Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den siste viking

Den siste viking

Tolkingsoppgave fra boken "Den siste viking"

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2000


Boken er skrevet av Johan Boyer

 

I boken "Den siste viking", er Kristaver hovedpersonen. Han var høvedsmann på båten "Kobben", som han hadde kjøpt det året. Han var gift med Marja Myran og hadde tre sønner. Den eldste het Lars og var 16 år, og så var det Oluf som var 14 år og yngstemann på 10 år, som het Tosten. Denne boken handler om da Kristaver kjøpte seg båten "Kobben" og ble høvedsmann, og han og mannskapet på fem dro på lofotfiske. Hans elste sønn, Lars, ble med for første gang. På lofotfisket møter de mange forskjellige problemer og tragedier i løpet av den vinteren, to av mannskapet mister livet bl.a. Den ene, Elezeus Hylla, dør av lungebetennelse og den andre, Kaneles Gomon, dør i en kraftig storm der båten velter. Det hele tror jeg foregår rundt 1870 årene.

 

Det første møtet vi får med Kristaver er etter at han har vært på en auksjon og kjøpt seg en lofotbåt, "Kobben". På denne auksjonen, som han tilfeldigvis kom over, stod det mange å så på, men ingen bydde på båten. Ingen ville ha den fordi den hadde kantret tre år på rad og de mente at den var livsfarlig. Men på tross av dette så bydde han på båten, selv om han ikke hadde penger til å betale den. Dette viser meg at han er en impulsiv person som tør å ta sjanser. Han må også ha god tro på seg selv siden han tror at han skal klare å få skikk på båten bedre enn de som har eid båten før han. Det ser jeg når han sier til seg selv "Eg ska syn Dokk at eg skal få`n til å gå eg. Og jaggu skal eg få`n til å stå med". Det neste jeg oppdager ved Kristaver er at han også må være en bra familiemann, fordi barna hans er tydelig stolt og glad i han. Det ser man når han kommer hjem med den nyinnkjøpte båten sin. Da kommer de springende ned til havet med en gang og er veldig interessert. Og med en gang han går i land, henger de i armene på han, da bøyer han seg ned å småflirer til dem og er veldig glade for å se dem. Kristaver er også en veldig stolt person, han liker ikke å være dårligere enn andre. Det ser man svært mange plasser i boka. Han viser sin stolthet første gang når han kommer hjem med båten og viser hvor fornøyd han er med den, også går han tett forbi han Jakob som en stormann og bare sier at nå skal de kappseile. Han viser også sin stolthet når det kommer til det å låne penger. Det kvier han seg for i det lengste, for er det noe han syns er flaut så er det å tigge på andre. Senere i boka, den første dagen når de er på vei til Lofoten må de andre båtene sette ned farten for å ikke dra fra dem på "Kobben", da blir Kristaver svært skamfull. Men om natten finner Kristaver ut hvorfor båten sakker etter og fikser det, og neste dag går båten som et skudd og han går fortere enn de andre. Da blir han svært fornøyd med seg selv. Han viser også tegn til å være en relativt skarp person, i alle fall når det gjelder båter. Han klarer å løse problemer når de dukker opp. Det første er når båten ikke ville holde tempoet til de andre båtene, da fant han ut at dersom han flyttet noe av lasten i båten lengre bak så vil tempoet øke. Og etter at båten hadde veltet i stormen, fant han ut hva som var grunnen til at den hadde kantret tre år på rad, nemlig at masta var plassert for langt frem. Etter at han hadde rettet på det, fungerte båten helt fint.


 

Jeg vil også si at Kristaver er en omsorgsfull person og en som tar ansvar. Det viser han flere eksempler på i boka. Han ville for eksempel ikke at noen av mannskapet hans skulle bil skadet under de store opptøyene der nordlendingene og sørlendingene begynte å slåss mot hverandre. Da nektet han dem å gå ut. Den eneste som slapp ut var Henrik Rabben. Han ble kommandert til å finne Lars og Kaneles og hente dem heim til enhver pris. Dersom de nektet, fikk han lov til å slå dem i svime og bære dem heim. Et annet eksempel er da Elezeus blir sjuk. Da prøver Kristaver å få han til en doktor. Men det ville ta for lang tid med hans båt, så han prøvde å få en dampbåt til å ta han med seg for god betaling. Men de hånlo bare til han og nektet å ta han med seg. Et sted i boka viser Kristaver psykisk styrke og utholdenhet, nemlig etter at båten hadde kantret, og han klarte å holde Kaneles, som var bevisstløs i svært lang tid, med bare den ene handa, og i tillegg måtte han selv klamre seg fast til båten med den andre handa for ikke å bli kasta på havet av stormen. Men etter lang tid klarer han dessverre ikke å holde han kaneles lenger. Så når Jakob klarer å redde dem opp fra sjøen, har Kristaver mistet Kaneles. Dette gir Kristaver stor skyldfølelse i ettertid, noe som forteller meg at han også er en følsom person.

 

Som konklusjon på det hele kan jeg nå si at Kristaver er en typisk ledertype. Han er en impulsiv, dristig person som har god tro på seg selv. Han er en god familiemann, men han har også en veldig stolt personlighet som ikke liker å være dårligere enn andre. Han er en ganske smart person som finner løsninger på problemer. Han er også omsorgsfull. Han viser at han er psykisk og fysisk sterk. Men han får skyldfølelse når noe går galt. Alt dette er gode egenskaper å ha når man skal være leder over flere personer. Da vil man lett bli respektert og likt av arbeiderne.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil