Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Vildanden" (H. Ibsen)

"Vildanden" (H. Ibsen)

Sammendrag av Henrik Ibsens "Vildanden".

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.10.2004
Tema
Vildanden


Vildanden er et skuespill som handler om familien Ekdal. Stykket er skrevet av den norske dikteren og dramatikeren Henrik Ibsen. Stykket ble skrevet av Henrik Ibsen for 120 år siden, det kommer fra et dikt om ”Villanden” skrevet av Welhaven. Stykket består av 5 akt, i stykket møter du på Hjalmar, Gina, Hedvig, Ekdal, Werle og Gregers. Ibsen brukte mye retrospeksjon og man må se dypere inn i teksten for å forstå stykket. Villanden er sammenlignet med en kriminalroman, så det har en tragisk slutt. Det begynner med at grosserer Werle er på jakt og skyter villanden, men pågrunn av hans svake syn blir den bare truffet i vingen. Den dukker ned i havets mørke bunn og vil ta livet av seg selv, men blir reddet av Werles flinke hund.

 

1. Akt

Første akt handler om at Hjalmar er på et middagsselskap hos grosserer Werle. Selskapet er i ære for Gregers, sønnen til grosserer Werle. Gregers har vært borte i 16-17 år og er en skolekamerat av Hjalmar. Det var han som inviterte Hjalmar, fordi grosserer Werle hadde et dårlig forhold til Hjalmar pågrunn av fortiden. De begynner å snakke om årene, de ikke har hatt kontakt med hverandre. Gregers får vite at Hjalmar og Gina er gift, som pleide å være hushjelp i grosserer familien, i den perioden hans mor lå for døden.


 

2. Akt

I andre akt blir vi litt bedre kjent med Gina og Hedvig. Hjalmar er på middagsselskap hos grosserer Werle og har lovet å ta med noe godt til Hedvig fra fru Sørby. Hedvig er veldig glad i faren hennes og Gina har også et godt forhold til Hjalmar. De ser begge opp til Hjalmar. Senere kommer gamle Ekdal hjem, som har fått seg litt skrive arbeid av tidligere partneren sin grosserer Werle, så han slipper å sitte hos fæle madam Eriksens restaurasjon. Etter en stund kommer Hjalmar hjem. Han skryter om at han har vært en stor suksess i selskapet og spiller stolt, mens egentlig dro han tidlig fordi han ikke følte seg velkommen i selskapet og var ingen suksess. Hedvig blir skikkelig spent over hva faren har tatt med til henne. Hjalmar hadde glemt det og gir henne en spiseseddel(meny) istedenfor. Hedvig blir skuffet og lager sure miner. Senere får de besøk av Gregers som har kranglet med far, som han aldri har hatt et godt forhold til. Gregers får vite at antageligvis kommer Hedvig til å miste synet. Det er arvelig påstår Hjalmar. Ekdals mor hadde også svakt syn. Etter en stund starter de tre mennene å føre dialog med hverandre. De snakker om Ekdals jeger egenskaper og senere forteller Ekdal historien om villanden. Til slutt må de vise Gregers loftet. Det var en kunstig skog i leiligheten. De hadde kaniner, høns, duer og sist men ikke minst en and. Det var ikke hvilken som helst and, det var en villand. Andre akt avsluttes med at Gregers leier værelset hos familien Ekdal.

 

3. Akt  

Tredje akt starter med en dialog mellom Hedvig og Gregers. De snakker om villanden og Hedvig sin skolegang, til de hører et skudd fra loftet. Hedvig forklarer at det er Ekdal og Hjalmar som er på jakt i loftet. Hjalmar forklarer at pistolen er en viktig del av familiens tragedie som skjedde med både han og Ekdal. De begge hadde prøvd å ta sitt eget liv med den pistolen. Han forteller også om eksperimentet han holder på med, men han vet selv at det er løgn. Tredje akt ender med at Gregers tar Hjalmar med på en spasertur. Gregers vil avsløre alle løgner og hemmeligheter i hjemmet til Hjalmar og prøve å redde familien, så Hjalmar og Gina kan ha et ærlig ekteskap.

 

4. Akt

Hjalmar kommer hjem fra spaserturen og er sint. Gregers har begynt å utføre livsoppgaven sin. Hjalmar spør Gina om barnet har rett til å leve under hans tak og om at det er hans eller grosserer Werle sitt. Gina svarer at hun ikke vet. Etter hvert innrømmer henne at hun hadde et seksuelt forhold med grosserer Werle, før hun giftet seg med Hjalmar. Det kommer et gavebrev fra grosserer Werle om at han skal gi Hedvig 100 kr i måneden fra den dag nå av. Hjalmar begynner å ramse opp at grosserer Werle har svakt syn, akkurat som Hedvig. Werle har hjulpet Gina og Hjalmar mye. Han fikk Hjalmar og Gina gift og nå skal han gi Hedvig 100 kr i måneden. Han er veldig opptatt av henne. Hjalmar drar ut og han vil ikke se verken Gina eller Hedvig. Hedvig faller sammen i gråt. Fjerde akt avslutter med at Gregers overtaler Hedvig til å ta livet av det hun elsker mest i denne verden, ”Villanden”. Han forteller henne, hvis hun ofrer den får Hjalmar sin skyld, kanskje han vender tilbake. Hun bestemte seg for at hun skulle prøve det.

 

5. Akt

Det er Hedvig sin fødselsdag og Hjalmar har ikke vært hjemme i hele natt. Det viser seg at han har vært hos Relling og Molvik, som begge bor i samme gård. Relling er en lege, mens Molvik er en prest. Hedvig spør gamle Ekdal om hvordan man skyter en villand. Ekdal lærer henne hvordan ved å fortelle at man skal skyte dem i brystet, det er det sikreste. Litt etter kommer Hjalmar hjem. Han finner konstant på unnskyldninger for å ikke forlate hjemmet. Han limer til og med sammen gavebrevet fra grosserer Werle. Etter hvert kommer Gregers og vil at familien skal begynne forfra. De hører et skudd fra loftet og alle tror at det er gamle Ekdal som er på jakt, men Gregers forklarer at det var Hedvig som ofret til ære for deg, ved å drepe villanden. Det viser seg at det ikke er villanden, men Hedvig som ligger død med pistolen fastklemt mellom fingrene. Dr. Relling undersøker henne og det viser seg at hjertet er truffet og det er indre blødninger. Hjalmar ble lei seg for å ha jagde henne vekk fra han, så hun døde i kjærlighet for han.

 

Sånn slutter ”Vildanden”. En tom slutt. Man får aldri vite om hun skjøt seg selv eller bommet på villanden. Alle må tolke slutten på sin egen måte. Villanden symboliserte Hedvig. Hun dukket ned i mørket og tok livet av seg selv, slik at hun ikke måte leve i smerter. Hun drepte mest sannsynlig seg selv tror jeg.

 

<bilde>
 


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil