Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kosthold og fordøyelse

Kosthold og fordøyelse

Forskjellige personlige synspunkter om slanking.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.02.2004
Tema
Kropp


Jeg har en mening om slankeprodukter, som jeg leste her i dagbladet for en stund siden. Og den er at enten så virker de og er meget farlige ellers så virker de ikke og er ufarlige. Hvis en person er født tykk, så skal personen være tykk. Hvis en annen er født tynn, har naturen ment at personen skal være tynn. Alle mennesker har forskjellige DNA, benbygning og lignende, og hvis en person har blitt skapt slik, skal personen være slik.


Hvis man i så fall ikke er fornøyd med seg selv og sin kropp, så er det andre midler å ty til en slankeprodukter. Først og fremst kan du endre din livsstil og dine spisevaner…
Du kan begynne å spise mindre rødt kjøtt, spise mer salater og grønnsaker og kanskje kutte ned på godterier.

Fordeler
Fordelene ved slike slankepiller er ikke mange, i hvert fall ikke fra mitt synspunkt.
Noen av disse slankepillene virker, andre ikke. Hvis du finner noen som virker, og ikke er helseskadelige (nesten umulig) er dette veldig positivt. Hvis du har problemer med din vekt, eller har et dårlig selvbilde av deg selv, kan det ofte hjelpe med slike piller. Men da kan du jo også gå på vanlig slankekur, istedenfor å ty til slike midler.

Ulemper
Ulempene er mange i forhold til fordelene. Det mange tror, er at dette er magiske piller, som man bare inntar og så forsvinner kiloene. Det er jo selvfølgelig ikke sånn. Dette ødelegger kroppen din fra innsiden og ut, istedenfor det motsatte. Du blir lettere irritert, og har problemer med å styre temperamentet ditt. Du blir i tillegg lettere stresset og får enkelt og greit problemer i hverdagen. Dette er noe jeg ser på som en ganske dyr pris for noe du ønsker deg. I hvert fall å gjøre det på denne måten. Lev sunnere, som jeg nevnte i innledningen. Du får ikke bare et bedre selvbilde av deg selv, men mange andre ting i tillegg. For det første så føler du deg meget sunn, og sprekere. Selvbilde, blir som med slankepiller, bedre. Men på en mye tryggere og bedre måte.

Holdninger


Mine holdninger til bl.a. Fedon Lindbergh, er vel ikke positive. Jeg skal si meg enig i mange av de tingene han sier, men de har jo alle blitt sagt før. Dette er kun en gjentagelse. Og de tingene han sier og produserer som ikke tidligere har blitt delt med verden, er innkorrekte. En ting som bare er tull, er dette Lindbergh-brødet som han har laget. De produserer dette får å selge. En lærer fortalte meg at han tok en liten test med dette Lindbergh-brødet, og der fant han ut at brødet inneholder akkurat det samme som et par andre brød. Prisforskjell: vel 10 kr.
Dette er noe jeg liker å kalle, selging på navn. Hvis et brød koster 26 kr. Og inneholder det samme som et brød til 14kr., er det noe galt som foregår. Og det som verre er, er at mange kjøper dette Lindbergh-brødet istedenfor et vanlig brød. I full tro av at det er bedre.

Jeg har derimot langt bedre holdninger til Statens næringsmiddelstilsyn, som nå har forandret navn til ’’Mattilsynet’’.
Planter fisker dyr og næringsmidler De holder tilsyn på forskjellige dyr, fisker, fugler, planter og diverse næringsmidler. De forteller oss i tillegg om farlige stoffer i andre næringsmidler. Bl.a. giftige stoffer i deodoranter og lignende. Mattilsynet forteller oss også om hvilke innportvarer vi burde spise og hvilke vi burde holde oss unna...
De advarer også overvektige om produkter de ikke burde bruke, og hvilke som er bedre enn andre. I tillegg til dette viser de til effekten av disse produktene, virketiden og mulige sykdommer som kan ha følge av dette. Mattilsynet gir deg også en grundig fortelling om økologisk mat og at økologisk mat er godt for kropp og helse.

Grete Roede-kurs har jeg også et relativt godt forhold til. Man kan lese om de forskjellige prosedyrene og metodene de bruker på kursene på forskjellige nettsider.
Fremgangsmåten på disse kursene er å få folk til å ha en god selvfølelse, samtidig som de lærer å bli sunnere og å gå ned i vekt. Man trenger ikke å være over en viss vekt for å komme inn på disse kursene. Du trenger ikke engang å være overvektig! Dette er rett og slett et sted der man kan lære å spise bedre og sunnere. Og med en gang man begynner å spise sunnere, går man ned i vekt. Det er enkelt og greit. Ikke spis mat som inneholder for mange ’’E-er’’, heller ikke varer med for mye sukker. Og kutte ned på både brus og godteri. Hvis man vil gå ned i vekt, så er nok et Grete Roede-kurs det beste du kan gå på. Det er min mening. Og for menn, er det ikke noe å være redd for, de har egne gutteavdelinger. Der det bare er gutter som deltar. Menn er selvfølgelig velkomne på fellesmøtene også, men det er ikke så mange som vil delta på dette.


Kildehenvisninger

Søkemotor: startsiden og Google.

Sider: www.greteroede.no, www.snt.no.
Hjelp av lærerne, Dagbladet

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil