Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Pink Floyd

Pink Floyd

Tekst om bandet Pink Floyd. Inneholder også lyrikken til noen av låtene deres.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.09.2004
Tema
Rock


I 1965 bestemte tre unge engelske arkitektstudenter seg for å starte et band. Det var Nick Mason, Roger Waters og Richard Wright. Og gruppa fikk etter hvert mange rare navn. Sigma 6 var det første. Så fortsatte det med mange forskjellige navn som T-Set, The Abdabs, The Screaming Abdabs og The Architectual Abdabs.

 

Men i 1966 fikk Waters med en til i bandet. Det var Syd Barret, en gammel skolekamerat. Det var en merkelig person med merkelige ideer. Det var han som skrev det meste av Pink Floyds musikk på denne tiden, og det var nettopp han Pink Floyd skulle bli assosiert med de neste årene. Det var også han som kom fram til gruppas endelige navn; Pink Floyd. Som kom av to amerikanske bluesgitarister; Pink Anderson og Floyd Council.

 

Så i 1966 prøvde de seg på det som etter hvert skulle bli deres varemerke: Multimedie show. Det var på en konsert samme året at gruppa for første gang brukte levende bilder som bakgrunn da de spilte. Det var også på denne tiden de gikk over fra å spille coverlåter, til å spille selvkomponerte, eksperimentelle låter, som gjerne kunne ha en halvtimes varighet. Pink Floyd fikk fort status som undergrundsband nr.1. Det var de som spilte høyest, og ingen var snålere enn dem.


 

Det var i 1967 de fikk platekontrakten som resulterte i to singler og ”Piper at the Gates of Dawn”, et album som i dag regnes som en av rockens klassikere.

 

Syd Barret var på denne tiden hekta på LSD, og han ble mer og mer sinnssyk på grunn av sitt narkotikamisbruk. Han var nesten umulig å samarbeide med, og behovet for en ny gitarist var presserende. Den 2. mars 1968 ble han bedt om å forlate gruppa. Det var ingen vei utenom. De kunne ikke ha startet Pink Floyd uten Syd, men de kunne heller ikke fortsette med han.

 

Så en ny kamerat av Waters steppet inn. Det var han som hadde lært Syd å spille gitar. Nemlig den fantastiske gitaristen David Gilmour.

 

I juni 1968 kom deres andre album, ”A saucerful of secrets”. Og senere i juli 1969 kom Pink Floyds første komplette album med filmmusikk. Albumet fikk samme tittel som filmen, ”More”. Samme år kom også dobbeltalbumet ”Ummagumma”, som kanskje er tidenes minst rockete rockealbum. Den består av konsertversjoner av tidligere låter, blant annet ”Astronomy Domine” av Syd Barret.

 

Etter Syd Barret forlot bandet, ble musikken litt mer forandret, og kanskje litt modnere. Men de skrev fortsatt veldig eksperimentelle låter.

 

I 1970 kom albumene ”Zabriskie point” og ”Atom Heart Mother”. Og I 1971 kom albumet ”Meddle”, og samlealbumet ”Relics” det samme året. På ”Meddle” er gruppas lengste studiokomposisjon, ”Echoes”, med en varighet på nesten 20 minutter. Midt i sangen hører man lyder som minner om lyder fra havbunnen og lyden av hvaler som skriker. Det er et eksempel pp at de eksperimenterte en del med forskjellige lyder, instrumenter, stemmer, kor og alt mulig.

 

Det viktigste Pink Floyd gav ut etter det var ”Dark Side of the moon”. Det var et konseptalbum som ble utgitt i mars 1973. Albumet kom til topps pp begge sider av Atlanteren, og er det albumet som har ligget lengst på den amerikanske bilboard listen.

 

”Wish you where here” ble sluppet 5. juli 1975. Det inneholdt fire melodier som alle handlet om Syd Barret. ”Shine on you crazy diamond” er en fantastisk bra hyllest-låt til han, mens ”have a cigar” er en tekst om plateindustriens kyniske og profittrettede tankegang. Pink Floyd ønsket veldig at noe av Syds skaperånd og spontanitet skulle komme tilbake til Pink Floyd.

 

I januar 1976 ble ”Animals” gitt ut. På dette albumet var det coveret som vakte den stoerste oppmerksomheten, og ikke musikken. Coveret viser en gris som svever over Battersea Power Station, som er et kjent forurensende kraftverk som lå i midten av London. Pink Floyd er også kjent for det å ha oppsiktsvekkende, spesielle og kunstneriske platecover.

 

Endelig den 30. november 1979, ble dobbeltalbumet ”The Wall” sluppet. Det ble en gedigen suksess, og 600 000 solgte bare i England de fire første ukene. I 1982 ble filmen ”Pink Floyd – The Wall” laget.

 

Etter at ”The Wall” både hadde blitt film, show og album, ble det stor misnøye i bandet. Roger Waters hadde helt tatt over som gruppas leder. Og innspillingen av det neste albumet, ”The Final Cut”, ble derfor et mareritt for dem alle.

 

I løpet av de neste årene viste det seg at David, Nick og Richard samarbeidet bedre uten at Roger var med. Og i løpet av tiden som gikk ble det en del rettsaker om hvem som skulle få enerett på navnet; Pink Floyd. Det ente med at Roger tapte. Og i ettertid har han fortsatt solo.

 

Pink Floyd greide seg bra uten Roger. Og det neste albumet ”A momentary lapse of reason” ble mottatt med stor entusiasme fra publikum. Og er med årene blitt et av Pink Floyds mest vellykkede album når man vurderer det fra salgstallene. Altså var det et vellykket comeback.

 

Nå la gruppa ut på sin største turné til nå. En verdensturné som gikk over tre år. De håvet inn millioner av dollar. Og mens de var på turné slapp de ut et nytt album som fikk tittelen ”Delicate sound of thunder”, og ble nesten som en selvfølge, en bestselger.

 

30. mars 1994 kom albumet ”The Division Bell”. Gilmour står for det meste av musikken på dette albumet. Og dette albumet er et av mine personlige favoritter:)

 

I ’94 holdt Pink Floyd en diger konsert i London som het Pulse, det kom også ut et album med liveopptak fra denne konserten, med samme navn. Det var en fantastisk konsert, med et av musikkhistoriens største lysshow, og en skjerm i bakgrunnen som viste forskjellige filmer til alle låtene. Det ble brukt like mye strøm på denne konserten som en hel forstad til London, og lys i alle farger og fasonger beveget seg over alt. Låtene som ble spilt på denne konserten, og som også er på Pulse albumet, er en samling av de desidert beste låtene Pink Floyd har laget siden 1968.

 

Siden ”The Division Bell” har ikke Pink Floyd gitt ut noen nye CD’er, men i 2001 kom samleplata ”Echoes” ut, og nylig kom en ny versjon av ”Dark Side of the Moon”, med bedre lydkvalitet.

 

Syd Barret: Guitars (-68)

David Gilmour: Guitars (68-)

Roger Waters: Bass

Nick Mason: Drums

Richard Wright: Keyboards

 

 

Have a Cigar (Waters) 5:24

Come in here, dear boy, have a cigar.
You're gonna go far, fly high,
You're never gonna die,
You're gonna make it if you try;
They're gonna love you.
Well I've always had a deep respect,
And I mean that most sincerely.
The band is just fantastic,
that is really what I think.
Oh by the way, which one's Pink?
And did we tell you the name of the game, boy,
We call it Riding the Gravy Train.

We're just knocked out.
We heard about the sell out.
You gotta get an album out.
You owe it to the people.
We're so happy we can hardly count.
Everybody else is just green,
Have you seen the chart?
It's a helluva start,
It could be made into a monster
If we all pull together as a team.
And did we tell you the name of the game, boy,
We call it Riding the Gravy Train.

 


Time (Mason, Waters, Wright, Gilmour) 7:06

Ticking away the moments that make up a dull day
You fritter and waste the hours in an offhand way.
Kicking around on a piece of ground in your home town
Waiting for someone or something to show you the way.

Tired of lying in the sunshine staying home to watch the rain.
You are young and life is long and there is time to kill today.
And then one day you find ten years have got behind you.
No one told you when to run, you missed the starting gun.

So you run and you run to catch up with the sun but it's sinking
Racing around to come up behind you again.
The sun is the same in a relative way but you're older,
Shorter of breath and one day closer to death.

Every year is getting shorter never seem to find the time.
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desperation is the English way
The time is gone, the song is over,
Thought I'd something more to say.


 


Money (Waters) 6:32

Money, get away.
Get a good job with good pay and you're okay.
Money, it's a gas.
Grab that cash with both hands and make a stash.
New car, caviar, four star daydream,
Think I'll buy me a football team.

Money, get back.
I'm all right Jack keep your hands off of my stack.
Money, it's a hit.
Don't give me that do goody good bullshit.
I'm in the high-fidelity first class traveling set
And I think I need a Lear jet.

Money, it's a crime.
Share it fairly but don't take a slice of my pie.
Money, so they say
Is the root of all evil today.
But if you ask for a raise it's no surprise that they're
giving none away.

"HuHuh! I was in the right!"
"Yes, absolutely in the right!"
"I certainly was in the right!"
"You was definitely in the right. That geezer was cruising for a
bruising!"
"Yeah!"
"Why does anyone do anything?"
"I don't know, I was really drunk at the time!"
"I was just telling him, he couldn't get into number 2. He was asking
why he wasn't coming up on freely, after I was yelling and
screaming and telling him why he wasn't coming up on freely.
It came as a heavy blow, but we sorted the matter out"

 


Echoes (Waters, Wright, Mason, Gilmour) 23:27

Overhead the albatross
Hangs motionless upon the air
And deep beneath the rolling waves
In labyrinths of coral caves
An echo of a distant time
Comes willowing across the sand
And everything is green and submarine.

And no one called us to the land
And no one knows the where's or why's.
Something stirs and something tries
Starts to climb toward the light.

Strangers passing in the street
By chance two separate glances meet
And I am you and what I see is me.
And do I take you by the hand
And lead you through the land
And help me understand
The best I can.

And no one called us to the land
And no one crosses there alive.
No one speaks and no one tries
No one flies around the sun....

Almost everyday you fall
Upon my waking eyes,
Inviting and inciting me
To rise.
And through the window in the wall
Come streaming in on sunlight wings
A million bright ambassadors of morning.

And no one sings me lullabyes
And no one makes me close my eyes
So I throw the windows wide
And call to you across the sky....

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil