Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklameanalyse av Blenda-reklamer (1963 og 1993)

Reklameanalyse av Blenda-reklamer (1963 og 1993)

Analyse av reklamer fra Blenda. Heldagsprøve i Norsk.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.05.2004
Tema
Reklame


Oppgave 1

 

Jeg valgte denne oppgaven fordi den virket interessant og at den har historie i seg.

Den apellerte til meg ved den gamle Blenda reklamen fra 1963, fordi det er en gammel norsk reklame, og man får en viss innsikt i hvordan reklamer var før.

 

Denne oppgaven tar for seg to reklamer for Blenda tøyvaskemiddel. En fra 1963 og en fra 1993. Begge er samme reklamen, men de har to forskjellige responsgrupper.Disse reklamene er hentet fra norskboka vår "Bruer" på side 112. Den eldste reklamen fokuserer på at det er lettere for husmødre å få tøyet sitt hvitt, mens den nyeste av dem, er mest opptatt av miljøet og nevner ingen spesifikke mottagere. Begge er lagt ut med bilder som skal få leseren til å se hva budskapet deres er, og på begge tilfeller er det et hvitt forkle eller laken på, disse er så "blendende hvite"-Dette må være Blenda..

 

Bilder layout:

På den eldste reklamen fra 1963 er det avbildet to damer, antagelig husmødre, de sitter med hvite forkler med en kaffe kopp hver og den ene damen har en "snakke-boble" over seg og sier: "og så har jeg sett at tøyet blir hvitere!" De ser ganske fornøyde ut, og jeg vil si dette mest sannsynlig hadde en stor effekt på folk når de så dette. Disse damene ser ganske fornøyd ut, og vil dermed med deres kroppsspråk signalisere at dette er tingen!


 

Dette er en klar frampeker med ordtaket "alle ser forskjellen, tøyet blir hvitere enn før. Det står det at Ny Blenda er ideelt for moderne husmødre. Det er da klart kommet fram her at de sikter på husmødre, siden det antagelig var vanlig før i tiden at husmødre tok seg av klesvasken. Slagordet her er : "alle ser forksjellen" og "vasker enda hvitere" Bildet er tatt i "øyeperspektiv" , dvs som om man så rett på motivet. Bildet her er i svart-hvitt, mest sannsynlig fordi dette er en gammel reklame fra 1963, og de hadde dermed ikke tilgang til så mangen farger til reklamer, grunnet økonomiske utgifter ville bli for høye.

 

Den nyeste reklamen fra 1993 er det avbildet veldig hvite laken/håndkler i formen av et stort smilefjes. Her sikter reklamen mer på det økonomiske og miljøvennlige. Det står at man bruker mindre vaskemiddel for like stor effekt.Og at middelet er mindre skadelig for miljøet.Her ser vi igjen frampekere fra deres motto; å ta vare på naturen, at på dette bildet er en rønn natur framstilt med knall hvite lakner på en snor. Dette ser man ved første øyekast at dette bildet har en relevant posisjon i reklamen, den er nødvendig for mottager gruppen skal forstå hva de mener. Bildet her er tatt i en slags "fugleperspektiv"det vil si at bildet er tatt noen lunde ovenifra..

 

Slagordet her er : "Ny flytende Blenda Micro. Strålende hvitt på en grønnere måte". Fargene brukt i denne reklamen er varme og sterke. Dette vil avsenderene at bildet skal bli oppfattet som vennlig og kjørlig. "Blenda bevarer naturen" , her er bildet veldig grønt og dominerende etter de hvite forkleene. Med dette tror jeg de vil vise at naturen betyr noe også, de vil formidle at deres middel er skånsom mot naturen i større grad enn andre middler. Himmelen er blå og fin, dette vil symbolisere "alt er vell" og kunder kan se på dette og frydes. Blåfargen symboliserer kvalitet og stabilitet. Grønnfargen symboliserer en slags friskhet og fornyelse.

 

Fortellermåter/appelerende tekst:

Som tidligere nevt er reklamen fra 1963 siktet til til husmødre som vil ha tøyet sitt ganske så hvitt. Det står klart og tydelig i teksten det at Dette middelet kan gjøre tøyet ditt hvitere enn noen sinne! Og det veldig lett også. Språket brukt her er en eldre nosk skrive måte, og ser veldig lovende ut med hensyn til teksten ikke er så omfattende. Det er brukt veldig lette setninger og setningsoppsettet er lett å forstå for enhver, med eller uten utdanning og særlig ordforråd.

 

Den nyeste reklamen fra blenda Micro fra 1993 sier klart og tydelig at man sparer ved å bruke dette stoffet. Det er et nytt middel i produktet som gjør at man kan bruke mindre av produktet men likevell ha like stort utfall/effekt.

 

Det som kanskje kan appelere her i denne teksten er nettopp det at man bruker mindre av produktet på en gang, det vil si å spare penger, og at den er mer miljøennlig enn før. For noen er kanskje dette en viktig faktor, nettopp det å bevare naturen. Den er mer miljøvennlig i både stoff og embalasje.

 

Dette var kanskje ikke så viktig før som nå. Ikke mange tenkte på miljøvern før i tiden, de ville heller ha et produkt som gjorde et eller annet for dem, naturen kom vell kanskje i annen rekke. Det viktigste var vell å få tøyet sitt rent og pent.

 

Blenda har gjennom tidene uten tvil vært svært attraktivt for alle forbrukere. De påstår også at "Blenda er til glede for miljøet og for alle som er glade i naturen vår", på denne måten bruker de forbrukerenes samvittighet til å selge produktet. Alle kjemisk fremstilt stoff vil på en måte skade narturen vår, i større eller mindre grad, i og med at det ikke er naturlig. Tanken er god, men hvorfor påstå at dette produktet er "bra" for naturen vår?

 

Den nyeste Blenda vaskemiddel er mer konsentrert enn før, og man kan dermed bruke mindre i hver vask, men jo mer konsentrert middelet er, vil det ikke ha større effekt på å skade naturen enn å gjøre den godt? Man må selvfølgelig vaske tøyet sitt med vaskemiddel en gang i blandt, og det kan derfor ikke unngåes å skade naturen vår på en måte.

 

Målgruppe:

Målgruppen her i denne reklamen vil mest sannsynlig være for folk som vasker klær :)

 

I reklamen fra 1963 står det med store bokstaver : "Ny Blenda er ideelt for moderne husmødre!" Dette sender et sterkt og tydelig signal at dette for dere husmødre der ute i landet! Denne kjønnsrollen er for det meste vekke den dag idag. Nå vasker menn nesten like flittig som kvinner i dette landet. Så jeg vil si at den største målgruppen er familier, spesielt med barn. Men målgruppen utvider seg jo selvfølgelig lengre enn det, jeg tror at de sikter til alle som vasker klærne sine selv, og som har flyttet ut, og bor for seg selv.. Vanskelig å si hvem målgruppen er uten undersøkelser, og jeg har desverre ikke funnet noen informasjon om akkurat dette på Internett eller andre liknende steder.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil