Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Lillelord" (J. Borgen)

"Lillelord" (J. Borgen)

Bokanmeldelse av Johan Borgens Lillelord med et snev av analyse.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.03.2004
Tema
Lillelord


Lillelord er den første boken i Johan Borgens romantriologi. Her begynner den fascinerende og gripende historien om Wilfred Sagen, en tilsynelatende svært veloppdragen og pliktoppfyllende gutt. Men dette vidunderbarnet har en mørk side ved seg, og vi blir kjapt kjent med hans andre ”jeg”.

 

Handlingen er lagt til Oslos beste vestkant, i mellomkrigstiden. Her bor Wilfred, eller Lillelord som han oftest blir kalt, sammen med sin mor og tjenestepiken Lilly. Sammen utgjør Wilfred og fru Susanna Sagen familien i huset, ettersom Wilfreds far er død. Faren er et ikke-tema, og nevnes sjelden. Den øvrige familien består av tanter og onkler i fleng, og man får sjansen til å bli kjent med enkelte av disse underveis.

 

Wilfred er hovedpersonen i boka, og det er hans tanker og handlinger som står i fokus. Han fremstår som et vidunderbarn med sine utrolige evner og plettfrie atferd. Sammen med vennen Andreas går han på frk.Wollkvarts gutteskole, der han utmerker seg som svært begavet. Likevel er det noe med Wilfred som ikke omverdenen får se, han har en mørkere side ved seg.


 

Wilfred er nysgjerrig og tenker mye, noe som fører til mange påfunn. Stadige utflukter finner sted, og ikke alle er like uskyldige. Disse utfluktene er hans måte å skape seg et eget ubeskyttet og selvstendig liv på. Dette er en tråd gjennom hele boken, og denne personligheten trer mer og mer frem etter hvert. Ved å manipulere menneskene rundt seg greier han å vri seg unna trøbbel og mistanke, selv om moren og tjenestepiken Lilly nok skjønner at noe ikke stemmer.

 

Den verden Wilfred kjenner er den hans mor har bygget opp rundt han. Han lever trygt og godt omgitt av velstående barn og voksne på Oslos beste vestkant. Dette kan også ses på som et hinder og en person kan lett føle seg fanget i et slikt miljø. Dette er veldig viktig i denne boka, og er grunnen til at Wilfred handler som han gjør i enkelte situasjoner.

 

Andreas er Wilfreds klassekamerat. Han bor på østkanten, og Wilfred finner flere ganger turen dit for å ta en titt. Spesielt interessert er han i Andreas’ far, noe som er tegn på et savn av en tilstedeværende farsfigur. Han er nysgjerrig på faren, noe som former han som person i oppveksten. Det er få regler og grenser i familien Sagens hus, og Wilfred greier å få viljen sin ved hver anledning.

 

Familien Sagen har et feriehus på Skovly. Her tilbringer de sommerene for å komme litt vekk fra bylivet. Her møter Wilfred Erna, som blir en sentral person i livet hans den sommeren. De utvikler et forhold, og Wilfreds personlighet preges av dette. På Skovly møter han også Fru Frisaksen, en dame han blir veldig fascinert av. Hun spiller ikke et spill, men oppfører seg slik hun ønsker. Dette opptar Wilfred, og han oppsøker henne også på et senere tidspunkt.

 

En annen person som spiller en sentral rolle i Wilfreds liv er hans tante, Kristine. Disse utvikler et forhold som med tiden blir svært komplisert. Denne hendelsen er nok med på å gjøre Wilfred til en mer moden gutt.

 

Temaet i romanen er å bryte ut av et slags fangenskap. Dette understrekes underveis gjennom ulike symboler. Kallenavnet ”Lillelord” blir visket ut, og han lyder stadig oftere det virkelige navnet sitt, Wilfred. Dette er et brudd med morens trygghet i den lille gutten sin, og fører til murrende konflikter som aldri når helt opp til overflaten. Puberteten og forholdet til Kristine er overgangen til de voksnes verden og bruddet med barndommen. Synsvinkelen ligger for det meste hos Wilfred, men forfatteren er autorital og vi får også innblikk i hvordan Fru Sagen og Martin tenker. Dette gjør at vi som lesere hele tiden føler en nærhet til flere av personene i boka.

 

Lillelord er en svært god roman, der godt og levende språk gjør den appelerende til både ungdom og voksne. Historien om en forvirret og utforskende ung gutt blir fortalt på en gripende og virkelighetsnær måte. Lesernes oppmerksomhet fanges lett ved bruk av realistiske skildringer og stedsnavn. Dette gjør at det er lettere å følge hovedpersonen på hans ferd, og fantasien får litt næring. At hendelser som at ”Titanic” sank i 1912 og besøket hos ”Dr.Freud” blir nevnt gjør at tidsperioden kommer bedre frem, og bidrar også til å gi folk et innblikk i hva som var sentralt på det tidspunktet.

 

Skillet mellom arbeiderklassen og overklassen er godt skildret, og dette kan knyttes mot andre hendelser i boka. Måten dette blir beskrevet på er helt utrolig, og språket fremhever den virkelighetsnære følelsen en får mens en leser.

 

Romanen kan tolkes på flere måter, blant annet som et psykologisk eller selvbiografisk verk. Man skal være litt forsiktig med sistnevnte selv om det finnes mange likhetstrekk. Et eksempel er forholdet til tanten, Kristine. Det blir sagt at Johan Borgen selv ble forført av et familiemedlem i en alder av 12 år. Et annet eksempel er bo- og familiesituasjonen. Johan Borgen bodde også i et meget bra strøk, og i en velstående familie. Likevel søkte han spenning, og ut til verden utenfor.

 

Lillelord er en roman som absolutt burde leses. Den griper deg fra første stund, og du føler virkelig med hovedpersonen. Dette er en bok som er perfekt på ferieturer til andre strøk, eller rett og slett bare hjemme i godstolen.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil