Oppgaver til "Parfymen" (P. Süskind)

Arbeidsoppgaver med svar til boka "Parfymen" skrevet av Patrick Süskind.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.03.21

1) Forfatteren Patrick Süskind er født 26. mars 1949 i Ambach i Tyskland. Han vokste opp i en liten landsby. Han fullførte både ungdomsskolen og videregående før han siden følgte farens fotspor og studerte historie i Munich, Frankrike. På universitetet blir han kjent med det franske språket og den franske kulturen. Det var først i 1981 at han for første gang brøyt gjennom, dette var med ’the retort bass’. Dette var et skuespill han skrev og satte opp, det ble veldig populært og de hadde over 500 forestillinger. På 80’tallet skrev han i tillegg til bøker manuskripter for filmer og tv serier. Hans novelle ”Parfymen” gjorde at han i 1985 fikk prisen for verdens mest best kjente og mest suksessfulle forfatter. Boken hans er ikke bare blitt til en best seller men i tillegg en lang seller. Boken hans ble oversatt til 33 forskjellige språk og solgte over 8 millioner eksemplarer. I hans bok ”Historien om Hr. Sommer” skriver han om sitt egen oppvekst gjennom hovedpersonen. Han bor idag både i Paris og i Munich, Frankrike.

 

2) Boken han har skrevet vil jeg si at har en romansjanger som kriminalroman og science fiction. Etter hva jeg har funnet ut på nettet så blir boka kaldt for en realistisk og dokumentar novelle. Som gir leserene et innblikk til verdens parfymerier og kunsten ved å lage parfymer i hele Frankrike.

 

3) Handlingen foregår på 1700’tallet i Frankrike. Vi får først et innblikk i hvordan og hvor hovedpersonen, Jean-babtiste Grenouille, ble født, deretter følger vi med han fra han er liten til han blir voksen. Vi blir med på en rundtur i Frankrikes forskjellige byer. Vi får i tillegg vite at det var byen Grasse som var parfymens hovedby.

 

4)  Boken handler om Jean-Babtiste Grenouille som vokser opp i Frankrike. Han har en utrolig evne til å lukte alle luktene som finnes på steder hvor han ferdes. Han lagrer alle disse luktene i hjernen sin, og kan enkelt ta dem frem igjen når han måtte ville det. Han blir oppfostret av Madam Gaillard, før hun senere ”selger” han til Monsieur Grimal der han arbeider veldig hardt. Etter en stund begynner han å jobbe for parfymøren Monsieur Baldini. Han blir etter vært godt likt av Baldini og hjelper han med å lage nye og spennende parfymer, slik at Baldini vil leve evig på sine parfymer. Han lærer seg ettervert å skrive ned hva han gjør og bruke måleglass mens han arbeider med nye lukter. Da han har jobbet såpass mange år at han har tatt svennebrevet, begir han seg ut på egenhånd i den store verden. Han forlater Paris for å finne nye lukter og leve livet sitt slik han vil. Han vandrer dag og natt, og etterhvert som tiden går blir han menneskesky. Han snur opp ned på livet sitt, og sover om dagen og vandrer om natten. Målet hans er å komme til parfymens by, Grasse. Han finner en hule på toppen av et 2000 meter høyt fjell der han bestemmer seg for å bo. Etter mange år i hulen våger han seg ned til nærmeste landsby. Han blir siden en del av Taillade-Espinasse sitt prosjekt. Når prosjektet er over og de har fått menneskene til å tro på det, begir han seg videre på veien til Grasse. Når han endelig kommer til parfymenes by finner han igjen den samme lukten som fra jenta han drepte i Paris under kongens fyrverkeri. Han får seg jobb som svenn hos enken Arnulfi. Boken slutter med at Grenouille dør/blir drept i byen hvor det hele startet, Paris.

 

5) Tema i boka er på en måte egoisme. Hovedpersonen tenker kun på det han selv vil oppnå, han skyr ingen midler for å oppnå sitt mål. Han prøver i finne sin egen lukt ved å stjele andres kroppslukter. Han gjør det han kan for ikke å miste de mest kjære luktene han har. Så alt i alt kan vi si at Jean-Babtiste Grenouille er en egoistisk person som gjør alt han kan før å nå sitt mål.

 

6) De viktigste personene i boka er:

- Jean Babtiste Grenouille; Han var født 17.Juli.1738 i Paris. Han var femte barnet i en søskenflokk, men fikk aldri oppleve sine egene søsken fordi han ble gitt bort til et kloster som senere ga han en surrogat mor. Han ble oppdratt av Madam Gaillard som solgte Grenouille som 8 åring til Grimal som trengte ung arbeidskraft. Han begynner senere å jobbe for en parfymør ved nevn Baldini, der tar han svennebrevet før hans reise fortsetter og ender i Grasse.

- Madame Gaillard; Hun tok på seg ansvaret å oppfostre Grenouille ved at hun fikk betalt for det av klosteret en gang i måneden. Hun var en ung kvinne på under 30 år som hadde mistet mannen sin.

- Grimal; Grenouilles sjef da han begynte å jobbe. Han likte å utfordre døden, men var ikke så slem at han ikke eide menneskelig kjærlighet. Han lot Grenouille få fri noen timer om dagen fra han var 12 år. Etter noen år lar han Giuseppe Baldini kjøpe gutten. Han blir så overlykkelig av alle pengene han får at han går å drikker seg full. På vei hjem detter han uti Seinen og dør.

- Giuseppe Baldini; Han oppdaget Grenouille sin gode nese da han kom for å levere varer han hadde bestilt fra Grimal. Han lærte opp Grenouille til å bli en ekte parfyme svenn. Han fikk Grenouille til å lage de parfymene han ville og det gjorde slik at inntektene hans steg. Han åpnet flere parfyme butikker rundt om i Frankrike og gjorde seg rik på Grenouille sin fine nese. Han dør senere da huset hans raser ut i Seinen.

 

7) Miljøet som Grenouille bor og vokser opp i er et fattig strøk. Det er mange gatebarn i Paris på denne tiden, og andre mennesker som ikke har noe annet sted å bo. Det er forskjellige lukter overalt, hvor en du går oppdager man en ny lukt. Parfymører som klarer å finne opp nye lukter gjør det veldig bra, og dette påvirker vår hovedperson. Han kan ta opp alle luktene han får inn i nesen sin, og vil gjerne lage egene lukter. Siden det ikke er den rikeste delen av Paris får vi et godt eksempel på hva som skjer når en person plutselig får en masse penger; Se bare hva som skjer med Grimal når han får alle pengene for å selge Grenouille.

 

8) - Begynnelsen begynner på samme sted som den slutter. Den begynner i Paris på et fiskemarked der han blir født av moren, mens hun var på jobb....

”Da veene begynte, sto Grenouilles mor i en fiskebod i Rue aux Fers og sløyet fisk...” Stedet er midt i slummen, det lukter vondt og det er masse mennesker rundt omkring akkurat som i slutten: ”Først etter midnatt – da graverne var gått igjen – begynte stedet å bli befolket av all slags pakk, tjuver, mordere.....” ”Et lite leirbål ble tent, dels for å lage mat og dels for å dempe stanken.”

-Det er mange høydepunkter i boken, eller det vil si at det er et høydepunkt i hver del. Boken er nemlig delt opp i 4 deler; Første del er om oppveksten hans, og hvordan han jobbet for Grimal og Baldini. Høydepunktet der ligger vel der hvor han får lov til å jobbe med det han selv vil, parfymer. Andre del handler om reisen hans og hvordan han ender opp med å bli menneskesky å hvordan han klarer å overleve i en hule på toppen av et i fjell. Han blir også en del av et prosjekt og blir til et normalt menneske igjen. Her er vil jeg si at det er på en måte to høydepunkter; når han når hulen og velger å bo der, og når han kommer ned til landsbyen og tørr å omgåes mennesker igjen. Tredje del er når han kommer til Grasse og begynner å jobbe der. I fjerde del kommer han tilbake til Paris og blir drept av en gjeng kannibaler.

-Synsvinkelen i boken er lagt til en overhode. Vi blir fortalt alt hva Grenouille tenker gjør og sier. Det er en autoral allvitende forteller. Vi blir fortalt alt det vi trenger å vite av detaljer og hvordan ting forgår, noen ganger litt for grundig.

-Språket er fortellende og muntlig, det er influert av franske ord men er allikevel ikke vanskelig å forstå. Språket kan noen ganger gjøre boka litt kjedelig fordi det blir for mye detaljert.

-Det er brukt ord som gjør at vi skal danne oss et bilde av hvordan det hele er for eksempel når Grenouille begynner på reisen sin vekk fra Paris: ” ... – lukten fra den gruslagte landeveien, fra engene, jorden, plantene, vannet – fløt i lange skyer over landet...”

 

9) Budskapet i historien er å formidle til leserene at det som er viktig her i livet er å se på hvordan de rundt deg har det, hjelpe dem på veien til å nå ditt eget mål. Tenk og gjør ikke bare slik som du vil, men la andres meninger influere deg. Ikke la andre ta kontrollen over deg, men la dem hjelpe deg på veien frem til målet.

 

10) Stemningen er litt dyster gjennom hele boken. Hvordan Grenouille vokste opp, ved at han ikke har familien sin hos seg og at han måtte passe på seg selv, hvordan det er der hvor han ferdes, gjør at det hele blir litt dystert. Han ferdes jo først og fremst i slummen for å bli tøff nok til å oppsøke de litt mer rikes samfunn. Det at han dreper ei jente i begynnelsen og dreper dyr videre utover, og det at begge de første sjefene hans dør er også med på å skape stemningen. Det er jo noen muntre steder i boken, sånn som når han får tak i den herlige lukten av de to jentene, i Paris og Grasse).

 

11) Hvor vidt denne boken er aktuell i vårt samfunn er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil vel si at den er om ikke veldig aktuell så en del. Den lærer oss om hvordan vi kan forstå samfunnet, og at selv om samfunnet mener en ting så må vi først å fremst gå etter våre egen vilje. Vi skal så klart høre på andre, men ta avgjørelsen selv, slik som vi ser Grenouille gjør stort sett gjennom hele boka.

 

12) Jeg synes at det var en helt grei bok. Jeg brukte ganske lang tid på å lese den siden den ikke fanget oppmerksomheten min, jeg hadde med andre ord litt for lett for å legge den fra meg. Boken alt i alt var bra, men jeg synes at det enkelt ganger ble litt for detaljert. Du kunne enkelte ganger føle hvordan ting luktet. Forfatteren var veldig flink til å få leseren til å gjøre virkelighet ut av beskrivelsene, han er dyktig og vet hva han skal bruke av ord og skrivemåte.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst