Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Marc Chagall

Marc Chagall

Fakta og historie om futuristen Marc Chagall.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.02.2005
Tema
Kunst

Marc Chagall ble født og oppvokst i 1887 i Vitebsk i Russland. Sammen med sin jødiske familie med ni barn var Marc den eldste. Da han vokste opp hadde han alltid stort talent og store interesser for kunst. Straks han var ferdig på den alminnelige skolen, dro han til St. Petersburg og studerte kunst blant annet hos Leon Bakst.

 

Som 23 åring reiste han til Paris på Academi Jullian hvor han traff store kunstnere som Modigliani og La Fresnaye. I Paris møtte han et meget godt kunstmiljø som var fylt med kubister og surrealister. Han ble derfor enda mer interessert i kunsten og ble påvirket av kubismen. Etter en tur i Italia ble han også meget interessert i futurismen. Motivene for maleriene hans var ofte dyr, kjæreste par og musikanter. På den tiden da første verdenskrig brøt ut, dro til hjembyen sin i Russland, Vitebsk. Der begynte han med å lage grafikk og drev et kunstakademi.

 

Da første verdenskrig brøt ut, dro han tilbake til Russland. Det ble ikke store problemer der. Da andre verdenskrig brøt ut var han blant enkelte ikke særlig populær. For med tanke på det store jødehatet under 2. verdenskrig måtte han flykte til USA for å komme i sikkerhet. Fra 1941 til 1946 jobbet han blant annet som teaterdekoratør. I 1946 dro han tilbake til Paris og begynte arbeidet igjen som kunstner. Han arbeidet med olje, akvarell, grafikk, relieffskulptur og keramikk.

 

I 1930-årene illustrerte han La Fontaines fabler(1927-1930), 1001 natt, Dafnis og Khloe, likeledes selvbiografien mitt liv (1931). Han var meget engasjert i jødenes skjebne og samfunnets hendelser, og med det malte han mange glassmalerier til katedralen i Metz (1959-1960), katedralen i Reims (1974) og Hadassah-synagogen ved Jerusalem (ferdig 1962). Chagalls første utstilling var i Moskva i 1987.

 

Marc Chagall var en de høyest respekterte kunstnere. Han ble meget kjent for sin grafikk og sine erstatninger, men i 1985 døde han i sitt hjem i Paris. Da var han blitt 98 år gammel.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil