Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Takk for sist" (L. Stien)

"Takk for sist" (L. Stien)

Analyse av "Takk for sist" av Laila Stien. Skrevet på grunnkurs på videregående.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.11.2004


”Takk for sist” er en novelle som er skrevet av Laila Stien, og den ble utgitt i 1988. Den er skrevet i sjangeren ”Forelskelse, erotikk – kjærlighet?”.

 

Handlingsreferat:

Novellen handler om Kalle, Espen og ”hun”. Hun og Espen er veldig gode venner, og fra hennes side er de ikke noe mer enn det. Hun og Espen ser gode filmer på kino, tar en pils på puben og feirer høytider sammen. Men Espen vil mer enn å bare være venner, han spør om hun vil bli med på ferie til Danmark, da takker hun nei. Litt før jul sitter de sammen og ser på bilder, hun kysser han på kinnet, men angrer med det samme. Når hun ringer Espen i januar og forteller at hun er blitt syk, kommer han med en gang for å hjelpe henne. Han vasker, handler, lager te til henne og passer på at hun har det bra. Når kvelden kommer unnskylder hun seg og sier at hun er trøtt. Neste uke ringer han på igjen, hun vil ikke åpne så hun sitter stille og venter på at han skal gå.


 

En dag drar hun på apoteket for å kjøpe Dispril, der møter hun Kalle. Han sto foran henne i køen, og ga henne sin tur. Han stilte seg ved siden av henne, og så på henne. Hun kjøperen pakke Dispril og begynner å gå ut, da kommer Kalle og stopper henne. Han spør om hun vil ha skyss, hun nøler men siden været er så dårlig, takker hun ja. Han kjører henne helt hjem, da de er framme spør Kalle om hun blir med ut å spise samme kveld. Hun nøler igjen, men Kalle klarer å overtale henne. På restauranten snakker Kalle om det suksessfulle firmaet han jobber for og om fyllefester med venner. De danser og har det hyggelig sammen, Kalle inviterer henne hjem til seg og hun blir med. Dagene etter er hun og Kalle sammen nesten hver dag. Etter et par uker ringer Espen på døra, hun og Kalle er halvnakne, så hun vil ikke åpne. Kalle ler mens han går for å åpne, i bar overkropp. Espen unnskylder seg, og løper ned trappene. Da kommer Kalle med kommentaren; - Jasså du, så de e altså ikke lenger god takt og tone å si takk for sist? Hun og Kalle setter seg i bilen, Kalle kjører fort, over hundre. Hun er sinna på Kalle. Men det tar ikke lang tid før de er venner igjen.

 

 

Temaet i novellen er vennskap og kjærlighet, to abstrakte ting.

 

Novellen begynner med slutten (in media res), og vi får raskt en beskrivelse av personene. Kalle blir mer detaljert beskrevet lengre ut i novellen. Novellen foregår i vinterhalvåret, ettersom det er mye vind, regn og snø. Vi får presentert et trekantdrama mellom to gutter (Kalle og Espen) og en jente som er ”hun” i historien, og som vi ikke får vite navnet på. Konflikten i novellen er at jenta liker Espen men vil være kjæreste med Kalle.

 

Novellen veksler mellom nåtid og fortid. Den begynner med nåtid, og så får vi vite hva som har skjedd før slik at vi får en oversikt over historien, et tilbakeblikk på noe som har skjedd.

 

Løsningen av konflikten blir at jenta velger å være sammen med Kalle og ikke Espen, og Espen blir såret. Ved en hendelse hjemme hos jenta, kommer Kalle med en stygg kommentar til Espen, og jenta blir sint. Det er en overraskende og uventet slutt. Jenta tilgir Kalle og er ikke lenger sint på ham. Leseren forstår at det ikke er slutt mellom Kalle og jenta.

 

Det ligger en konflikt i luften også mellom Kalle og Espen. Kalle og Espen er fiender, begge vil ha den samme jenta. Espen er forsiktig og rolig, og han går veldig sakte frem. Kalle er mer pågående og han legger an på jenta. Kalle er utrolig selvsikker og Espen er snill og hjelpsom.

 

Personene i novellen er statiske, de utvikler seg ikke.

 

Personene ses utenfra, en 3. person forteller hva de gjør og sier.

 

Novellen foregår i Nord-Norge og i vinterhalvåret.

 

Personene snakker nordlandsdialekt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil