Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henri Matisse

Henri Matisse

Særoppgave om den franske maleren Matisse.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.03.2004

Forord

Valget av kunstner var egentlig ganske tilfeldig. Valget sto mellom mange kunstnere der Munch og Matisse kom til finalerunden. Valget falt på Matisse fordi jeg følte han appellerte til meg med de klare konturstrekene i stedet for lys og skygge og sterke farger på store flater. Munch er jo ikke så ulik, men jeg regnet med at flere ville velge Munch siden han er den mest kjente norske kunstneren i moderne tid. Jeg så også et par originaler av Matisse på Metropolitan Museum of Art i New York og det forsterket interessen for kunst og særlig Matisse. Jeg er også veldig glad i å klippe og lime, noe Matisse gjorde mye av når han ble gammel og syk. Jeg håpet selvfølgelig også at fordypningen skulle være interessant og en passe fin utfordring.

<bilde>
 

 

<bilde>

 

 

Henri Émile Benoît Matisse

Henri Matisse ble født den 31. desember 1869 i Le Chateau-Cambresis i Nord-Frankrike. Men allerede som 22-åring ble han sendt på jusstudium i Paris. Foreldrene, Emile Matisse and Héloise Gérars, ville at Matisse skulle få seg en innbringende jobb som kunne forsørge hans kone, Amelie Parayre, og de to sønnene deres. Mens han studerte jobbet han som grafiker og dekoratør. Etter studiene sto han mellom jus og kunst. Valget falt heller på en lukrativ lærlingjobb som advokatassistent enn å male og dekorere. Men etter noen år i bransjen gikk han lei. Han ville heller male og utrykke følelsene sine visuelt. Som en følge av det ble han elev ved École des Beaux-Arts hos Gustav Moreau. Der hadde han sin første utstilling og dette var starten på en lang og innholdsrik kunstnerkarriere.

 

På begynnelsen av 1900-tallet var Matisse veldig opptatt av komposisjonen i bildene sine. Og etter hvert ble også fargene, spesielt sterke farger, sentral i bildene hans. Bildene han laget i denne perioden, for eksempel ”Livslyst”, inneholder mange av de trekkene som senere ville prege bildene hans: Flater med store mønster og sterke farger. Han brukte farger for å få fram føleleser og temperament. Han ble på grunn av all fargebruken kalt fargenes mester. Hans sterke fargebruk var også grunnen til at han ble leder for en kunstnerbevegelse kalt fauvismen.

 

I tiden 1908 til 1911 holdt dessuten Matisse en maleskole i Paris. Den hadde mange norske elever (bl.a. Per Krohg) og derfor har mye av moderne norsk kunst røttene sine tilbake til denne skolen. Etter å ha avviklet kunstskolen holdt han utstillinger i mange byer både i Afrika og Europa. Senere i livet (da han begynte å klippe og lime) ble den afrikanske kulturen veldig sentral i mye av kunsten hans. Kunsten ble også mer abstrakt. Det kan vi f. eks se i ”Femme A’ L’Amphore et Grenades”.

 

<bilde>
I 1918 åpnet Pablo Picasso og Henri Matisse en utstilling sammen på Guillaume Galleri. Det var for å vise hvor likt de tenkte, men hvor forskjellig de uttrykte det. Dette var på en måte gjenforeningen mellom de to. For i de foregående årene hadde de sett på hverandre som rivaler. Spesielt Matisse mislikte at folk så på ham som en dekoratør mens Picasso ble geniforklart. Senere fikk de til et godt samarbeid som begge hadde godt utbytte av. Både Matisse og Picasso stjal ting fra hverandres bilder og Picasso uttalte også etter Mattis’ bortgang at han aldri kom til å ha så mange interessante samtaler med noen - noensinne.

 

Etter 2. verdenskrig ble Matisse syk og dårlig. Han fikk kreft og klarte ikke lenger å stå ved staffeliet å male. Men han produserte likevel kunst. Ved hjelp av assistenter laget han strålende collager. Han farget papir i de fargene han ønsket. Papiret ble malt med gouache, en dekkende vannmaling. Han klippet selv det han ville ha og satte det sammen til store komposisjoner. Han flyttet rundt på papirbitene til han var fornøyd. Det kunne godt ta flere dager før Matisse følte at bildet hadde den rette balansen. Alt dette gjorde Matisse enten liggende i senga eller sittende i godstolen. Den endelige komposisjonen ble så limt fast til et underlag. Han laget collager fram til sin død, 3. november 1954. Da var han 84 år gammel

 

Noen av de mest kjente maleriene til Matisse er ”Madame Matisse”/ ”Den grønne linjen” (1905), ”Harmoni i rødt” (1908) og ”Dans” (1910). På samme måte er ”Jazz” (1947) og ”Blue Nude” serien de mest kjente collagene.

<bilde>

 

Kjennetegn i bildene

I maleriene er de sterke fargene på de store flatene og klare konturstreker i stedet for lys og skygge de mest kjente kjennetegnene. Mennesket står ofte også veldig sentralt plassert. I mitt eksempel, ”Harmoni i rødt” innfrir alle kjennetegnene utenom det siste. I stedet for skygge setter han opp sterke farger mot hverandre. I tillegg har han latt duken gå i ett med veggen noe som gjør bildet veldig spesielt. I collagene er det enda oftere mennesket som står i fokus. Ofte er de også omgitt av ulike stjerner eller blomster. Den blomsterlignende formen Matisse f. eks har brukt i bildet t.v. går veldig ofte igjen. ”Composition fond bleu” og ”Le lanceur de coteaux” er to eks. på det.

<bilde>

 

Fauvismen

Fauvismen hadde sitt utspring i ekspresjonismen. Forskjellen var at fauvismen var en mye friere og mer uttrykksfull måte å male på. Den startet i Frankrike på begynnelsen av 1900-tallet, nærmere bestemt 1905-1907. Henri Matisse var hovedfigur for denne gruppen. Kjennetegnene for denne gruppen var ekspressivt formspråk med intense farger, kraftige svarte konturstreker og sterke farger på flater. Fauvismen hadde stor betydning for moderne malerkunst i Norge.

 

Ekspresjonismen

Ekspresjonismen startet rundt 1890. Malerne i denne perioden var veldig opptatt av farger og følelser. De mente at kameraet kunne ta seg av virkeligheten, mens de malte det de følte og tenkte. Havene ble derfor ofte røde, mens himmelen ble gul og gresset blått. For å forsterke det de mente og følte ble ofte farger og grove penselstrøk brukt. De mindre detaljene falt ofte helt bort. Ekspresjonistene benyttet seg heller ikke av lys og skygge. I stedet satte de ofte skarpe rene farger opp mot hverandre, gjerne med en konturlinje mellom. ”Grunnleggerne” av denne malerformen var Vincent van Gogh og Edvard Munch. Men Paul Gauguin og Henri Matisse var også sterke personer i miljøet.

 

 

<bilde>

 

Etterord

<bilde>
Ettersom jeg var i USA i 2 uker, bestemte jeg meg ikke for kunstner før i uke 42/43. Dette skulle jo, tatt forholdene i betraktning, vært et minus for meg. Men det hjalp meg heller veldig mye. I stedet for å slumre i 7 uker har jeg jobbet intensivt og godt i 3 uker. Dette tror jeg fikk helheten i oppgaven min til å bli mye bedre. Innstillingen min til dette prosjektet har også forbedret seg kraftig underveis. I begynnelsen var det så kjedlig at vurderte å gi opp. Men etter hvert har det utviklet seg til å bli et av de mest interessante prosjektene jeg har vært borti. Når jeg satte meg inn i Matisse og livet hans dukket det opp nye og spennende utfordringer hele veien. Arbeidet ble mer og mer interessant jo mer jeg jobbet med det. Hver gang jeg fant et nytt bilde eller nytt stoff om ham økte interessen betraktelig. Det var også en stor motivasjon å se at bildene jeg kopierte lignet på originalene.    

 

Jeg synes måten Matisse maler på er veldig fascinerende. Som jeg nevnte i forordet var jo maleriene en av grunnene til at jeg valgte ham. Generelt liker jeg den ekspresjonistiske måten å male på veldig godt. Men også collagene til Matisse er nydelige, og det er vel egentlig det jeg har jobbet mest med under dette prosjektet. Måten han setter sammen fargene på og balanserer bildene er fantastisk. Både collagene med fargesprakende detaljer (”Christmas Eve”) og de enkle med få farger (Femme A’ L’Amphore et Grenades) er definitivt min smak.   

 

Som sagt synes jeg prosjektet var helt ”bånn i bøtta” i starten, men kunsten har jeg hele tiden hatt et godt forhold til. Jeg tror ikke mitt syn har endret seg verken på Matisse som person eller kunsten hans. Nå synes jeg selvfølgelig han er mer interessant i og med at jeg vet mer om ham. Men i all hovedsak tror jeg ikke mitt syn har endret seg underveis.

 

Illustrasjoner

 Foto Matisse (ca. 1930), Self-portrait in a striped t-shirt(1906), Bathing in the reeds, The joy of life/Livslyst (1905-06), Femme A’ L’Amphore et Grenades, Portrett av Matisse malt av Pablo Picasso, Harmoni i rødt (1908), Composition a la croix rouge, Sentation, Self-portrait Vincent van Gogh (1889), Edvard Munch selvportrett med vinflaske (1906), Christmas Eve, Gliding Start, Madame Matisse/Den grønne linjen (1905), Dans (1910), Blue Nude I, Blue Nude II & Blue Nude III.

<bilde>

 

Kildehenvisning

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/matisse/

http://www.centaurgalleries.com/Artists/Artist.cfm?ArtistID=00106&source=overture

http://www.nothinbutprints.com/artistbios/henrimatisse.shtml

http://www.artfinale.com/matisse.html

http://skolenettet.no/kunstweb/

Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon 1988 bind 9 – Matisse

 

 

 

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil