Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Rystende meldinger fra Polen

Rystende meldinger fra Polen

Artikkel fra en krigsavis.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.01.2005

Det har lyktes ”krigsavisa“ å få tak i noen kodede brev smuglet ut  fra leiren ”Auschwitz”. Disse brevene inneholder fryktelige beskrivelser av tortur og henrettelser av fanger, og viser hvordan nazistene behandler sine fanger.

 

Av opplysningene vi har fått, fremgår det at leiren inneholder folk fra hele Europa også fra Norge, men først og fremst mange jøder. Det hevdes at røyken som velter ut dag og natt fra leiren skyldes brenning av lik som er gasset i hjel. Befolkningen rundt leiren forteller at der daglig kommer jernbanelass med mennesker inn til leiren. Ingen har noen gang sett noen komme ut igjen. Derimot sendes der mange godsvogner med materiell ut av området. Ryktet sier det er eiendeler fra fangene som fraktes til Tyskland. Der hviler en stank over store områder her av røyken og jordende sies å bli gjødslet av aske fra likene.

 

Der kommer sjeldent informasjon om tilstanden inne i leiren, men av og til lykkes det fanger å smugle ut enkelte skriv, de er da i koder. Man kan i midletid iaktta fangene når de blir ført ut for å arbeide. De ser ut til å være i særdeles dårlig forfating og mange av dem dør i løpet av en arbeidsdag. Polakker fra området har iakttatt store åpne bål hvor kvinner og barn blir jaget inn i og brent levende. Disse meldingene kan vi ikke stå inne for riktigheten av, men mye tyder på at fangene i ”Auschwitz” lever under forferdelige forhold.

 

<bilde>

Dette bilde er tatt i januar av en polsk spion og smuglet ut av Polen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil