Mye å gjøre

Kåseri om å ha mye å gjøre.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.05.19

En har sannelig mye å gjøre om dagen, gitt. Så mye at en ikke rekker noe av det, selvsagt. Akkurat som når en ikke har noe å gjøre; en gjør ingenting. Men det gjør ingenting, for nå har en mye å gjøre.

 

Det er nemlig ferie nå, og i ferien vår gjør vi jo ikke det vi pleier å gjøre, så nå må vi gjøre alt det andre. Og det er mye! Det verste med å ha så mye å gjøre, er å finne ut hvor en skal begynne. Det som hadde vært mest fristende er jo selvfølgelig å begynne med det en sist skulle gjort, slik at en hadde gått med følelsen av at en snart var ferdig med det en skulle gjøre, men da ville vel sannsynligvis det en først og fremst skulle gjøre aldri bli gjort. Og det ville vært dumt gjort. Derfor må en bite tenna sammen og begynne forfra, og det er ikke fort gjort.

 

En god liste over alle gjøremålene er kanskje grei å ha. Javisst, det er bare å innse at det er helt nødvendig. Men da må en først finne en blyant og et stykke papir, slik at en får lagd denne lista. Og papir skulle i alle fall være greit å finne, for det ligger og flyter overalt; på alle bord og under alle bord, både til styrbord og babord, og det flyter både høyt og lavt på golvet eller kanskje enda rettere dørken så mye som vi har av det. På fjernsynet er det så meget med papir og trykksaker at en knapt nok kan se annet, og på kjøkkenet er det så fullt at alle knivene er skjemme.

 

Blankt papir derimot, slik som Prøysen hadde, nei det har vi visst ikke, finner vi ut etter en stunds leting. Men vi har mye annet rart som vi finner igjen. Posen med gulrotfrø som vi lette så iherdig etter sist vår lå jo faktisk hele tiden i reolen i hobbyrommet, og støvbørsten vi har savnet har ligget under kjøleskapet og gjort jobben sin der. Og når jeg ser nøyere etter så var det nok større behov for støvbørsten under kjøleskapet enn på dressjakka mi. Ja, der under må det sannelig vaskes, det skal jeg sette høyt på lista når jeg bare finner papir og blyant.

 

Det er sannelig ikke lett å finne både papir og blyant. Det er jo vanskelig nok å finne bare en av delene viser det seg. Hadde det ikke vært for at jeg skal ha rengjøring under kjøleskap så høyt på lista, så kunne jeg jo enkelt og greit lagd hele lista i støvet som ligger der. Da kunne jeg jo bare innstilt blyantjakta såvel som papirfangsten her og nå. Men jeg glemmer nok ganske sikkert de siste gjørepunktene når jeg vasker bort støvet, så da er en fornuftig som ikke noterer der i det hele tatt.

 

Der fant vi visst litt papir endelig. Baksiden av et brev vi fikk fra en kamerat for litt siden skulle nok duge. Heldigvis så har vi hatt det så travelt i det siste at vi ikke har hatt tid til å lese brevet, så da kan jo ikke kameraten forvente å få svar heller. Der tjener vi faktisk så mye tid som er penger at vi kunne betalt portoen til brevet om vi bare hadde skrevet og sendt det. Men vi hadde nok aldri rukket å skrive brevet, vi som har så mye å gjøre, vi ville vel knapt nok hatt tid til å lete etter papir å skrive brevet på, tenker jeg. Eller finne en blyant for den saks skyld.

 

Det sliter vi med nå, nemlig. Jammen ikke lett å finne en liten blyant når en har så mange småting som flyter omkring. Innimellom alt papiret selvfølgelig. Hadde jeg ikke hatt annet å gjøre, så skulle jeg nok ha ryddet litt her, men siden jeg er en så travel mann for tiden så roter jeg litt til isteden. For noen blyant finner jeg slettes ikke.

 

Hvis ikke...vent litt...der borte ved oljekaminen ligger noe gultorange jeg unektelig drar kjensel på...det skulle da ikke være...? Jovisst var det en blyant. Ja, det må jeg si. Etter bare en drøy times leting har jeg funnet både blyant og papir, og er klar for å lage lista mi. Hvis jeg bare finner en blyantkvesser, da. For denne blyanten var ikke mye å skryte av, og langt mindre å skrive med. Men blyantkvesseren kan det nok bli verre å finne, ja. Utifra blyantspissen å dømme så er det nok betydelig lenger siden jeg brukte kvesseren enn blyanten, i alle fall.

 

Men blyantkvesseren har jeg ikke tid å lete etter nå. Det er så mye som skal gjøres ute i hagen også, så jeg har ikke tid til å ikke gjøre mer inne. Nei, nå går jeg heller ut og gjør ingenting der en stund, så rekker jeg kanskje å se litt på fjernsyn etterpå, for der er det i alle fall ingenting å se på. Unntatt papir da, selvsagt.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst