Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Garnier Pure

Garnier Pure

Reklameanalyse av Garnier Pure.

Karakter: 6

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.01.2005
Tema
Reklame


Senderen av denne reklamen er Garnier og reklamen stod i kvinnemagasinet  Inside. Inside magasinet kommer ut en gang i måneden, og det sies at dette er det mest leste kvinnemagasinet i Norge.

 

Tenåringer og voksne opp til 25 år i hele landet mener jeg er mottaker for denne reklamen. Den er rettet mot personer som har kviser eller annen uren hud.  Noe av hensikten med denne reklamen er nok å hjelpe ungdommer med slike problemer. Ofte er det ikke så lett å vite hva slags produkter en skal velge, og da er det bra å få en oversikt over slike produkter i blader. Viss vi tenker videre fra selgeren sin side, tror ikke jeg han akkurat hadde det i bakhodet når han produserte denne reklamen. Det han vil gjøre er å selge mye og samtidig  tjene masse penger.

 

Annonsen er satt opp ganske «vanlig» ,på venstre side ser vi et stort bilde av produktet, og hva de skal brukes til. Nede i høyre hjørne ser vi hvem som er produsent. Ellers har de brukt en mild og lys farge som bakgrunn som på en måte skal symbolisere en avslappet , en behagelig stemning.  Selve produktet er i sterke farger slik vi med en gang skal forstå hva som er produktet.


 

På denne reklamen ser vi en «perfekt» kvinne som bruker Garnier Pure, for å få bort sine hud problemer. Til siden for bildet på høyre side ser vi at det står en del fakta om produktet og nærmere informasjon over hvor bra det skal virke.

 

Jeg føler på en måte at bildet ikke har den store virkningen. Jeg legger alt for stor merke til at denne kvinnen er «perfekt» og ikke har behov for dette produktet. Det kan godt hende at dette produktet er bra for folk som har problemer, men det virker ikke slik på denne reklamen. Jeg syns det burde hatt bilde av en normal kvinne som har problemer, ikke av en som ikke vet hva en kvise er engang...

 

Det kan jo hende at de, med dette bildet , prøver å få oss til å tro at viss vi bruker dette produktet kan vi få «barnerumpefjes» slik som henne. Men for å si det slik har ikke jeg noen som helst tro på det, og dermed mister dette bildet virkningen på meg. Kvinnen på bildet ser på nesen sin. Dette gjør hun for å se om kvisen hun hadde på nesen allerede har forsvunnet. Jeg tror også at dette skal få alle og en hver til se på seg selv og se at de sikker og  hadde hatt bruk for dette produktet. Nesten som om de vil si at den virker både med store å små hud problemer og dermed passer for alle.

 

En annen ting som de har brukt som virkemiddel for denne reklamen er agurken. Agurken inni en slags dråpe eller isklump, tror jeg skal symbolisere friskhet. En agurk består av 96% vann, dette er jo da veldig rent.  Frukt og grønt skal jo være så bra for både kropp og sjel... Hvor mye denne friskheten i produktet er sunt for oss vet jeg ikke, men agurk er godt det!

 

Overskriften er veldig liten i forhold til bildet, men allikevel kan vi se den veldig godt. Dette på grunn av at den er skreven med svart og nesten alt det andre på reklamen er lyst. I tillegg er første ord i overskriften 100%, dette tror jeg lokker folk på en måte til å lese videre for å se hva det er. 100% skal jo da være et tegn på fullkommeteller liknende, så dette får folk til å lese videre. Setningene er greie og er verken lange eller korte. Egentlig så pleier jo slike reklamer å bruke masse profesjonelle & faguttrykk, slik at vi skal få et inntrykk av at dette er noe ordentlige greier. Med profesjonelle ord mener jeg ord som får avsenderen til å virke profesjonell. Bedre enn oss vanlige folk liksom. Overraskende nok, finner jeg ikke et eneste slikt ord i denne annonsen... (!) Riktig nok står det at den «works from he 1st applications» og «pure» ,men dette forstår de fleste. «Works from he 1st applications» for eksempel, betyr at du kan se resultatene allerede etter første behandling.

 

Mindre overraskende var det at de opplyste at det var bevist at dette produktet funket. Dette er noe av det de har begynt å gjøre i det siste, bare for å få oss til å tro at nå har «drømme produktet» kommet. Her i denne reklamen står det at 85% hadde opplevd uttørrende effekt og at 84% hadde opplevd rensende effekt. Bak hver av det tallene sto det en liten stjerne, hvor da hver stjerne betydde: testet på 129 kvinner. Vi kan jo bare lure på hvor mange av disse som egentlig hadde problemhud når vi ser på kvinnen på reklamen... Har alle de 129  kvinnene som testet dette produktet hatt like «barnerumpefjes» som henne på reklamen, er det ikke merkelig om de har opplevd null kviser etter behandlingen. Dette fordi de ikke hadde noen før behandlingen heller...!

 

Nyhet er et ord som ofte blir brukt i reklame sammenheng. Det er jo som regel nye ting som blir reklamert for. I alle fall i slike blader som denne reklamen ble hentet fra. I Inside pleier det å reklameres for sminke, undertøy og kremer.  Nyhet finner vi også i denne reklamen.  Nyhet skal symbolisere noe nytt, noe   spennende - noe bedre.  Dette har en vesentlig fordel. Mange har nok prøvd mange ulike kvise kurer & kremer, men ingen kan jo ha prøvd dette før, fordi dette er jo noe helt nytt.

 

Kanskje er jeg for kritisk, men slike reklamer har jeg verken sans for eller tro på! -Beklager Garnier!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil