Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Winston Churchill

Winston Churchill

Biografi av Winston Churchill, mannen som ledet Storbritannia under andre verdenskrig.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.05.2004

Winston Churchill ble født i Blenheim Palace den 30. november 1874. Churchills fulle navn var Winston Leonard Spencer Churchill. Moren hans het Jenni Jerome og var en amerikaner, mens faren Lord Randolph Churchill var en ekte engelskmann. Faren var sønn av den 7. hertugen av Malbrough.

 

Winston Churchill hadde en ganske ulykkelig oppvekst. Han tilbrakte mesteparten av sin tid på skolen. Churchill elsket poesi og historie. Det beste av alt han likte var soldater og krig. Senere begynte Churchill på ”The Royal Miletary College” ved Sandhurst. Der tok han eksamen i 1894. Like etter ble han sendt til Cuba.

 

Etter at Churchill hadde tjenestegjort på Cuba og i India, ble han sendt til Sør-Afrika for å være krigskorrespondent. Men der ble han tatt til fange av boerne. Det tok ikke lang tid før Churchill klarte å flykte. Da Winston Churchill kom tilbake til England hadde hans modige flukt gjort han til en nasjonal helt over natten.

 

Nå som Churchill var kjent gikk det bedre for han, og han ble valgt til parlamentet allerede året etter. Han likte å holde taler og ble fort kjent for sine meninger. Allerede fra 1929 advarte Churchill mot det stadig økende nazismen, og han anbefalte regjeringen om at de burde styrke forsvaret sitt.

 

Neville Chamberlain gikk av og ga plassen til Churchill, da tyskerne invaderte Benelux landene den 10. mai i 1940. Nå som tyskerne var kommet enda nærmere var det ingen som visste om Storbritannia skulle bli invadert, men Churchill sendte allikevel 1 av 2 panserdivisjoner til Midtøsten. Han hadde bestemt seg for at han ville unngå det samme blodbadet som under 1. verdenskrig, så derfor ville han ikke gå med på å prøve å invadere selve Europa før etter at Hitler var jaget ut av Nord-Afrika og Midtøsten. Churchill fikk med seg den amerikanske presidenten Franklin Roosevelt, til å sende støtte i form av våpen til den britiske hæren etter at de mistet av utstyret ved Dunkerque. Invasjonen av Sicilia og Italia begynte sommeren 1943, for bare et år senere å bli fulgt av invasjonen Normandie.

 

I 1945 ble det gjennomført et valg og det valget viste det seg at Churchills regjering ble nedstemt. Da Churchill fikk høre dette lå han i badekaret og tok det helt med ro. Seks år senere ble han gjenvalgt som statsminister med et lite overtall. Med et hjerteattakk gikk han av i 1955.

 

Churchill skrev en god del, særlig i hans senere dager. Han har for eksempel skrevet bøker som: Lord Randolph Churchill (biografi om hans far), The World Crisis og mange flere.

 

I 1953 fikk Churchill Nobels litteratur pris. I hans siste ti år malte han litt og ga ut ”History Of The English Speaking People”, dette var den siste av Churchills mangfoldige bøker.

 

Churchill har alltid hatt en spesiell plass i hjerte til mange, særlig briter kanskje på grunn av hans mange taler.

 

Winston Churchill døde i 1965 den 26. januar.

 

<bilde>

Sir Winston Churchill

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil