Slavehandel

Artikkel om den seksuelle slavehandelen rundt om i verden i dag.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.04.25

Mellom 700.000 og 2 millioner barn og kvinner blir årlig utsatt for menneskehandel på verdensbasis. Også i Norge ser vi at dette er et økende problem. Handel med kvinner og barn er et alvorlig og særdeles krenkende brudd på menneskerettighetene. Det er seksualisert vold og strider mot prinsippet om likestilling mellom kjønnene.

 

Fattigdom gjør kvinner og barn særlig utsatt for menneskehandel. Hensynet til barnas situasjon og sårbarhet vil kreve særskilte tiltak. Menneskehandel er profittmotivert,og kan være organisert kriminalitet. Hvorfor er det slik at gamle griser av noen mannfolk skal sitte på ræva, finne frem et par tusenlapper og deretter få utsultete, torturerte og ofte misbrukte kvinner og barn rett på døra. Som bare skal være der for å slave og for å yte sexuelle tjenester. Kvinner og barn fraktes til Norge og blir utnyttet, først og fremst seksuelt. Menneskehandel regnes nå som den tredje største illegale økonomien i verden. Vi kan ikke akseptere slavehandel. Menneskehandel er en grov krenkelse av menneskerettighetene, en utnyttelse av fattigdomsskapt sårbarhet – og et uttrykk for seksualisert vold som strider mot likestilling mellom kjønnene. Mange av dem som utnyttes er mindreårige. De er i tillegg til å være offer for en kriminell handling også frarøvet omsorg, familie liv, utdanning og øvrige rettigheter som barn har krav på. Etterspørselen etter seksuelle tjenester er grunnlaget for seksuell utnyttelse, overgrep og handel med kvinner og barn. Jeg syns at Politiets etterforsking av menneskehandel skal rettes mot dem som organiserer og tjener på virksomheten. Vi står overfor store utfordringer i kampen mot menneskehandel. Denne handelen er en alvorlig form for profittmotivert og organisert kriminalitet som truer samfunnsorden og demokratiske verdier. Det er godt organiserte miljøer som står bak. Myndighetene kan ikke alene vinne denne kampen. Det krever et engasjement hos oss alle – som medmennesker.

 

Utdrag fra serien tusen biter: Heroes.

 

Det var et helvete- men samtidig en lettelse. Erika hadde ligget i det hemmelige rommet bak i traileren i snart et døgn. Det var det tredje rommet, i den tredje traileren. Alle hadde vært like trange og varme og mørke. Hun hadde lyst til å skrike; vrenge redselen og fornedrelsen ut, men hun viste at da ville alt bare bli verre, da kom Arkan til å binde henne og tape for munnen hennes. Det hadde han sagt. Slik hun la nå kunne hun så vidt røre på seg. Hun klarte å forandre stilling, kunne vri seg fra ryggen og over på magen. Det var en luksus hun ikke ville ha hvis han bandt henne. Og hvis han tapet for munnen hennes… hun orket ikke tenke på det. Da ville klaustrofobien bli umenneskelig , for mye til å holde ut. – Da kunne hun ikke drikke av vann flasken han hadde gitt henne heller, og hun kunne ikke spise de tørre kjeksene. Nei, det var best å ligge stille. Best å gjøre slik som Arkan sa. Foreløpig. De få gangene han hadde sluppet henne ut for at hun skulle få gå på do. Hadde hendene hans vært der, han hadde befølt henne på baken og ledd. Hadde ikke trailersjåføren hvert der hadde han voldtatt henne. Erika var sikker, dødelig sikker. Det var det som kom til å skje når reisen var slutt. Hun å Arkan. Men hun skulle slåss. Helvete hun skulle slåss. Hun stengte alle tankene om familien ute. Hun kunne ikke tenke på dem, kunne ikke la følelsene – kjærligheten, lengselen, frykten – gjøre henne svak. Hun var sikker på at hun aldri kom til å se familien sin igjen. Hun var alene nå. Så alene som bare et menneske kan være.

 

Han hadde kjøpt huset på grunn av det store lydisolerte rommet i sokkeletasjen. I tillegg lå huset et godt stykke fra nærmeste nabo i Skogen, noen km utenfor byen. Det var perfekt. Han hadde planlagt hva han skulle gjøre med henne, ned til hver minste detalj. Hun var dyr. Hele 125 000 kr skulle de ha for henne. Han skulle få henne ubrukt. Han så seg rundt i rommet. Han hadde skrudd fast jernplater på veggen – fire stykker. På hver hadde han festet en jernring, og fra den gikk det en lang og solid kjetting som endte opp i et hundehalsbånd. Når han fikk henne skulle han justere kjettingene akkurat slik at hun ikke klarte å sette seg. Han skulle tvinge henne til å stå, i time etter time, døgn etter døgn. Helt til hun gav opp og sverget på å adlyde sin eneste herre og mester: The Face.

 

Er dette riktig? Skal det virkelig være slik at denne mannen skal ha rett til å lenke denne forsvarsløse jenta til veggen, helt til hun bryter sammen, og ikke tørr noe annet enn å gjøre det han sier?? Jeg tror at den størst grunnen til at menn kjøper seg slaver er at de liker å ha kontroll over andre mennesker. De føler at de har makt, og kan gjøre det de vil med den personen de har i fangenskap. Med den ”makten” føler de seg større enn andre mennesker, kanskje nesten som gud.

 

Men saken er den.. dette er ikke lov! Ingen har noen som helst rett til å misbruke et annet menneske på denne måten. Slavehandel eller sexhandel kan ikke aksepteres i 2004. Dette er kanskje et av Europas største problem i dag som både jenter og gutter må jobbe mot cirka 1,2 millioner barn hvert år blir solgt som sexobjekter. Tallet stiger hvert år, og bare i Asia og i Stillehavsområdet er mer enn 30 millioner barn og kvinner blitt ofre for sexhandelen de siste tre tiårene.

Dette største slavehandelen i historien. Den blir utført på en mer brutal og ubarmhjertelig måte enn den afrikanske slavehandelen.

 

DETTE MÅ STOPPES!!!!!!

 

Ingen skal få lov til å kjøpe seg levende mennesker. Dette tror jeg ikke myndighetene kommer til å klare alene. Så vi må stå sammen slik at det kan bli trygt i alle land, og alle verdensdeler å sende barna sine ut å leke og gå på skolen.

 

 

Hjelpemidler:

 

www.menneskerettigheter.no

 

Gamle og nye aviser:

Verdensgang og dagbladet.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst