Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > MARK - Medisinstudentenes Alternative Røykfri Kampanje

MARK - Medisinstudentenes Alternative Røykfri Kampanje

En rapport fra et sykehusbesøk angående røyking.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.01.2005
Tema
Tobakk

Forord:

Onsdag 10/11-04 var vi på Haukelandsykehus angående MARK (Medisinstudentenes Alternative Røykfri Kampanje.) Meningen med besøket var å få lære om helseskading ved røyking, og konsekvensene av det. Vi var innom fem ulike poster, med forskjellig informasjon om røyking, og hvordan det påvirker deg. Post 1: Hjerte/kar, post 2: Lunge, post 3: KOLS, post 4: Svangerskap og røyking, giftstoffer i røyk, post 5: Samtalepost. Nedenfor skal du få se hva vi lærte på de forskjellige postene.

 

POST 1: Hjerte/kar

 

Hjertets funksjoner:

  • Å pumpe blod ut i kroppen.
  • Blodet inneholder oksygen og næring.
    - Dette må transporteres til alle cellene i kroppen.
    - Hjernen kan ikke klare seg uten oksygen i mindre enn 5 minutter.

Hjertets blodforsyning:

  • Hjertet er en hardt arbeidene muskel, og består av nesten bare muskelceller.
  • Hjertet trenger oksygen og næring får å fungere, dette får det gjennom blodet.
  • Muskelveggen i hjertet suger opp blod og næring.
  • Hjertet har egne blodårer son kalles kransarterier, som ligger rundt hjertet.
  • De største blodårene pumper ut blod.
  • Hovedpulsåren som kalles aorta går ut i arm, bein og hodet.

Hjerteinfarkt:

  • Dersom en kransarterie går tett, dør den delen av hjerter som denne forsyner, og den kan ikke repareres. Det går an å stoppe utviklingen av at muskelcellene dør, slik at det ikke blir verre.
  • Ved ett kraftig hjerteinfarkt, er det dødelig.
  • Symptomer:
    - Sterke brystsmerter.
    - Smerte utover venstre arm og hals.
    - Nervene sender impulser inn til ryggmargen, som får beskjed om at her er det noe som er galt. Men inni ryggmargen er det også noen nerver, som har smertesignaler. Da misforstår hjernen litt fordi nervene sitter så tett i ryggmargen, og den tror at det gjør vondt utover i armen og i halsen. Om du får brystsmerter og vondt utover i armen er det nesten alltid hjerteinfarkt.
    - Ved hjerteinfarkt blir man som oftest kvalm, du får kaldsvette, du blir blek og kanskje besvimer og får skjelvinger.
    - Risikoen for hjerteinfarkt øver 2-6 ganger om man røyker.
    - 80% av kvinnene som får hjerteinfarkt før de er 65 år gamle, røyker fast.

Hjerteinfarkt er en liten skade i blodåreveggen som kan repareres selv. Men hvis det kommer fett og kalk og bygger opp skaden blir den nesten tett, og om det da kommer en blodpropp blir det HELT tett, og da får du hjerteinfarkt.

 

 Åreforkalkning:

  • Vi har to typer kolesterol, ett godt kolesterol og ett dårlig kolesterol.
  • Dårlig kolesterol øker sjansen for fettsammensetning i blodet.
  • Ved forkalkning blir blodåreveggen stiv og mindre elastisk.
  • Tobakksrøyking gir en ugunstig fettsammensetning i blodet.
    - Økt fettavleiring.
    - Påkynner forkalkningsprosessen.
  • Tjære og tobakk kan skade blodåreveggen.
  • CO stjeler plassen til oksygenet i blodet, slik at blodåreveggen ikke får nok næring, der de små skadene er.
  • Røyk gjør blodplatene klebrige, slik at de klumper seg tettere sammen. Blodplatenes viktigste oppgave er å komme når vi har kuttet oss, og frigjøre noen stoffer som gjør at blødningen stopper. Hvis blodplatene blir klebrige i blodet mens de flyger rundt, så klumper de seg sammen der også kommer det blodpropper. Det er ikke farlig I de store blodårene, men når de kommer til de små, kan de sette seg fast og stenge igjen(hjerteinfarkt).

Hjertekatetirisering:

Man kan ikke fikse de områdene som allerede er skadet, de er skadet permanent, med mindre man merker det VELDIG tidlig. Men man kan hindre at skaden utbrer seg mer og blir større. Det kan vi gjøre ved hjelp av hjertekatetirisering. Det man gjør da, er at man går inn i lysken med ett kateter, en liten luftslange, fører den inn i blodårene i hovedpulsåren(aorta), og dermed inn i kransarteriene. Så kan man sprøyt inn en veske i disse blodårene som er synlig på røntgen, sånn at når man da lyser kan man se blodårene. Da kan man se på dette bildet å finne ut hvor forstoppelsen er. Da kan man ta inn et kateter, blåse opp en slags ballong, der området er trangt, og klemme ut det som forstopper.

(Se illustrasjon under av hjertet.)

<bilde>

 

POST 2: Lunge

 

  • Alveoler er små blærer som vi har mange tusen av i lungene våre.
  • Mellom alveolene er det vegger, inni veggene går det blodårer som fører oksygen og blod rundt i kroppen.
  • Det er best å ha så mange alveoler som mulig slik at vi får mange vegger med mange blodårer som fører oksygen ut i kroppen.
  • Vi tar inn oksygen i lungene og ut kommer CO2 (karbondiksid).
  • Alle celler I kroppen trenger oksygen, de lager også karbondioksid(CO2), det er derfor det er så viktig å få disse to tingene.
  • Vi puster inn luft som sirkulerer rundt i hele kroppen og ender i alveolene.
  • Lungene til alle som bor i en by, har små svarte prikker på utsiden.

Astma:

  • Når man får astmaanfall klarer man nesten ikke å puste og da trenger man et apparat som kalles inhalator eller en sprøyte.
  • Astma er ikke dødelig.
  • Astma kan fåes om foreldre som røyker under graviditeten, men sjansen for astma blir større hvis foreldrene røyker generelt.
  • Luftrørene i lungene er så store at man kan få luft inn og ut. Når man får et astmaanfall hovner cellene på innsiden opp og danner slim som gjør det vanskelig å puste.
  • I inhalatoren er det masse små medikamenter som bidrar til å avheve slimhinnene og fjerner slimet.
  • KOLS er det samme som å ha et konstant astmaanfall.

Kronisk bronkitt:

  • ”definisjon”- Når man har hostet slim hver dag i tre måneder har man kronisk bronkitt.
  • Man kan ha kronisk bronkitt lenge, i flere år.
  • Mange har astma samtidig
  • Kronisk bronkitt er når de cellene som lager slim i luftrørene blir større, som da øker produksjonen av slim.

Tuberkulose:

  • Tuberkulose er en bakterie infeksjon som er vanskelig å behandle.
  • Den adopterer evnen til å bli motstandsdyktig mot antibiotika.
  • Tuberkulose begynner å bli et stort problem i Norge.

Emfysem:

  • Veggene i lungealveolene blir ødelagt og dermed blir arealet i lungen mindre.
  • Der alvolene var før, blir det et tomrom, og da blir det mindre oksygen. Dette går da over i blodet og vi blir tung i pusten.

Lungekreft:

  • 90% av kreftsyke mennesker, er røykere eller har vært røykere.
  • Cellene forandres nesten med en gang man begynner å røyke.
  • Hårcellene i luftrøret blir mer og mer lammet for hvert år man røyker. Når denne forandringen står over mange år, vil det kunne utvikles kreft.
  • Gjennomsnittlig levetid når man har ått lungekreft er ett år (avhengig av typen)

Kreft:

  • Kreft utvikles ved at cellene deler seg ukontrollert.
  • For hvert drag man tar påfører man cellene en liten skade. Jo flere sigaretter man tar, jo større blir skadene på cellene, og jo større risiko er det for at man får kreft. Plutselig en dag klikker det for en av cellene, og da begynner den å dele seg uhemmet og da blir det laget en svulst.
  • Svulster sprer seg til lungene som deretter sprer seg til hjernen.
  • Svulsten ligner på en liten blomkål og er veldig hard. Inni er den hvit.
  • Kreft sprer seg ved hjelp av svulster.
  • Røyking kan være årsaken til alle krefttyper.
  • Noen krefttyper er: blærekreft, lungekreft, tungekreft, leverkreft, spiserør/strupekreft osv.

Åreforkalkning:

  • Det legger seg en fettkalk på innsiden av blodårene slik at de blir tett.
  • Røykebein er når blodårene som fører blod til musklene i beina blir så tette på hver side at det kommer kjempe lite blod til musklene. Når du skal gå, får ikke musklene nok oksygen, slik at man da blir sliten. Dette kalles åreforkalkning i arteriene i beina. Eks. En gammel mann går nedover gaten og stopper for hver 10. meter han går. Dette gjør han fordi det må komme nok blod gjennom den trange åpningen før han kan gå videre.
  • Åreforkalkning fører til at mindre blod kan renne gjennom årene og dermed kommer det mindre blod med oksygen til organene.

Angina:

  • Angina er smerter i hjertet som man får ved at blodårene til hjertet får åreforkalkning. Hvis det også da kommer en blodpropp flytende med blodet og setter seg fast der det er åreforkalkning, blir det tett.
  • Når det blir lite oksygen som kommer fram til hjertet, vil det ikke klare å jobbe så hardt som det kreves; brystsmerter (angina).

<bilde>

Her ser du ett eksempel på en røykelunge.

 

 

POST 3: KOLS

 

Kronisk

Obstruktiv

Lunge-

Sykdom

 

KOLS betyr at lungene blir ødelagt av røyking, ved at flimmerhårene blir ødelagt, slik at det legger seg slim i lungene, og da blir det tungt å puste. Fysisk aktivitet blir veldig vanskelig og de blir veldig fort sliten av F. eks, gå opp en trapp, løpe til bussen, ta på seg klær osv.

 

KOLS-pasienter er avhengig av oksygenmasker eller nesekateter for å kunne puste. KOLS er det samme som å ha et konstant astmaanfall.

 

Møte med en KOLS-pasient

Vi fikk møte en 72 år gammel kvinne med sykdommen KOLS. Det hele begynte med at hun fikk vanskeligheter med å synge og holde tonen lenge. Det var også vanskelig å gå i bakker uten at hun måtte stoppe gjentatte ganger, for å ta igjen pusten. Hun følte en slags smerte i brystet. I begynnelsen trodde hun at det ikke hadde noe med røyking å gjøre, men sluttet likevel for å være på den sikre siden. Til da hadde hun røykt i 30 år. Grunnen til at hun begynte å røyke var pga stress. Nå har hun det ganske dårlig, og føler seg veldig hjelpeløs. Hun klarer så vidt å kle på seg, butikken har hun ikke vært i på lenge. Når hun gjentatte ganger var på butikken å fikk anfall, trodde folk hun skulle dø, og spurte om det gikk bra, og om de skulle ringe etter ambulansen. Hun sa nei, det går bra, så lenge jeg får satt meg ned og slappet av. Nå får hun oksygen gjennom ett rør i nesen. Og når hun maser for mye blir hun veldig andpustenl Til daglig får hun 2-3 liter oksygen(O2).

<bilde>

 

<- KOLS pasient

 

 

Sugerørstafetten

Dette var en stafett vi hadde der vi fikk et sugerør som vi puttet i munnen og så måtte vi holde oss for nesen og løpe tre etasjer opp og ned igjen bare ved å puste gjennom det lille sugerøret.

 

 

POST 4: Svangerskap og røyking, giftstoffer i røyk

 

  • Mødre som røyker utsetter barna for sykdommer.

Symptomer:

  • Morkaken er kald, barnet ligger kanskje under normalvekt.
  • Barnet blir stresset når moren røyker og derfor beveger det seg i magen.
  • Om livmoren flater fort ut, betyr det at morkaken ikke fungerer som den skal.
  • De som røyker, har lettere for å føde for tidlig.
  • Melken kan bli påvirket, og dermed blir det mindre melkeproduksjon.
  • Man kan se på ultralyd om barnet har det bra eller om det har det dårlig.
  • Kroppsbevegelsene reduseres på barnet når moren tar seg en røyk og da må hjertet slå fortere.
  • Jo før moren slutter med røyking, jo bedre blir det for barnet.
  • Røyking er den største trusselen mot barnets helse, som vi kan gjøre noe med.
  • Konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet kan forebygges av røyking. Dette viser en undersøkelse.
  • Det har vist en sammenheng mellom røyking og barnets intellektuelle utvikling.
  • Økt risiko for DNA-skader, som kan føre til misdannelser på fosteret. Dette kalles mutasjon, som er en endring i DNAet, altså i arvestoffet.
  • Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon.
  • Mangedobbelt får krybbedød. (krybbedød= dør uten forståelig årsak.)
  • Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden.

<bilde>
<bilde>

 

 

POST 5: Snakkepost

 

Vi lærte ikke så mye på denne posten. Det eneste vi gjorde var å snakke om forskjellige ting ang. Røyking. Om det var kult, hvem som røykte hvorfor man røyker osv. Vi hadde ikke lærer med oss på denne posten, slik at vi kunne snakke ut om hva, hvem, hvor. Vi tok også opp negative og positive ting ved å røyke. Siden vi var på denne posten først, kunne vi ikke spørre om ting fra de andre postene.

 

<bilde>

 

 

Spørsmål til MARK

- HVA ER HJERTE/KAR- SYSTEMET?

Det er et system som forsyner kroppen med blod. Hjertet pumper blodet slik at det sirkulerer rundt i kroppen.

 

- HVA ER EN ÅREFORKALKNING, OG HVOR KAN MAN FÅ DET?

Det er når blodårene blir tettet igjen pga. tjære som setter seg fast.

 

- UTBLOKKING, HVA ER DET?

Når årene blir fortettet, foretar de en utblokking for å rense årene for tjære og all slags drit som røyken tar med seg ned i lungene.

 

- HVA ER EN KRANSARTERIE, OG HVA VIL DET SI Å FÅ EN TILSTOPPING AV KRANSARTERIENE I HJERTET?

Kransarteriene er de årene som forsyner hjertet med blod. Hvis de blir tiltettet, får ikke hjertet blodtilførsel.

 

- HVA ER LUNGEFYSIOLOGI?

Fysiologi er et fag. Det utveksler gasser som at oksygen (O2) går inn og karbondioksid (CO2) går ut. Det er læren om lungene og hvordan de fungerer.

 

- HVA ER ANATOMI?

Anatomi er læren om skjelettet og musklene.

 

- HVA ER PREPARATER OG HVA ER RØYKELUNGER?

Preparater er figurer av lungene våre som er laget i detalj fra lungene.

Røykelunger er lunger utsatt for røyking.

 

- HVA ER KOLS OG HVA STÅR DET FOR?

Kronisk (K), Obstruktiv (O), lunge(L)- sykdom (S).

Lungene er ødelagt av røyken og flimmerhårene blir ødelagt, slik at det blir produsert mye mer slim, og lungene blir dekket med slim. Dermed blir det mye vanskeligere å puste.

 

- HVA ER ASTMA, OG HVA KAN FREMKALLE DET?

Astma er en slags sykdom der man har et lite apparat som kalles inhalator til å få oksygen når man er stresset eller lignende.

Det er medfødt. Det er en større risiko for barn med mødre som røyker under svangerskapet, eller til daglig.

 

- HVA ER ET NESEKATETER OG HVORDAN FOREGÅR OKSYGEN PÅ NESEKATETER?

Et nesekateter er en slange som blir festet i nesen og rundt halsen der man får inn oksygen til dem som har KOLS eller annet og når man skal ha prøve av magesekken.

 

- HVA ER ET SPIROMETER OG HAV MÅLES MED DETTE?

Et spirometer er et rør man blåser inn i for å måle lungekapasiteten.

 

- HVORFOR ER DET FARLIG Å RØYKE UNDER SVANGERSKAPET?

Det er ikke så farlig for moren, som det er for barnet. Det kan påføre fosteret skade, ved fødsel under normalvekt og det kan bli født for tidlig.

 

- HVA ER ET CO-NIVÅ?

Et CO-nivå er en måling der det blir målt hvor mye CO du har i blodet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil