Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skilling av cola

Skilling av cola

Rapport fra naturfagforsøk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.10.2004

Du trenger:

  • Kolbe
  • Stativ
  • Gassbrenner
  • Propp til kolben med slange på
  • Et glass (med vann i)
  • Litt cola
  • Et reagensglass

Montering:

Du setter opp stativet med en gassbrenner under så, oppe på stativet setter du en kolbe med litt cola i, så setter du på proppen med en slange som fører ned i et reagensglass (NB: pass på at ikke slangen er helt i bunnen av reagensglasset for da begynner det å boble når colaen begynner å koke).

 

Det reagensglasset må holdes kaldt derfor legger du det i et annet glass med kaldt vann. Så er det bare å begynne.

 

(tegning mangler)

 

Under forsøket:

Når Colaen begynner å koke så kommer det en damp opp i slangen som er montert i toppen av glasset med cola i. Dampen går videre gjennom slangen og ned i reagensglasset som holdes kaldt av vannet rundt den. Etter en liten stund kan du se at reagensglasset fylles med noe gjennomsiktig væske. Dette er hele hovedsaken med forsøket. Når du har kokt colaen i en liten stund, kan du se hva som har kommet i reagensglasset.

 

Ferdig:

Når du nå har gjort dette har du sett at det går an å skille (ta vekk stoffer) av colaen samt andre ting. Du kan også smake på colaen nå (pass på den kan forsatt være varm!!). Du kan også smake på det gjennomsiktige som du fikk i reagensglasset.

 

Konklusjon:

Det går an å skille cola.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil