Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tonehøyder og bølgelengder

Tonehøyder og bølgelengder

Naturfagsrapport fra elevøvelse 9.3 Tonehøyder og bølgelengder.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2004

Utstyr:
- Tomflasker eller jevntykke rør som er tette i den ene enden.
- Linjal eller meterstav.
- Blåseinstrument

 

Teori og hensikt:
Det vises gjennom undersøkelser at høyden på luftsøylen i et jevntrykt rør svarer til ¼ av bølgelengden til den tonen du hører. Lydfarten ved 20 °C er v = 344 m/s. Når da frekvensen er f og bølgelengden λ finner vi at λ = v / f.

 

Fremgangsmåte:
- Vi setter åtte flasker (hele C-dur skalaen) på en rekke, og fyller opp med vann til vi har de rette tonene.
- Vi ser at sammenhengen mellom vannstand og tone, er at jo mer vann, jo lysere tone.
- Etter hvert fyller vi inn i tabellen nedenfor resultater og div.

 

Figur:

(mangler)

 

Resultater:

Tone C’ D’ E’ F’ G’ A’ H’ C’’
F (Hz) 264 297 330 352 396 440 495 528
λ (m) 1,30 1,16 1,04 0,98 0,87 0,78 0,69 0,65
Utregnet
luftsøyle
32,5 29 26 24,5 21,75 19,5 17,25 16,25
Egne
resultater
24,5 22 19,5 17,5 15 13 8,12 7

 

Konklusjon:
Det er ikke alltid like klart med utregning av ting, som man kanskje skulle tro. Dette vises her, siden det er stor forskjell på utregnet luftsøylehøyde og det vi i realiteten fikk.

 

Feilkilder:
- Ole Kristians spille egenskap på blokkfløyte.
- Forskjellige flaskeformer.
- Forskjellige flaskestørrelser.
- Opp til våre ører å høre forskjell på toner.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil