Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hikke!

Hikke!

Ett lite prosjekt om hikke. Hva er hikke? Og ikke minst, kan man bli kvitt det?

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.11.2004
Tema
Helse

Hikke er plutselig innånding med krampeaktige sammentrekninger av mellomgulvet og samtidig lukking av stemmebåndene… (Stemmebåndene legger seg inntil hverandre)

 

Den hurtige innåndingen som plutselig stopper, foresaker den lyden som kjennetegner hikke. Forskjellige refleksbaner er involvert i denne hikkeprosessen, men man vet lite om den nøyaktige organiseringen.

 

Hikke kan være en følge av en direkte irritasjon av spiserørsslimhinnen eller mellomgulvet. F. eks. når man har spist eller drukket for fort. Eller når man har spist tørr mat eller drukket for kaldt vann.

 

Hikke kan også være nyttig! Den kan varsle om mange forskjellige ting som skjer i kroppen! F.eks. betennelse i mellomgulvsnerven, forgiftning av nervesystemet eller alkoholforgiftning! Hvis man ikke får bort hikken etter noen dager så kan det godt hende at man må gjøre riktig så drastiske ting! Her er noen av dem; Bedøve slimhinnen eller kanskje skjære av mellomgulvsnerven!

 

Hvis du ikke vil gjøre noen av disse tingene så finnes det andre metoder for å få bort hikken din på! Her er noen gode råd som kanskje virker:

  • Stå på hodet og drikk vann……
  • Ta og spis en spiseskje bringebærsyltetøy….
  • Drikk et stort glass vann på en gang….
  • Hold pusten….

Neste gang du synes synd på deg selv som har hikket i ca 15 min så tenk på denne her stakkars mannen…

 

Han hadde hikke i 69 år!

Hikket 40 ganger i minuttet!

Hikket fra han var 28 år til han døde da han var 97 år!

Fikk til sammen 8 barn!

Hikken hans var ikke til å helbrede!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil