Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jul i Finland

Jul i Finland

Helligdager i julen i Finland.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.03.2004
Tema
Jul

Første desember
Julekalenderen åpnes.
Dagen før første søndag i advent. Dagen feires som en "mini-jul " med et lille juletre, som ofte pyntes med mini-pynt, ofte kakelys osv. Man spiser julemat (sildesalat, posteier og skinke i skiver).

<bilde>


Første søndag i advent
Mange går i kirken for å høre julebønnen med Hosianna. Det første lyset i adventslysestaken tendes.

Nedtellingen til jul
Noen henger julstjernen opp i vinduet. Man laver juledekorasjoner, f.eks. himmel (en uro av strå). En krans henges opp på ingangsdøren. Utendørs juletre tendes. Man drikker julegløgg. Man baker, spesielt brune kaker, juleterter (bakeverk av butterdeig i form av en stjerne med plommesyltetøy i).

<bilde>

24. desember Julaften (Jouluaatto)
Julefreden "blåses ut" i Åbo kl. 12.00 og det transmitteres i radio og TV. Om formiddagen spiser man ofte risengrynsgrøt med mandel i. Juletreet pyntes. Om ettermiddagen går mange i kirken og setter lys på deres kjæres grav. Julemiddagen består ofte av smørgåsbord, skinke og alle slags posteier eller av kalkun. Juletreet tendes. Gavene utdeles. Barna får vite, at det er julenissen (joulupukki), som har kommet til dem. Man danser rundt juletreet og lytter til julesanger og julemusikk.

<bilde>

25. desember Juledagen (Joulupäivä)
Helligdag. Noen går i kirke kl. 7.00. Familiesammenkomster. Man spiser ofte lutfisk med vitsås, hvis man ikke har spist det juleaften.

31. desember Nyttårsaften (Uudenvuodenaatto)
Alminnelig selskapelighet. Man spiser ofte knakkpølse og poetsalat. I alle byer holder borgmesteren tale om natten kl. 12 en tale på det lokale rådhustorvet og ønsker godt nyttår . Fyrverkeri.

1. januar Nyttårsdag (Uudenvuodenpäivä)
Helligdag

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil