Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elton John

Elton John

Biografi av sir Elton John, og musikkanalyse av "Your Song".

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2004
Tema
Pop


Elton John var en av 70-tallets aller største artister, og har holdt på sin popularitet helt fram til i dag. Det er veldig få artister som har klart å produsere en Topp 40-single hvert eneste år fra 1970 til 1996.

 

Barndommen

<bilde>
Elton John ble født 25. mars 1947 i Middelsex, England, i en middelklasse. Elton ble oppkalt etter onkelen sin, og ble dermed døpt Reginald Kenneth Dwight. Foreldrene hans het Shelia og Stanley Dwight, men da Elton var 14 år gammel, skilte de seg. Allerede da han var 4 år gammel lærte han seg å spille på piano. Pianotalentet som han utviklet førte til at han vant et stipend til Royal Acedemy of Music da han var 11 år. Der gikk han til han var 15.

 

Eltons far ville at han skulle bli flyger eller bankekspeditør, og forbød Elton å spille eller høre på amerikansk musikk. Men han og moren tyvlyttet bak farens rygg på plater med Elvis og Buddy Holly, som var Eltons store idol, og som han mest mulig prøvde å etterligne. Han brukte til og med briller som Holly, selv om han hadde et perfekt syn. Synet til Elton ble dårligere og dårligere, og etter noen år var synet så svekket at han måtte begynne å bruke ordentlige briller for å se godt. Etter hvert ble Eltons brillesamling et kjennemerke. Det var sjelden man så han med det samme brilleparet over lengre tid.


 

I 1960 dannet Elton og vennene hans bandet Corvettes, som senere ble til Bluesology. Elton spilte keyboard og orgel i bandet, og skrev to av bandets låter; ”Come Back Baby” og ”Mr. Frantic”, som han også sang selv. I 1967 forlot Elton Bluesology, og slo seg sammen med tekstforfatteren og poeten Bernie Taupin, som han møtte ved et sammentreff etter at de begge fikk avslag på jobbsøknad hos Liberty Records. Elton skrev flere låter sammen med Taupin, og samarbeidet med ham fikk stor betydning for Eltons videre karriere. Noen av sangene de lagde var blant annet musikken til filmene ”Friends” (1971) og ”The Lion King” (1994).

 

Gjennombruddet 

<bilde>
Det var i 1969 at Elton John ga ut sin første plate, ”Empty sky”. Den ble aldri noen suksess, selv om låter som ”Lady Samantha” og ”All Across The Havens” fikk gode kritikker. Elton har senere sagt at platen ikke slo an fordi han hadde vært for ung og naiv. Men senere på året kom Eltons andre plate, ”Elton John”, som var hans musikalske gjennombrudd. Denne platen inneholdt singelen ”Your Song” som av de fleste regnes for å være en av Eltons aller beste låter. ”Your Song” og ”Border Song”, en annen av singlene på plata, nådde den amerikanske Billboard-lista i USA allerede i 1970. Det året kom Eltons plater på løpende bånd; ”Tumbleweed Connection” i januar, ”Friends” i mars og ”11-17-70” i mai. Senere på året skiftet Elton navn fra Reginald Kenneth Dwight til Elton Hercules John, oppkalt etter sine to venner Elton Dean og John Baldry.

 

1972 ble et mer rolig år for Elton, med ”bare” en utgivelse, nemlig ”Honky Chateu”. Dette ble Eltons første album som nådde helt til topps på albumlisten i USA. ”Honky Chateu” inneholdt hitsinglene ”Rocket Man” og ”Honky Cat”, og disse singlene ble veldig populære. Etter dette ble det minst et album per år for Elton John. 21. november 1975 fikk han sin stjerne i Hollywood Star på Walk of Fame.

 

Karrieren

<bilde>
Mot slutten av 70-tallet innrømmet Elton at han var biseksuell i et intervju. Senere uttalte han at dette var et ”kompromiss”, og at han egentlig var homoseksuell. I 1984 giftet Elton seg med Renate Blauel, men det ble skilsmisse 4 år senere.

 

Elton hadde store problemer med narkotika og alkohol gjennom store deler av 80-tallet. I 1990 la han seg frivillig inn på et avvenningssenter for alkoholmisbrukere, og han klarte å avvenne seg fra sitt store alkohol og kokainmisbruk.

 

Etter at hans gode og nære venn Ryan White døde av aids i 1992 opprettet Elton sitt Aidsfond. Alle inntektene hans fra salg av singler gikk til dette fondet. I 1994 samarbeidet Elton med Tim Rice og skrev de berømte låtene til Disney-filmen ”Lion King”, og en vellykket utgave av popversjonen av Verdis ”Aida”.

 

Ved prinsesse Dianas begravelse i 1997 rørte Elton en hel verden med en omskrevet utgave av ”Candle In The Wind”. Året senere ble Elton slått til ridder av dronningen, og fikk tittelen Sir Elton John og ble adelsmann. I begrunnelsen sto det at Elton ble hedret for ”Utstrakt musikalsk og veldedig virksomhet”. Salget av ”Candle in the Wind” er solgt i 31,8 millioner eksemplarer, noe som er en sterk verdensrekord. Låta brukte bare 37 dager på å slå Bing Crosbys ”White Christmas” som solgte 30 millioner kopier.

 

Elton John har i dag gitt ut i alt 26 studioalbum og hatt suksess med de fleste. Han har samarbeidet med mange kjente artister, som for eksempel Tim Rice, Bernie Taupin, George Michael, Mary J. Blige, Bryan Adams, Kiki Dee, Anastacia og gruppa Blue. Elton er kjent for sine fine melodier, og har også evnen til å variere mellom flere musikksjangere. Har har vært innom flere forskjellig, blant annet soul, disko, country og i tillegg en del progressiv rock, men nå er han vel mest kjent for sine romantiske popballader.

 

I 1999 ble Elton rammet av et hjerteinfarkt, og bestemte seg for å trappe ned på turnevirksomheten og låttskrivningen.

 

Mote

<bilde>
Elton John er en veldig motebevisst person! Han bruker masse penger på klær, og passer alltid på å se bra ut. Han har sinnsykt mange par briller, han brukte til og med briller for å etterligne sitt idol Buddy Holly, selv om han ikke trengte dem! Han har flere like hvite dresser, og liker å kle seg elegant og stilig. Han bruker ofte mange smykker, solbriller, ringer og hatter. På konsertene sine har han alltid et veldig flott show, med flotte kulisser og elegant klesstil.

 

<bilde>

 

 

"Your Song"

 

Dette er en veldig enkel og rolig sang som er fin å lytte til. Den går i 4/4 takt, bygges en del opp etter hvert, og den er heller ikke kjedelig å høre på og har en avslappet stil. Det starter med piano i introen og når verset (a) begynner kommer det gitar, bass og en solostemme. Stemmen er behagelig å høre på, og han synger rolig og fint. I andre vers kommer det strykere inn for å bygge litt opp og han synger også litt mer livlig og fritt. Strykerne spiller motmelodien til pianoet, og det er fint å høre på. Man kan ane en liten fløyte som kommer inn. Så kommer refrenget (b). Dermed er det et lite mellomspill på 2 takter, og så kommer enda et vers. (a) Nå hører man en harpe, og dermed kommer et vers til. Så er det et vers og så den siste halvparten av verset igjen. (b markert)

 

Formen er først 2 takter intro så a a b mellomspill 2 takter c a a b b’ (markert)

 

Hele sangen får en til å føle seg avslappet. Dette er en sang som kan lyttes til, og den er veldig fin og rolig, i tilegg til at Elton John har en veldig behagelig stemme! Sangen handler om en mann som elsker en dame og skriver en sang til henne. Han beskriver hva han føler for henne, som for eksempel ”I hope you don’t mind that I put down in words, how wonderful life is while you’re in the world”. Det gir jo et klart budskap at han elsker henne. I denne sangen er det teksten og sangen som er viktigst. Det er det man lytter til, mens instrumentene støtter opp og hjelper til bak. I denne låten er det mest sang, og Elton synger med innlevelse.

 

<bilde>
<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil