Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Morgenstund i lid og lund

Morgenstund i lid og lund

En historie om å være på fjelltur med foreldre.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.11.2004

”Ingrid, no må du stå upp!”

Endelig morgen! Tanken på en ny dag og nye muligheter koker oppe i hodet mitt. Hva skal jeg gjøre i dag mon tro? Kanskje se på en av pappas gamle fjellgårder eller mammas bortgjemte daler? Livet som turist er jammen spennende, syntes du ikke?

 

Hva er vel bedre enn å våkne ved siden av en 100 kg tung og snorkende flodhest med et pipende høreapparat som alle utenom han hører? Man må ikke minst glemme den innestengte luften og de sure sokkene. Gjett hvem som da er den første som spretter ut av det klamme teltet for å nyte den friske vinden i sommersolens myke favn? Om jeg er en morgenfugl? ”Yes baby, that’s me”, ei ekte morrakråke. Men hva er vel egentlig vitsen med å sove når det endelig er tid for mammas deilige brødskiver som jeg har ligget og ventet på i hele natt. Saftig, ferskt brød som i hvert fall ikke har ligget i en nedslitt matboks den siste uken! Om dem er tørre? Pøh, verste jeg har hørt, ingenting i forhold til osten. Jeg får vann i munn bare av å tenke på den, bokstavelig talt. Liten og hard ligger den klistra oppå den innskrumpa mursteinen av ei brødskive, venter på en hårstuss og en aldri så liten dusj. For dette er ikke en vanlig ost skjønner du, nei, denne ser ut som den har løpt Oslo - Trondheim og tilbake, i morra begynner den vel å gå?

 

Men nå må jeg ikke glemme hvor frisk og opplagt man blir etter å ha ligget på en steinhard madrass en uke. Da er det vel ingenting som er bedre enn å legge ut på milevis lange turer over fjell og mark med sekker så tunge som bly, gnagende gummistøvler og den vakre eimen av godluktende myggspray? Men man må ikke glemme turistene. Her kan man møte alt fra ”Søta bror” som har glemt sine ”smørgossar,” til ”Severin Suveren” som har mistet sin fabelaktige retningssans, uflaks! Hva gjør det vel at man kommer hjem med hekseskudd i ryggen og gnagsår i øra etter mammas uendelige nynning på ”Den glade vandrer”, når man har fått sett på den vakre, norske natur? Dette er nok plassen for staute nordmenn ”tvi, tvi!”

 

Når jeg først har sagt dette, må jeg jo få si at en ting er bra med å reise på tur, nemlig å komme hjem-!

 

So long, cowboys!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil