Hydrogengass

Øvelse 4: Framstilling og påvisning av hydrogengass.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.11.15

Utstyrsliste:

  • Reagensrør
  • Glasskar
  • Sink
  • 10% saltsyreløsning
  • Gummikork, slangen
  • Fyrstikk
  • Vernebriller

Utførelse:

Vi puttet sink og saltsyre oppi et reagensrør. Så satte vi gummikork med slangen i reagensrøret denne slangen lot vi gå fra reagensrøret ned til karet med vann og opp i et reagensrør fylt med vann, som stod opp ned i karet. Vi lot det stå slik i noen minutter. Når det ikke var mer vann igjen, løftet vi forsiktig opp reagensrøret mens vi holdt tommelen foran åpningen. Først luktet vi på gassen da kjente vi at den ikke luktet noen ting. Vi holdt røret opp ned og tente på gassen som hadde samlet seg da hørte vi et lite smell. Så gjorde vi nesten det samme på nytt. Vi tok et nytt reagensrør med vann og satt det ned i glasskaret. Så ventet vi til alt vannet var gått ut av røret og løftet det opp. Denne gangen tok vi et reagensrør fylt med oksygen og satt det mot røret med gass, så snudde vi de to reagensrørene fort slik at det røret som hadde vært øverst kom nederst. Så holdt vi en fyrstikk under åpningen av det øverste reagensrøret. Da hørte vi et smell igjen.

 

 

Tegning:

(Tegning mangler)

 

 

Konklusjon: Vi har vist at hydrogengass er en luktfri gass.  Hydrogengassen er lettere en oksygen. Vi har også vist at man kan danne knallgass ved å blande oksygen med hydrogen.

 

Zn +   2HCl    ->  ZnCl2      +  H2

 

Samarbeidspartner under forsøket: Irene Nystrøm

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst