"Harry Potter og fangen fra Azkaban" (JK Rowling)

Kort bokanmeldelse av "Harry Potter og fangen fra Azkaban".
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.09.23

Handlingen begynner om sommeren og slutter om sommeren. Handlingen foregår på galtvort, høyere skole for magi og trolldom. Harry Potter er en gutt som går sitt tredje år galtvort.

Foreldrene døde da Harry bare var spedbarnet. En stor svart trollmann ved navn voldemort drepte Lilly og Jakob Potter med en grusom forbannelse, som han også prøvde å drepe Harry med, men på en eller annen måte overlevde Harry forbannelsen med bare et arr formet som et lyn i pannen. Etter dette ble Harry Potter berømt.

 

Men alt dette var helt fjernt fra Harry, fordi han ble sendt til tanten, onkelen og fetteren Dudleif, de behandler Harry som noe dritt de har fått på foten som ikke vil fjerne seg. De fortalte han at foreldrene døde i en bilulykke. Men som sagt, nå går Harry på galtvort for tredje år. Men det skjer merkelige ting på galtvort. En fange ved navn Sirius Svaart har rømt fra det største og verste fengselet som finnes, Azkaban. Men det er andre ting som også bekymrer Harry, yngre trollmenn har ikke lov til å drive med magi i sommerferien, men det gjør Harry, men han blir ikke utvist. De sier det er på grunn av at han er tryggest fra Sirius på Galtvort, men hva har Harry å gjøre med Sirius Svaart?

 

Hovedpersonene:

Harry Potter

Hermine Grang

Ronald (Ronny) Wiltersen

(Harrys beste venner)

 

Bipersonene: 

Sirius Svaart

(Harry’s gufar)

Professor McSnurp

Madame Pomfrit

Professor Slur

Professor Lupus

Madame hopp

(noen av lærerne)

Rubeus Gygrid

(skogvokter)
Albus Humlesnurr

(rektor)

Fred Wiltersen

Frank Wiltersen

Nilus Langballe

(andre venner)

 

Hermine Grang

Hermine er en av Harrys beste venner. Hun bryter aldri skolereglene (noen unntak), og er alle læreres yndlingselev. Hun tar nesten alle valgfagene og enten spiser hun ellers er hun på biblioteket. Hun har brunt krøllete hår som hun nesten aldri gidder å ordne. Hun greier alt på første forsøk.

Hermine er gompefødt, det betyr at hun er født av mennesker som er uten magiske krefter, altså ikke trollmenn. Hun er 13 år og går, som Harry sitt tredje år på Galtvort. Og hun har bursdag i september.

 

Språket i boka

Boka var ganske lett å lese, og det var tydelig skrift. Forfatteren skriver utrolig bra. Hun har mange beskrivelser som gjør det slik at du kan se for deg alt inni hodet ditt. Boka er veldig spennende og inni mellom (ganske ofte) kan du finne humoristiske bemerkninger. Det er ganske mye direkte tale. Men ikke for mye, det er akkurat nok til at det er lett å lese.

 

Om boka

Boka er delt inn i 22 kapitler: Uglepost, Tante Maggen gjør en stor feil, Fnattbussen, Den lekke heksekjel, Desperanten, Clairvoyance og klør, Hambusen i skapet, Den trinne damen på flukt,

Tungt tap, Ukruttkartet, Lynkilen, Skytsvergen, Griffing mot ravnklo, Gammelt nag, Rumpeldunkfinalen, Professor rummelfiolds spådom, Katt, rotte og hund, Luna, ormsvans, tasselabb og horn ,Voldemorts tjener ,Desperantens kyss, Hermines hemmelighet, Ny uglepost.

 

På forsiden av boka er det bilde av Harry og Hermine på ryggen til en hippogriff, det er en fin forside som har noe med innholdet i boka å gjøre. Den er illustrert av Tone Lileng.

 

Likte du boka?

Jeg likte boka kjempegodt. Den var kjempebra. Det var mange bra scener og forfatteren skriver utrolig bra. Det er både spenning og humor og mye fantasi. Denne boka er garantert verdt å lese.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst