Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kreft

Kreft

Kort om kreft og ulike behandlingsmetoder.

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.03.2004
Tema
Kreft

Det finnes mange typer svulster. Noen av dem er godartete og noen er ondartete. Kreft er en ondartet svulst.

En ondartet svulst betyr at den kan spre seg, og det er det som er så farlig.

I Norge er det ca 25 prosent som blir rammet.       

Det er aller flest voksne og gamle som får kreft, og det kan skylde av at mange voksne røyker, og det er stor fare for lungekreft hos røykere.

Det betyr at en 7-8 personer i klassen din vil kanskje få kreft i løpet av livet.

Det som skjer når det oppstår kreft er at celler deler seg unormalt fort sånn at det danner svulster.

De fleste

 

Heldigvis er det flere som overlever av kreft enn som dør. Ca 60 prosent av alle som blir rammet overlever.

 

Det finnes tre forskjellige behandlingsmåter for kreft.

Cellegift(citostatica som det heter på latin), strålebehandling og kirurgi.

Hvilken behandling man bruker kommer helt an på krefttypen og omfanget av sykdommen.

Altså.. omfang er hvor mye sykdom du har i kroppen.

 

Cellegift er en slags medisin som man får enten intravenøst(rett inn i blodåren) eller i tablettform.

Antall cellegiftkurer avhenger av hvilken type kreft du har.

Dette er den behandlingen som brukes mest, og de vanligste bivirkningene er at man mister hår på hodet og blir kvalm..

 

Strålebehandling er en slags stråling man får gjennom kreftsvulsten som også dreper kreftcellene.

Forskjellen mellom cellegift og strålebehandling er at strålebehandling bare kommer på det ene området som du har kreft, og cellegiften kommer overalt i kroppen via blodet.

 

Bivirkningene for strålebehandling er sår hud, og tretthet.

 

Kirurgi er enkelt og greit, en operasjon hvor de skjærer bort kreftsvulsten.

 

Bivirkningene for kirurgi er: infeksjonsfare, smerter og stygge arr.

 

Det varierer hvilken behandling de får ettersom hvilken krefttype de har.

Noen er uheldige og må bruke alle de tre metodene.

 

Kreft er ikke arvelig, men i noen familier er det flere som er utsatt for å få det enn i andre familier.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil