Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Revolusjon!

Revolusjon!

Sarkastisk science-fiction novelle som tar sted i år 2120.

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.05.2000


De kalte den for Jesus Revolusjonen. Nasjoners grenser opphørte å eksistere, folk var lut leie av politikere. Dette utnyttet kirken. På mindre enn et tiår gjennomførte de Paradis Prosjektet. Hele verden ble samlet under en ledelse, en eneste nasjon som strakte seg over hele planeten. Dette var i 2044.

 

I 2057 bestemte Det Hellige Råd, rådet som styrte verden, at alle andre religioner enn den kristne var Satans verk, og var herved forbudte. En klappjakt begynte. Alle som hadde den fjerneste befatning med andre religioner ble drept. Muslimer, buddhister og hinduer ble alle slaktet ned. Til og med jøder ble forfulgt og drept. I 2071 var alle andre religioner utryddet og glemt.

 

Det var da Det Hellige Råd kom med den neste store reformen. All "naturlig formering" var Satans verk, og var herved forbudt. Dersom formering var ønskelig skulle det skje ved hjelp av prøverør i sterile laboratorier. For å ikke oppfordre til "naturlig formering" ble ord som "elske", "kjærlighet" og "sex" strengt forbudt. Å uttale dem kunne føre til dødsstraff. For å være absolutt sikker på at ingen "formerte seg naturlig" ble det utviklet medikamenter i Kirkens Laboratorier som skulle ta seg av det .

 

I året 2120 var folk blitt vant til dette. Det var en naturlig del av deres hverdag. Men så hendte det noe...

 

Prest Gabriel Av Familie 45837 gikk anspent bortover korridoren. Han var på vei for å undervise klasse 15 K, noe han gruet seg til. Det var ikke fordi denne klassen var dårligere enn andre, neida. Det var fordi det var klassen til Elev John Av Familie 428. Denne eleven spurte bestandig så dumme spørsmål! Som for eksempel: "Hvorfor ble tilhengere av andre religioner drept?" Det var jo fordi de var djevleyngel! Eller: "Hvordan kan Prestene vite om man har begått en forbrytelse?" Prester kunne selvfølgelig føle det på seg!"

 

Nå, der var klasseromsdøren. Han trakk pusten og åpnet døren. Nesten samtidig reiste alle elevene seg og sa i kor: "God morgen Prest Gabriel!" Først da han hadde satt seg ved det store katetret, satte elevene seg ned. "Javel, åpen Bibelen på side 124. Du kan begynne å lese Mari." Jaha. tenkte han. Nå får vi se hvor lenge det varer før John kommer med en avbrytelse. Og ganske riktig, etter en stund rakte John hånden i været. Gabriel sukket og kikket på klokken. Oj! Et helt kvarter! Det må jo være rekord! Deretter nikket han som tegn på at John kunne snakke. "Hvorfor formerer vi oss ved hjelp av prøverør?" spurte han. "Men John, da! Det burde du vite! All naturlig formering er Satans verk. Det leder bare til fordervelse." "Hva for en fordervelse?" "Hør nå her: Først hadde vi AIDS, og etter AIDS hadde vi T.K.B., og etter T.K.B. hadde vi DI, og etter DI hadde vi X-72, og etter X-72 hadde vi S.I.P., og etter S.I.P. hadde vi AB! DET er fordervelsen, foruten å komme til Helvete!" "Men de første menneskene på Jorden, Adam og Eva, kunne jo ikke bruke prøverør. Hvordan formerte de seg da?" Gabriel hikstet til av forbauselse over at John hadde kommet med et så uanstendig og ukristelig spørsmål. "Det holder, John! Gå ut på gangen og bli der!"

 

Førtifem minutter senere var John på vei til neste time som var kjemi. Han kunne ikke fatte hvorfor Prestene ble så sinte bare fordi han stilte spørsmål. Det var da ikke noe galt i det? Vel, nå måtte han konsentrere seg om kjemien.

 

Den samme seremonien gjentok seg da kjemilæreren kom inn i klasserommet. "God morgen Prest Adam!" "Ja, ja. I dag skal vi gjøre et forsøk. Gå til hyllene deres og hent boks nr. fire." Alle elevene gikk til hyllene bak i rommet, og hentet en rød boks på størrelse med en skoeske. "Deretter setter dere opp stativet slik som forrige gang. Sett så begeret oppå, og gassbrenneren under." To minutter senere var alt klart. "Flinke elever. Nå, ha oppi omtrent to milliliter av innholdet i den blå flasken som inneholder....." Han tegnet en komplisert formel på tavlen. "Så tilsetter der fire og en halv milliliter av stoffet i den gule flasken som er....." Han tegnet opp enda en formel. "Nå, tenn gassbrenneren og sett den på trinn to. La den stå slik i fem-seks minutter." Da fem minutter var gått sa han: "Ta den røde flasken. Men vær forsiktig med den! Den inneholder nemlig..... Enda en formel på tavlen. "Derfor er det uhyre viktig at dere har to, og bare to, centiliter oppi blandingen." John løftet forsiktig den lille røde flasken og slo oppi nøyaktig to centiliter av stoffet i et centilitermål. Men da han snudde seg for å ha stoffet oppi den varme blandingen, glapp flasken og havnet selvfølgelig mitt oppi begeret. John rakk å tenke: "Typisk min flaks." Før blandingene reagerte med hverandre. Det som skjedde var at det kom en fresende lyd, fulgt av en tett damp som steg opp av begret. John fikk dampen rett i fjeset. "Giftig gass!" Skrek Adam. "Kom dere ut av rommet! Jeg sa jo at dere skulle være forsiktige! Jeg sa det!"

 

John kunne ikke se hånden for seg. Øynene sved. Lungene kjentes ut som om de hadde tatt fyr. Han ravet rundt og prøvde å finne døren. Han fant den til slutt, men den hadde Adam låst. Så hoppet gulvet plutselig opp og skallet han i hodet.

 

En halvtime senere lå han på et sykehus. Legene hadde tatt noen prøver og så straks at tilstanden var alvorlig men ikke kritisk. Dessuten hadde jo sykehus Prestene lest en bønn for han, så.....

 

Men problemet var: Johns familie, alle familier på Jorden, hadde fått medikamenter i årevis, slik at tanken på naturlig formering frastøte dem. Men livet finner alltid en utvei. John var den første med et immunsystem som kunne stå imot medikamentene. Den giftige gassen var det som satte kronen på verket. En mutasjon var følgen. Og et virus ble skapt.

 

Viruset var ekstremt smittsomt, det det gjorde var å bryte ned medikamentene. Legen som undersøkte John var den første som ble smittet. Han fikk nærmest sjokk da han grep seg i å stirre på rumpa til en av syskesøstrene.

 

Viruset spredte seg som ild i tørt gress. Mens John lå i koma, innkalte Det Hellige Råd til krisemøte. De trodde at dommedag var kommet. En gruppe av verdens dyktigste biologer og genteknikere ble satt til å finne en motgift. Forgjeves. På en uke var over halvparten av medlemmene i gruppen smittet. Resten rømte til fjells for å unngå viruset. Forgjeves det også.

 

Da Gabriel skjønte at han var smittet blåste han ut hjernen sin med en Beretta Laser. Da Adam grep seg selv i å fantasere om å ha sex med en annen mann hoppet han ned fra taket på skolen. I alt tok rundt en tredel av Prestene selvmord. Det inkluderte Det Hellige Råd. For nå var viruset umulig å stoppe. En hær av opprørere hadde samlet seg. Til å begynne med brukte de blåserør og piler for å spre viruset. Så gikk de mer og mer over til å helle det i drikke vannet.

 

En måned senere var Guds Regjering falt. Først da våknet John opp av koma. Da de fortalte at han hadde startet den siste revolusjonen nektet han først å tro det. Etter en stund, da han endelig skjønte at de snakket sant, sa han: "Hvor er Mari? Jeg har ett og annet og fortelle henne....."

 

"Begynnelsen"

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil