Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i landet her?

Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i landet her?

Et annerledes kåseri om skjønnhetsidealet sett fra et mannlig perspektiv.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.03.2004
Tema
Kropp

”Bikinisesongen” nærmer seg med stormende skritt eller ”badeshortssesongen” som man kanskje kan kalle det for oss gutter. Jentene klager over de harde slankekurene de må gå på så ingenting disser når de tar på bikinien om et par måneder. Men det ser ut til at alle de sultne jentene egentlig ikke tenker over hva guttene må gjennom. Musklene kommer ikke sånn uten videre, men det må pumping på S.A.T.S til og senking av fettprosenten for at musklene skal synes bedre (i følge ekspertene). Men jeg har ikke tid til alt dette på de få månedene fram til sommeren, men hvordan bli kvitt den ekstra bilringen som har oppstått i løpet av vinteren? Jo de med hvite frakker vet råd!

 

”Doktor, jeg vil gjerne ha et stykk muskuløs kropp jeg!” Jeg holder opp et av bildene jeg har funnet i det glamorøse magasinet på søsteren min sitt rom. Bildet er en reklame for Bjørn Borg boxershortser, og en muskuløs mann med ”sixpack” og fettprosent på 1,5 % står og spenner musklene, ”Ja, jeg ser vel ingen grunn til at De ikke kan bli slik,” sier doktoren med sin svært forståelses fulle stemme. Han smiler med de blekede tennene, men uten smilerynker for han bruker Botox. ”Ta av Dem klærne er du snill.” Jeg tar av meg klærne og doktoren stønner lavt. ”Ja, hva har vi så her? Hmmm la meg nå se! Klassisk McDonalds syndrom, si meg har De spist Grandiosa og drukket cola i det siste?” Jeg nikker samtykkende. ”Ja, her er det ikke annet å gjøre enn å utføre en fettsugning. Men kanskje De vil ha med en ”sixpack” for kun 10 000 kr ekstra? Etter fettsugningen legger vi inn silikonimplantater, og De får magemuskler guttene vil bli misunnelige på og jentene vil sikle etter.” Jeg takker ja og gleder meg til ”badeshortssesongen.”

 

I dagens samfunn er nesten alle misfornøyd med et eller annet på kroppen sin. Modellen har for lite fylde i amorbuen øverst i leppa si, den mannlige undertøysmodellen mener han er beskjedent utstyrt der nede og Ola Nordmann sitter hjemme og krysser fingrene for en ”Ekstreme Makeover.” Men disse menneskene trenger ikke fortvile for i likhet med Askepott finnes det også gode feer midt i blant oss! Med sine tryllestaver, eller skalpeller som vi også kan kalle det, kan de utføre mirakler på deg for et knippe gullmynter. Men hvorfor er det egentlig in å være sånn man egentlig ikke er? Det stemmer jo ikke helt at Justin Timberlake har på seg en stram t-skjorte som viser musklene samtidig som han synger: ”McDonalds! I’m lovin’ it!” Mens du kanskje sitter der litt forvirra med en Big Mac og titter ned på den voksende magen. Høres dette ut som et kjent scenario? For noen tiår siden hadde man nesten ikke hørt om selvbruningskrem og i dag er det ikke uvanlig for en mann å få tryllet fram en større penis. I Karibien er det in å ha stor rumpe og man bleker huden for å få den lysere, mens i vesten vil man ha solbrun hud og helst se ut som om man er kommet rett fra Auschwitz! Hvem er det egentlig som skaper kroppsmoten? Klesmoten skifter gjerne etter sesong, men det er ikke like lett for oss mennesker å skifte kroppsfasong som det er å skifte klær, selv om Pamelas pupper stadig skifter størrelse. Kanskje det er det som blir mote i framtida? Tenk å skifte kroppsfasong etter årstidene? Det hadde vært noe for de gode feene det!

 

Jeg våkner opp etter operasjonen og føler meg helt for jævlig! Ingen hadde fortalt meg at det gjorde så vondt å bli klar for sommeren! Men doktoren sier at jeg blir bra om noen uker. ”har De lyst til å se Dem i speilet?” Så klart jeg vil det så jeg reiser meg opp og stiller meg spent foran det store speilet og jeg må si at jeg ikke hater det jeg ser! Tenk på de blikkene jeg kommer til å få på stranda. Men jeg kan jo ikke være så bleik som en fiskebolle når jeg går på stranda og viser fram det nyinnkjøpte meg. Jeg får tips om at jeg et spa som kan hjelpe meg med den siste finishen. De skal hjelpe meg med å gå fra fiskebolle til karbonade med et stoff de sprayer på. Mye, mye sunnere enn den kreftfremkallende sola!

 

I disse plastiske dager glemmer faktisk en del hvor mye oss gutta faktisk må gå gjennom for å tiltrekke oppmerksomheten til det motsatte kjønn. Nå er det ikke uvanlig at gutter, med David Beckham i spissen, napper, vokser, lakker, farger, tar solarium og bruker selvbruningskrem samt barberer diverse kroppsdeler. Gutter, jeg kan vedde på at dere kjenner dere igjen i ett av punktene! Jeg lurer virkelig på hvordan man klarte å tiltrekke jenters oppmerksomhet i gamle dager! Det må jo ha vært drit vanskelig når man ikke hadde nyvokset, bulende brystkasse og lakkede negler, jeg lurer i det hele tatt på om det gikk an å få seg kjæreste.

 

Jeg er klar for å gå på stranda med den nye og moteriktige kroppen min. Den nye dama er også med og i likhet med meg har hun også blitt moteriktig med silikon, fettsuging og skalpell. Vi tar av oss klærne og selvfølgelig har vi badetøy på oss fra DKNY. Vi legger oss ned i sanden og vi er som hentet ut i fra en Baywatchepisode, men det er noe som ikke stemmer. Æsj, hva er galt med alle menneskene rundt oss? De er jo både bleike og småfeite. En jente ved siden av meg har små pupper og en mann litt lenger bort har til og med hår på brystet! Og alle ser rart på oss, men er det egentlig ikke vi som skal se rart på disse ekle menneskene? Vi orker ikke å være på stranda lenger, men jeg har hørt om et sted der det finnes folk som ser like deilige ut som oss. Stedet heter ”Reklame”.

 

”Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i landet her? Eller du trenger egentlig ikke svare for jeg veit det er meg, det er meg, MEG!”

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil