Den kjemiske formelen for rørsukker er: C12H22O11
  • Fehlingsvæske brukes ofte til å påvise forskjellige stoffer.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst