Vannkraft i Norge

Lite prosjekt om vannkraft i Norge i faget Natur og miljøfag. Gi gjerne tilbakemelding om du bruker det :)

Karakter: 5/6

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.26

Innhold:

Kildehenvisning

Innledning

Hvordan fungerer vannkraftverk?

Miljøvirkninger

Vannkraftverk i fremtiden?

Avslutning

 

 

<bilde>

 

 

Kilder som er brukt:

www.google.com (bildesøk)

www.starsiden.no

www.statkraft.no

 

 

Innledning:

Vannkraft er en av de viktigste energikildene i Norge i dag. Opp gjennom tidene har vannets kraft når det er i bevegelse blitt brukt på mange forskjellige måter. Jeg synes dette er noe som kan bli interessant å finne ut mer om. Jeg skal også skrive litt om de negativ og de positive sidene ved et vannkraftverk, og hvilke virkninger det har på naturen og miljøet. Dette er spesielt med tanke på fisken og dyr i området.

 

Norge er et fjelland og ca. 40 % av landarealet ligger mer enn 600m over havoverflaten, mye i form av store platåer på mellom 600 og 1200 meter over havet. Siden høyde over havet er avgjørende for hvor mye energi vannet har, så e Norge et godt område å bygge vannkraftverk på. Siden Norge har så mange elver blir mulighetene enda større. Det er om lag 4000 vassdrag i Norge. Omlag 25-30% av vassdragene er utnyttet til kraftformål.

 

<bilde>

Fosser som denne kan gi mye energi!

 

Hvordan fungerer vannkraftverk?

Norge har akkurat det som skal til for å bli en vannkraftnasjon. Vi har høye bratte fjell og mye nedbør dette er akkurat det som trengs for å kunne drive med vannkraft. De høye fjellene gir vannet den fallhøyden det trenger for å få nok energi til å drive turbinen rundt.

 

Vannkraft er en evigvarende ressurs fordi vannet som haver i havet fordamper og blir ført med skyene opp i fjellene. Fjellene presser skyene oppover til det blir så kaldt at dampen omdannes som regn eller snø avhengig av hvor kaldt det er. Denne nedbøren detter ned og samles opp igjen i reservoarene til kraftverkene til det igjen blir sendt ned til havet igjen etter å ha gått gjennom turbinene.

 

Vannets kraft er blitt brukt på flere måter opp gjennom årene. Før i tiden kunne man sende tømmer ned elver for å få det dit man ville men dette vare et farlig arbeid siden man måtte spasere rundt på stokkene for å få dem løs når de satte seg fast. Ellers så har man bygget egne små møller hvor vannet fra en bekk eller ei elv drev hjulet rundt slik at man kunne male kornet.

 

<bilde>

 

Mange tror at det eneste stedet vannkraftverkenes reservoarer får vann fra er den nedbøren som detter rett ned i ”dammen”. Dette er ikke sant fordi all snøen og nedbøren som samles i områdene rundt ”dammen” havner som regel oppi reservoaret til slutt. Det er derfor folk som jobber for kraftverkene tar snøprøver om vinteren for å finne ut hvor mye de kan regne med å få i reservoaret til sommeren.

 

<bilde>

Dette viser hvor det blir av vannet etter det forsvinner inn i tunnelene.

 

 

Miljøvirkninger:

Når man bygger et vannkraftverk er det mange faktorer man må ta hensyn til. En av de viktigste er kanskje dyrelivet fordi et vannkraftverk forurenser så å si ikke i det hele tatt, men det skjer store forandringer i naturen. Fisken som det ofte blir diskutert om har ikke så store problemer siden den er mobil og kan raskt tilpasse seg nye steder men det er heller dyrene den lever av som sliter med forandringer å da går det ut over fisken også. Andre ting som kan skje med fisken er at yngelen blir dratt med ned i tunnelene siden den er så liten at den kommer mellom filtrene å da har den ikke en sjanse. Reinsdyr har også lett for å bli påvirket av forandringer siden den er veldig stedsbundet og når den mister beiteplassen sin så kan det få mye å si for bestanden.

 

<bilde>

 

Fremtidsutsikter:

Vannkraft ble lenge sett på som en bra og miljøvennlig løsning i fremtiden siden den ikke forurenset lufta eller områdene rundt seg, men nå virker det som det ikke kommer til å bli bygget så mange store kraftverk fremover. Organisasjoner som Bellona har jobbet mye den siste tiden med å hindre kraftutbygging.

Når det skulle lages vannkraftverk i Altaelva som er ei av Skandinavias beste lakseelver lenket folk fra fjern og nær seg fast for æ hindre arbeidet.

 

Jeg tror det er for mye motstand mot kraftselskapene til at de kommer til å få gjennomført flere store prosjekter.

 

<bilde>

Storvatn som er et av de store kraftverkene i Norge

 

Avslutning:

Etter å ha jobbet med denne oppgaven har jeg lært mye bytt om vannkraftverk og jeg har kommet frem til en slags konklusjon. Jeg tror at det kan være bra om man beholder de vannkraftverkene som man har i dag uten å bygge nye fordi det har for store konsekvenser for både dyr og natur. Man burde heller prøve å utnytte de vannkraftverkene som allerede er bygget på en bedre måte ved å kanskje prøve å bruke vannet flere steder enn bare ved en turbin. Hva med å ha et fall etter at vannet hat passert den første turbinen for så å ha et nytt fall etterfulgt av en ny turbin?

 

<bilde>

Slik ser en turbin ut fra utsiden.

 

<bilde>

Og slik når den er kutte over.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst