Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes

Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes

Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.05.2000
Med det moderne gjennombrudd mener vi den forandringen av diktningen og nyvurderingen av den oppgaven en dikter har i et samfunnet, som fant sted i 1870 årene. Bakgrunnen for "Det moderne gjennombrudd" var mange: De nye ideene og den nye litteraturen ute i Europa (spesielt brakt til Norge gjennom Georg Brandes). Samfunnsutviklingen og det "nye" språket hjemme i Norge. Samtidig med de personlige mål hos en rekke forfattere i tiden. Noen av disse var blant andre: Bjørnson, Kielland, Lie, Garborg, Skram og spesielt Ibsen. Diktningen i perioden grep direkte inn i politikken. Den både kritiserte, og oppfordret til handling. Den tok opp samfunnsproblem, og var opptatt av kvinnens, de eiendomslse og andre undertrykte gruppers stilling i samfunnet. Georg Brandes var dansk statsborger og en av Nordens strste kritikere.

 

Det var hovedsaklig gjennom G. Brandes at de nye ideene og den nye litteraturen "kom" til Norge. Brandes gikk til angrep på den reaksjonÀ%.Àre romantikken og hyllet i stede en realistisk, hverdagsfyllt diktning. G. Brandes påvirket mange av Norges strste forfattere. Han hadde altså stor innvirkning på samtidens dikterverk. Georg Brandes hevdet sin mening gjennom de forelesningene han holdt i 1871. De gikk under tittelen:"Hovedstrmninger i det nittende århundredes litteratur". Det mest kjente uttrykket til Georg Brandes var: "Det som viser at diktning i våre dager er levende er at den setter problemer under debatt."

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil