Fins det norsk matkultur?

Kåseri om den norske matkulturen.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.05.19

Dette kan kanskje virke som et enkelt "ja-eller-nei-spørsmål". Mange vil si: "Ja, det har vi." I jula går det i ribbe og kalkun, mens vi spiser egg i påsken. Ja, dette er jo veldig kulturelt. Det betyr selvfølgelig ingenting at på alle de andre 350 dagene spiser vi pizza og hamburgere. Vi går på gatekjøkken og spiser kebab og kjører ned en "deilig, iskald cola". Men det gjør jo ingenting, for det er jo så godt! Vi ringer og får pizza hjem med bud, som om det skulle ha vært en vareleveranse. Deretter er det bare å sette seg i godstolen og gafle i seg stykke på stykke med deilig, klinet og seig pizza.

 

Vi har haugevis med norske, kulturelle McDonald’s-er og Burger Kings, i tillegg til Pizza Hut. Det eneste som mangler nå er KFC (Kentucky Fried Chicken) og Deary Queen, så har vi fått en komplett samling av gatekjøkken som gledelig serverer god, gammeldags, norsk mat. De er jo helt utafor de som spiser kjøttkaker og fisk. Ææsjh, fisk...! Hvem er det som orker å spise noe så vondt!? Det er da mye bedre å spise seg feit på "junkfood", slik at man har litt å tære på når man blir voksen og bare har lyst til å sitte inne og se på TV. Dersom man spiser for mye sunn mat, vil man bli nødt til å reise seg opp fra godstolen når man blir sulten igjen, istedenfor å bruke hodet og spise rikelig med feit mat, slik at man bare kan tære på "overskuddslageret" i kroppen. Da får man med seg alt som går på TV’n, uten å være nødt for noen gang å reise seg opp for å lage seg mat. Nei, spis deg feit mens du ennå kan!

 

Det er ikke noe som heter et ensformig kosthold. Det kjøttet som brukes i hamburgere og kebaber er jo blanding av alle typer rester. Det kan være alt fra ku til hest til høns til sau til... Er ikke dette variert, så vet ikke jeg. Salaten som blir servert med burgeren eller kebaben består jo også av mange forskjellige grønnsaker. Hvem har sagt at gatekjøkkenmat ikke er sunt? Man får jo til og med dressing på, som er laget av deilig, feit majones og fargerike krydderblandinger. Det kan til og med være mange varianter av små insekter i salaten, som setter et ekstra fint preg av variasjon i kostholdet.

 

Hvorfor skal man behøve å drikke melk og spise grovbrød, når man får i seg mer enn nok næring igjennom e-stoffer og vitamintabletter? Det er jo bare noe tull. Hva er vitsen med tran, når man kan ta tabletter i stedet og svelge det ned med brus, som jo smaker så mye bedre? Vi er nå inne i en verden der alt skal smake så godt som mulig, og godt er det, for vi vil vel ikke ofre det gode mot det sunne? Vi kan jo bare dra til legen eller sykehuset når vi blir syke. Disse er så "high-tech" at de kan ta knekken på nesten hva det skulle være av sykdom, og det koster bare en egenandel av mellom 90 og 300 kroner. Hvis man vil ha mer jern, er det bare å spise en blodig biff. Jod får man i seg ved å påføre det på åpne sår. Vi trenger ikke pasta, da vi får energien gjennom fett smør og pommes frites stekt i olje. Nammmm... Hva kalsium behager, er det bare å svelge i seg noen tabletter, som til og med smaker sitron. Nei, melk har vi ikke noe bruk for, bortsett fra i rødgrøten, selvsagt. Ved også å bruke melk i kaffen om morgenen, har vi dekket dagsbehovet for melk. Dersom vi trenger B-vitaminer, betyr dette selvfølgelig ikke at det ikke er nødvendig å spise brød. Ei halvflaske pils inneholder jo like mye av vitamin B som et helt helkornbrød. Det er da mye lettere å helle i seg øl enn å sitte å knaske på helkornbrød hele dagen.

 

Når alt kommer til alt, tror jeg allikevel vi bør tenke mer på kostholdet vårt og matkulturen. Begynnelsen på et sunnere liv starter den dagen man begynner å drikke melk regelmessig og spise variert. Vi må prøve å bevare det lille vi har igjen av matkultur ved å spise fisk innimellom, og kanskje til og med gå så langt som å ta ei spiseskje tran hver morgen. "Bestemors kjøttkaker" smaker også godt innimellom. Personlig er jeg ikke noe for lutefisk, men det er viktig at Ola Dunk også spiser dette, kanskje med ei lefse ved siden av. Vi er ikke så avhengige av amerikanerne som vi kanskje tror når det gjelder mat og ernæring.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst