Øl i butikken

Bør øl og rusbrus selges i butikken eller på polet?
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.08
Tema
Alkohol
I denne teksten tar jeg opp denne saken. Bør øl og rusbrus selges i butikkene eller på vinmonopolet? Øl og rusbrus er lite alkoholholdige drikker som du bare blir full av hvis du drikker store mengder.

 

Men det er ikke bare voksne som drikker øl og rusbrus. Ungdom drikker også øl og rusbrus. Flere undersøkelser som er gjort viser at ungdom kan gå inn i en butikk og kjøpe med seg en rusbrus uten at personen i kassa gjør noe. Hvis vi flytter alle alkoholholdige drikker til polet, slipper vi dette problemet. Dette vil også føre til mindre drikking blant foreldre, fordi de ikke gidder å dra helt til polet for å kjøpe litt øl og rusbrus. Men for de som har kontroll over drikkingen sin blir det et problem å ikke kunne handle inn øl i butikken samtidig som du handler inn dagligvarer som egg, smør, melk og ost.

 

En fordel med å ha øl og andre alkoholholdige drikker på vinmonopolet er at vi får bedre kontroll over hvor vi får tak i alt alkoholholdig, fordi det er samlet på et sted. For de som bor på Bærums Verk blir det rimelig mye kjøring hvis du skal Verket for å handle mat og helt til Kolsås for å få tak i øl og rusbrus. Jeg mener derfor at hvis øl og rusbrus skal flyttes til polet, så må staten eller kommunen bygge flere vinmonopol.

 

Siden foreldrene mine har kontroll over drikkingen, kan de godt selge øl og rusbrus i butikken. Men dette kan jo være forskjellig fra familie til familie. Og det med ungdom som drikker bør ikke være noe problem, fordi ungdommene i dag er fult klare over hva alkoholen gjør mot kroppen, og velger derfor selv om de vil ødelegge kroppen eller ikke. Ut i fra dette har jeg besluttet at jeg ønsker å beholde øl og rusbrus i butikkene.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst