Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Framstilling og påvising av oksygen

Framstilling og påvising av oksygen

Naturfag - elevøving - Framstilling og påvising av oksygen

Sjanger
Rapport
Språkform
Annet
Lastet opp
15.02.2004

Hensikt:

Vi skal framstille og påvise O2 ved å varme opp KMnO4

 

Utstyr:


-         Kaliumpermanganat

-         Reagensglass

-         Gummikork

-         Glasskar

 

-         Treflis

-         Stativ med  klemme

-         Gassbrenner

-         Vernebriller

 


Framgangsmåte/ Resultat:

Vi tok kaliumpermanganat i et reagensrør.

Vi fylte glasskaret med vann og plasserte et reagensrør opp – ned i glasskaret med vann i.

 

Vi varmet opp et reagensrør med kaliumpermanganat til vannet i reagensrøret forsvant.

Når reagensrøret i karet tomt for vann og fylt opp med oksygen tok vi det opp av glasskaret.

Vi tok til slutt en glødende treflis bort til åpningen på reagensrøret.

På grunn av oksygenet i reagensrøret flammet treflisen opp.

 

Konklusjon:

Under oppvarmingen av reagensrøret med kaliumpermanganat (KmnO4) i ble det dannet

Oksygengass. Denne gassen ble ført ved en liten slange opp i reagensrøret som sto i glasskaret og ble presset ut. Til slutt tok vi en glødende treflis bort til åpningen i reagensrøret med oksygengass i og treflisen flammet opp. Slik fikk vi framstilt og påvist oksygen ved hjelp av kaliumpermanganat. Oksygengass er en luktfri gass. Kaliumpermanganat som brenner skiller ut oksygengass.

Kaliumpermanganat + Energi – Kaliummanganat + manganoksid + oksygengass

2KMnO4 – O2 + MnO2 + K2MnO4

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil