Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Linkin Park

Linkin Park

Innholdsrik tekst om Linkin Park.

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.05.2004
Tema
Rock


Forord

Gjennom faget uttrykkshistorie, har jeg hatt et fordypningsprosjekt, ungdommens uttrykk. Der har jeg skrevet om Linkin Park, som er et nu metal - band jeg har stor interesse for. Vinklingen i oppgaven er lagt til selve bandet, men jeg har også skrevet noe om sjangeren bandet tilhører; Nu Metal. Jeg har brukt nettet og venner som virkemidler for å finne informasjonen jeg trengte.

 

Innholdsfortegnelse

forord

innhold

nu metal

bandet

medlemmer

musikken

etterord

kilder

anmeldelser

sitat

 

Nu Metal

Metal345678910Nu Metal er nyere heavy metal fra USA, som kom på 90 -tallet. Bandene blander inspirasjon fra flere sjangere, og da spesielt hip hop med energien til tyngre heavy metal band. Blandingen av hip hop, metal og frustrerte tekster om vanskelig ungdoms-tid har nemlig gjort sjangeren til en av de største og viktigste for amerikanske ungdommer.


 

Linkin Park framstår som en slags lightutgave av et av sjangerens grunnleggere, nemlig Korn.

 

Andre nu metal-band:

  • Limp Bizkit
  • Korn
  • Deftones
  • System of a Down
  • Papa Roach
  • P.O.D.
  • Puddle of Mudd

Bandet

Linkin Park så sin begynnelse i sin manager/vokalist Mike Shinodas lille soveromsstudio, hvor han og Brad Delson tok opp bandets første materiell i 1996. Brad og Mike gikk på samme high school, der de møtte bandets trommer, Rob Bourdon. Mike ble kjent med DJ’en Joseph Hahn mens han studerte ved Art Center College i Pasadena. Samtidig gikk Brad på UCLA, og delte leilighet med bassisten David Michel Farrell (Phoenix), som forlot bandet etter college og kom tilbake til bandet et år senere. Det siste medlemmet var sangeren Chester Ben-nington, som startet å lage musikk da han var 16.

 

Musikken

Linkin Park produserte sitt eget stoff til våren 2000, da de signerte kontrakt med Warner Bros. Records og gikk i studio med en gang. De ansatte Don Gilmore, en vel kjent produser til å hjelpe dem i prosessen mot suksess.

 

Tittelen på bandets debutalbum, også bandets ori-ginale navn, Hybrid Theory, beskriver alle de 6 med-lemmenes mål og deres ønske om å lage musikk. Det er få band som kan matche disse guttenes salgstall i løpet av de siste årene. Linkin Park er blant de fremste eksponentene av såkalt nu metal, en ”uhipp” sjanger som nokså konsekvent blir slak-tet av musikk-kritikere. Formelen er den samme som sist; en halvdel metal og en halvdel rap, forent i en posete og kommersiell innpakning. Tøffe og tunge gitarriff avløses av allsangrefrenger. Bandets musikk forsterkes tydelig med deres utrolige, fantastiske låtskriving.

 

Etterord

Siden jeg aldri har kjent bakgrunnen til bandet, ble oppgaven spennende. Under prosjekttiden har jeg lært mye om bandet og bandets sjanger, noe som var interessant og lærerikt for min entusiasme for Linkin Park.

 

Det meste av informasjonen var på engelsk, så jeg har oversatt og formulert teksten til mitt eget. Jeg fikk skrevet noen få ord om platene de har gitt ut, noe jeg synes var utfordrende.

 

Nå venter jeg bare på en live-konsert og ny CD-utgivelse.

 

Kilder

Karl Gustav - Nu Metal

Internett generelt - Nu Metal

www.linkinpark.com

www.lpassociation.com

www.lpundergound.com

 

 

Anmeldelser

 

Hybrid Theory (2000)

Jeg syns at bandets debutalbum er det beste albumet hittil. De fikk meg interessert den første gang jeg hørte releasesingelen In the end, som er og vil være den sangen Linkin Park er mest kjent for. Musikken fenger meg på grunn av den fantastiske sammensetningen av rap og rock/metal. For ikke å glemme de utrolige tekstene.

Terningkast: 6

 

Reanimation (2002)

Albumet er en tøff remix-samling av sangene fra Hybrid Theory. Noen få sanger har med andre kjente DJ’er sangere, som for eksempel Jay Gordon, DJ Babu og Aceyalone. Siden det ikke er noen nye sanger på platen blir det ikke like spennende, men remixene er godt gjennomført.

Terningkast: 4

 

Meteora (2004)

Singelen, Somewhere I belong, ble releasesingelen for dette albumet, og ble en stor hit. Formelen er den samme som sist; en halvdel metal og en halvdel rap, forent i en posete og kommersiell inn-pakning. Tøffe og tunge gitarriff avløses av allsangrefrenger.

Terningkast: 5

 

Live in Texas (2003)

Albumet innholder 2 CD-plater; live-utgaver av diverse sanger fra Hybrid Theory, Reanimation og Meteora. Mens den andre platen er en DVD-plate med de diverse sangene, live. Linkin Park er kjent for å yte alt under konsertene sine, og det er hva de har gjort her - gitt alt! Knall!

Terningkast: 5

 

 

Sitat

”I’ve wanted to do this my whole life, and I feel really blessed to be here, A lot of hard work and dedication and faith can get you through anything and make it happen.”

-Chester Bennington

 

”We try to push real things through in our lyrics; whether it’s feeling insignificant or questioning your own thoughts or discovering the dark side of yourself.”

-Mike Shinoda

 

”We want our sound to come across so that people go, ’oh, that’s Linkin Park’! Although the styles we’re mixing can be very different, we want the combination to feel natural. Which is a big part of our band’s identity.”

-Brad Delson

 

”I feel blessed to have had the opportunity to make an album with five of my closest friends. It has been a great experience touring and having the chance to meet our fans. Thank you to everyone who has shown their love and support.”

-Rob Bourdon

 

”I appreciate everyone who supports us. To be afforded the opportunity to do something I’ve always loved, with a bunch of friends, is truly a blessing. Thank You.”

-David Michel Farrell

 

”The biggest misconception about us is that we’re just a rock band. We think our music is a cross-section of many genres; a hybrid of what the six of us have grown up on."

-Joseph Hahn


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil