Amfetamin - fordeler og ulemper

Kort om fordeler og ulemper ved amfetamin.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.07

 

 

 

 

 

FOR

MOT

Har en psykisk oppkvikkende virkning.

Skaper avhengighet.

Brukes for å roe hyperaktive barn.

Dyrt å kjøpe.

Brukes for å bedre konsentrasjonen hos barn/ungdom.

Det er kort vei fra amfetamin til farligere stoffer.

Motvirker narkolepsi(sovesyke).

Kan forårsake forskjellige sinnslidelser, som igjen kan føre til uoverlagte handlinger.

Kan holde brukeren våken i flere døgn.

Virker inn på hjerte- og karsystemet. Man risikerer da å dø.

Gir følelsen av økt energi.

Fordi det nedsetter appetitten, vil mange spise for lite av de nødvendige næringsstoffene.

 

Vanskelig å slutte.

 

Gjør mange av brukerne svært aggressive. Voldelige handlinger under rusen er en stor dødsårsak.

 

Blodforgiftning kan oppstå etter bruk av urent utstyr. I tillegg kommer risikoen for HIV-smitte og utvikling av aids.

 

Slutter man, vil verking i muskler og ledd, angst, urolig søvn og drømmer, være vanlige ettervirkninger.

 

Etter 8-10 dager ”på kjøret”, vil brukeren til slutt bli overmannet av sult og utmattelse.

 

Under avvenning, kan brukeren få alvorlige depresjoner, og det vil være fare for selvmord.

 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst