Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Herman

Herman

Bokreferat av Lars Saabye Christensens "Herman".

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.09.2004
Tema
Herman

I boken møter vi hovedpersonen Herman Fulkt, han er 11 år og bor i Bygdøy Alle på Oslos vestkant, og historien finner sted en gang på 60-tallet. Der bor han sammen med faren som er kranfører, og som gleder seg til den dagen Herman skal bli med opp i kran, noe Herman ikke har så veldig lyst til. Og moren som jobber i en kolonial og prøver så gått hun kan å hjelpe Herman. De bor under nøysommulige forhold, og prøver å få endene til å møtes så godt de kan.

 

Familien Fulkt lever et ganske normalt liv, det er humoristisk lett stemning mellom dem. Herman har ikke så mange venner, og han får ikke akkurat flere når han en dag går til ”Tjukken” for å klippe seg og de oppdager at Herman har mistet mye hår og at han kan ha en hårsykdom.. Han må til legen for å ta mange prøver, og de finner ut at sykdommen muligens kan skyldes stress. Og da kommer det fram at Herman har gått å vært nervøs for å bli med far opp i heisekrana. Far blir litt skuffet, men prøver å skjule det for Herman. Så går de til Tjukken for å finne en parykk som passer. Han skal få en parykk med ekte hår. Den tar det litt tid før han får, så i mellomtiden får han låne en som klør og som han ikke er spesielt begeistret for, derfor bruker han heller lue.

 

En av de bestevennene Herman har er bestefaren. Han ligger på et gamlehjem og venter på å dø. Han ligger i en stor hvit seg, med nesten skallet hode og forteller gamle historier og prøver å lære Herman en del ting om livet. Herman er sikker på at siden bestefar er skallet og venter på å dø, kommer også Herman til å dø den dagen ha ikke har flere hå igjen på hodet, og derfor er han veldig engstelig og redd av seg.

 

Panten er en av naboene til Herman, og er en alkoholisert svenske med en skilpadde, som ofte ber Herman pante tome ølflasker for ham. Men han finner alltid en unnskyldning for ikke å gå. Herman tilbringer en del tid hos Panten, helt til han en dag får for mye alkohol og sendes på avrusing.

 

En dame som vi også hører mye om i boken er ”damen men maur i beina”. I begynnelsen av boken er dette en damen Herman er litt redd, men etter å ha blitt lurt til å knyte igjen døren hennes, blir Herman bedre kjent med henne og han oppdager at hun har vært skuespillerinne, og at hennes favoritt skuespiller er skallet. I klassen til Herman går Ruby. Ruby med det røde håret som det sikker bor et fuglereir i. Herman liker godt rødt hår.

 

På julaften drar Herman for å besøke bestefar, men han finner ham død i stede. Dette tar Herman ganske tungt. Noen av guttene i klassen han, Karsten, Glenn og Bjørnar, driver til stadig å plager ham, og får han med på rampestreker. Han klarer å knuse en rute på skolen. Men til en forandring tar guttene på seg skylden for det når rektor oppdager rampestreken. Mot slutten av boken begynner Herman å få litt mer selvtillit og begynner å like seg selv litt mer, selv med blank, glatt skalle.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil