Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Guttelus

Guttelus

Humoristisk avhandling om jenters forsvarsmetoder mot gutter.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.06.2004

I anledning aksjonsdagen; Kvinner mot Vold, vil jeg her komme med noen tanker og forslag. Jeg inkluderer også frekkhet mot kvinner.

 

En vanlig skoledag for jentene i klasse 10b:

 

Første time: Sterkt utsatt for atmosfæriske forstyrrelser.

 

I det jeg ankommer klasserommet befinner jeg meg ufrivillig i en giftigluktende sky. Den er lett krydret av hvitløk, gammel svette, fotsopp og grusom ånde. Jeg blir slått til jorden av den ekstreme stanken. Etter en rask sjekk med lukteorganet får jeg bekreftet at det er den vanlige guttegjengen som utstøter denne fanatiske lukten. Håp, lykke og glede synker helt ned i forsålene mine når det igjen går opp for meg at jeg skal tilbringe en hel dag i dette klasserommet…

 

Lillefri: Uruk-Hai på frifot!

 

Jeg lister meg fort ut av klasserommet for å slippe å bli sett. Akkurat idet jeg når døren blir jeg brutalt løpt ned av den samme illeluktende guttegjengen. Jeg blir total-mos idet de kaster hele sin kroppsvekt mot døren der jeg er. Uten et eneste unnskyldende ord dundrer de brølende ut i skolegården. Mine forslåtte venninner og jeg tripper engstelig ned trappen, vel vitende om at resten av friminuttet vil bli lidende langt.

 

Storefri: Jungelens lov: den sterkestes rett.

 

Dette er det vi alle har gruet oss til. Ikke nok med at lærere og inspektører tvinger oss til å fryse ute i en hel halv time, vi må også stå imot umenneskelige mengder vold fra våre maskuline kolleger. De dytter, dulter, slår, lugger, sparker, klyper og kiler.

 

Stilt overfor disse prøvelsene har vi som tilhører sivilisasjonens fremtid, klekket ut en mengde mottiltak:

 

1.   Du stikker to fingre dypt inn i Solar Plexus. Dette er en effektiv lynmanøver som er velegnet mot frekkheter av alle slag, idet offeret mister pust og taleevne.

 

2.   Fargelegging av skinnlegg. Uvanlig smertebringende tiltak som må reserveres for ytterst alvorlige overtramp, som for eksempel kiling og truende atferd. Krever en viss øvelse og leggmuskler. Her skytes fot og legg ut fra kneleddet raskere enn øyet oppfatter. Offeret vil knekke sammen i smerte som gjør det mulig å klaske til med flat hånd. Jenter med småbrødre har særlig muligheter til å forfine teknikken. Andre jenters småbrødre kan også anvendes.

 

3.   Hvis gutten har beveget seg litt for langt vekk fra flokken sin, kan to eller flere jenter oppnå mye! Ved å velte gutten og deretter sette seg på ham, oppnår man total underkastelse.

 

Disse mottiltakene er en viktig del av guttenes sosialisering og vil hjelpe dem til å forstå sin fremtidige rolle i det moderne samfunnet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil