Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dr. Josef Mengele

Dr. Josef Mengele

Fakta og info om den forferdelige SS-doktoren dr. Josef Mengele.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.02.2005

Fakta:

Ss doctor fra 1940 til 1945

Josef ble født I Gunzberg, Tyskland I 1911.

 

I Munchen studerte han filosofi der han støtte på rase ideologien til Alfred rosenburg. Etter dette begynte han å studere medisin på et universitet I Frankfurt.Han begynte på instituttet for mennesklig biologi og rasehygiene.

 

<bilde>
Josef var en aktiv nazi-supporter. Han ble utnevt til overlege i Auschwitz leiren der han drev på med sinnsyke eksperimenter på blant annet tvillinger. Han plukket ut vanlige tvillinger og sydde dem sammen for å lage siamesiske tvillinger og det gikk opp til flere dager før de døde. Alt dette foregikk selvfølgelig uten bedøvelse av noe slag.

 

” mengele var effektiv som alltid og glømte ikke de tvillingparene fra sigøynerleirene som han eksperimenterte på. De ble gassa sammen med de andre sigøynerne men han tegnet ett x på brystkassen dems, sånn at de ikke ble sendt til krematoriet. Likene ble avlevert på hans patalogiske laboratorium, der hans assistent dr.nyiszle skrev rapporter om de til mengele. Samme kveld satt de to i timesvis og diskuterte resultatet” sitat fra boka ”flammenes børn”.

 

<bilde>

 

Eksperimenter: Han sprøytet farge inn i øynene til mange jødiske barn for han ville ha øynene deres blå. Det førte ofte til total blindhet og et pinefullt øyeblikk for alt ble gjort uten bedøvelse. Han gjorde også forsøk på den mennesklige hjerne. Han borret med drill ned i hjernen på “prøvekaninene” for å finne ut hvor lenge de hylte. Psyco spør du oss! Og alt dette for å skape en ren arisk rase!

   

I 1945 gikk det opp for nazistene som kontrollerte Auschwitz, deriblandt Mengele, at de allierte kom til å vinne krigen. De ødela krematoriene, gasskammrene, også patologilaboratoriet til Mengele der han utførte eksperimentene ble også ødelagt. Som sagt alt, inkludert arkivene ble ødelagt så vi får nok aldri vite alt om de fæle tingene mengele gjorde.

 

Som en menig , tysk soldat forlot Josef Auschwitz. Han ble fanget, men sluppet fri for ingen visste hvem han var. Han rømte til Sør-Amerika, men flyttet fra land til land pga. redselen for å bli tatt. Ingen vet sikkert når han døde, men vi regner med at han strøyk med en gang mellom 1980 og 1987.

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil