Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kjemi: Svoveldioksid og sur nedbør

Kjemi: Svoveldioksid og sur nedbør

Hvordan Svoveldioksid blir dannet og hvordan nøytralisere den. Også noen kjemiske reaksjoner.

Sjanger
Rapport
Språkform
Annet
Lastet opp
08.01.2004

Kjemi nr 7

 

Svoveldioksid og sur nedbør

 

Hensikt
Hensikten med dette forsøket var at vi skulle lære hvordan sur nedbør blir til og hva som skjer når vann blir påvirket av det.

 

 

Utstyr:

- Svovelpulver

- BTB -løsning

- Erlenmeyerkolbe

- Forbrenningsskje
- Gassbrenner

- Fyrstikker

- Vernebriller

- Avtrekk

- Kork

- forskjellige kalktyper

 


Fremgangsmåte
:
Vi helte litt vann i en erlenmeyerkolbe og tilsatte litt BTB-løsning. Deretter tok vi litt svovelpulver i en forbrenningsskje og tente på svovelet med en gassflamme. Etter at svovelet hadde smeltet og tatt fyr, holdt vi forbrenningsskjeen ned i erlenmeyerkolben. Hele forsøket foregikk under ett avtrekk.


 Vi fant ut at svovel brenner med en blå flamme. Lukten av svoveldioksid er sterk og stikkende.
            S   + O2          ->        SO2
           
Da vi holdt forbrenningsskjeen nede i erlenmeyerkolben, skiftet løsningen farge fra blå til gul. Dette viser at løsningen ble sur da den reagerte med svoveltrioksid.
            SO3     +          H2O     ->        H2SO3

Så skulle vi tilsette 3 forskjellige typer kalk, og da ble løsningen nøutralisert

            H3O     +          OH      ->        H2O     H2O

 

 

Da vi brant Svovelpulveret og tok det bed i kolben med vann + BTB fikk vi en sur løsning. Men da vi tok kalk i, ble den sure løsningen nøytralisert.

Altså er det slik som skjer med sur nedbør da vi kalker innskjøer.
Ve nøytraliserte med 3 forskj. Typer kalk

 

1.         Ca(OH)2: lysere blå

2.         CaO: mørk blå

3.         CaCo3: lyst blått

 

Med kalk nr 3 tok det også lenger tid og det viser at det er den beste kalken å bruke i naturen, da skjer nemmelig nøytralisasjonen langsomt og dyrene får ikke så forte forandringer – og færre dør.


 

Konklusjon

Det er best å bruke CaCo3.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil