Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Dugg" (novellesamling)

"Dugg" (novellesamling)

Bokanmeldelse av boka "Dugg" som inneholder 36 samtidsnoveller skrevet av 36 forskjellige ungdommer. Utgitt 1997 av Gyldendal forlag.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.03.2004
Tema
Dugg

Boka, Dugg, er den fjerde i rekken av novellesamlinger utgitt av Gyldendal, forlag i samarbeid med Ungdomsbokklubben. Ungdommer fra hele landet, under 20 år sendte inn noveller. Til sammen ble det sendt inn 469 noveller og en jury plukket ut de 36 beste.

 

Temaet i konkurransen var ungdom mot år 2000. De fleste av novellene frykter framtida og er skrevet dystert og trist. Handlingen i novellene foregår oftest i Norge, hvor personene støter på problemer med mennesker, kjøpepress og hovedpersonene føler at livet går dårligere mot år 2000. Hovedpersonene er ungdommer. Novellene forgår i nåtid, men ikke alle sier noe om nøyaktig når.

 

”I klasserommet høres kun lyden av fingre som klaprer mot taster. De andre elevene vet godt hva som har skjedd med Hilde, og det får dem til å jobbe raskere – mye, mye raskere ...” Slik beskriver forfatteren Nina Lillelien fremtiden.

 

I noen av novellene er det brukt virkemidler som gjentakelse, kontraster som fattig eller rik, populær eller upopulær osv. Historiene er oftest ikke fortalt fra noen personer sin vinkel. Sjangrene gjennom alle novellene er veldig mange. Det er alt fra eventyr og dikt, til dagbok og brev.

 

Noen av novellene vil få deg til å smile, mens andre vil få deg til å tenke deg godt om. Men alle sammen er skrevet med god flyt i språket og de er spennende. Ikke alle har like bra flyt mellom replikk, beskrivelse og handling, så derfor kan de bli kjedelige å lese. Drivet i historiene er bra for det skjer veldig mye over kort tid. Boka burdte leses av alle pga. innholdet i boka handler om veldig mye forskjellige ting. Alt i alt er boka bra og veldig varierende å lese.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil