Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elevøving - effekt

Elevøving - effekt

Naturfag elevøving - effekt

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.02.2004

Hensikt:

Hensikten med forsøket er å finne ut hva er effekt er, og hvordan en kan regne ut dette. Vi skulle gjøre sammenligninger i klassen og finne ut hvem som har den største effekten i ”trappespurt”.

 

Utstyr:

Meg selv, målebånd, stoppeklokke

 

Framgangsmåte:

Jeg skal finne ut hvor stort arbeid jeg gjør med å løpe opp to trapper (to etasjer).

Deretter skal jeg finne ut hvor stor effekt arbeidet gav.

a) Arbeid er kraft gangar høyde over bakken.

 

W = G x h                                          der G = g x m                                         (g = 9,8 N/kg)

 

b) Effekt er energioverføring per tid. Energi kan overføres ved arbeid.

 

Effekt: G x h

              Tid (der tid måles i sekund (s)

 

Vi målte avstanden mellom trappene til å være 7 meter og tyngden min til å være 70 kg.

Jeg sprang opp trappene så fort jeg kunne og målte tiden til å bli 06,55 sek.

Jeg regnet ut arbeidet mitt først på følgende måte:

 

W = G x h = g x m x h = 10 N/ kg x 70kg x 7m = 4900 Nm = 4900 J

 

Deretter regnet jeg ut effekten av arbeidet mitt til å bli følgende:

 

Arbeid 4900J  =  748 J/s  =  748W

 Tid (s)    06,55 s      

 

Til slutt laget jeg en liste over utregnet arbeid og effekt hos meg selv og alle i klassen.

Jeg sammenlignet resultatet og fant ut at jeg hadde gjort det største arbeidet med 7700J.

Nils Geir hadde klassens beste effekt med 869W og Kjersti hadde dårligste effekt med 333W.

Grunnen til at Nils Geir hadde best effekt er at han er tyngre og raskere enn Kjersti som er lettere og ikke like rask. Effekten viser hvor mye arbeid en gjør på kort tid.

 

Konklusjon:

Effekt er energioverføring per tid, og oppgis i enheten watt, med symbol W: Effekt = energi

                                                                                                                                          Tid

Å være effektiv er å utføre mye arbeid på kort tid.

Måleenheten for effekt er: J/s eller W (watt)

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil