Søk i stiler
 

Den fortapte generasjon?


Dette er et leserinnlegg skrevet på eget intiativ.
Sjanger:LeserinnleggLastet opp:15.12.2003
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Alt var så mye bedre før
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


Dag ut og dag inn får dagens ungdom ris for alt. Vi er for late, for dårlige til å skrive, for dårlige til å regne, gjør for mye kødd, ja rett og slett ALT vi gjør og tenker er galt. Alle er så bekymret for ungdommen. Hvordan skal det nå gå med framtiden, ettersom den ligger i våre hender.

 

Spørsmålet jeg stiller lyder slik; var og er dagens ”voksne” virkelig så mye bedere enn det vi er, og kommer til å bli? Finnes det virkelig noe verre en fulle 40-åringer, som ligger i sitt eget spy utenfor ås hotel, etter nok et overstått julebord? Det kan det da neppe være. Dette blir aldri tatt opp i media. Det som derimot blir tatt opp, er hvor dumme ungdommen er, som drar på fest og drikker rusbrus og har det gøy. Hva med de fulle 40-åringene som legger fra seg alt som heter sans og samling hjemme, og drar på byen for ”en” øl? Det de ender opp med er å drikke ”ooops- en øl for mye”, spyr over den nyinnkjøpte dressen, og blir kastet på en taxi hjem. I forhold til dette, er jo det ungdommen gjør bare blåbær.

 

Rusbrus er et viktig tema som ikke må glemmes her. Rusbrus mener jeg er en genial oppfinnelse. Ikke bare smaker det godt, men desto flere du drikker desto gladere blir du. For alle de ”late”, og ”giddalause” ungdommene, må jo dette være tingen! Og øl, kan vel kalles den rake motsetningen. Har du sett en alkoholiker som sitter sorgfull i en krok og drikker rusbrus? Neppe. Øl, har vært i generasjoner den mest populære og kjente alkohol-innholdige drikken. Den ”neste generasjonen” nemlig oss, har lidd mange tapre forsøk på å få dette til en festdrikk. Det var vel mindre vellykket.

 

Jeg vet det er mange der ute som nå sitter og tenker: ”Hvis, ungdommen skal få lov til å drikke slik rusbrus, kommer det hvertfall til å gå galt!”. Men tenk deg litt om. Det er mange flere voksne rusmisbrukere, alokoholikere, arbeidsløse, og ikke minst ”syke”. Og de hadde ikke engang rusbrusen. Hvorfor kaste bort ressurser og penger på å fotfølge ungdommen, når de kan brukes så mye bedre?


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

hm......????
08.09.2004 18:53

Bra!
219
anbefalinger
Bra innlegg, men jeg er ikke helt enig med at rusbrus er bra for ungdommer (eller voksne). Selv om de "sorgfulle "fyllikene ikke drikker rusbrus , betyr det ikke at rusbrus er "sunt " fordet.........

jojo
08.09.2004 18:56

Bra!
12
anbefalinger
Hallo!? Jeg hater "ungdomsfylliker " , de er ikke noe vakrere syn enn "oldiesfylliker "

joho
10.12.2005 09:44

Bra!
10
anbefalinger
Når du seier at det finnes flere voksne fyllikere så er det vel pga du kan kalle noen for voknse helt fra 25 -død.

Bolla
18.09.2005 10:32

Bra!
9
anbefalinger
Fyll er fyll, uansett om du er 14 eller 40!

????
22.05.2006 17:08

Bra!
9
anbefalinger
Kjøper ikke argumentene dine!!!
Hvis det er så mange 40-års fylliker er det jo kansje forde de drakk så mye da de var unge at de ble hekta...
Hvis du får det som du vill blir det hvertfall ikke mindre av hverken ungdoms- eller oldis fyll...

Mar
17.03.2006 12:22

Bra!
8
anbefalinger
SYntes det var et bra innlegg!! R veldig enig i mye av det du skriver...!!!!

Nino
04.03.2007 13:10

Bra!
8
anbefalinger
Skaff deg bedre argumenter. Denne generasjonen blir ikke noe bedre av å peke på alt som er feil med tidligere generasjoner. Enig med Christoffer, slutt å drikk og lev det virkelige livet! Og hvis du ikke kan ha det gøy uten alkohol hver helg, så har man større problemer med livet sitt.

Jente
15.05.2007 15:14

Bra!
7
anbefalinger
Bra innlegg! Razz :-PMen at rusbrus er bra for ungdommen er jg ikke enig i!
Selvom det er mange fylikker i verden trenger ikke vi ungdom å drikke alkohol for det!
Faktisk burde vi drite i alkohol!!!!

Erm...
28.02.2011 10:05

Bra!
7
anbefalinger
Så poenget ditt er at alle ungdommer bare skal flyte rundt og fylle i seg rusbrus? Fordi alle blir glade på den måten?
"Vi er for late, for dårlige til å skrive, for dårlige til å regne, gjør for mye kødd, ja rett og slett ALT vi gjør og tenker er galt" sikker på at det ikke bare er din oppfattelse fordi du faktisk er lat, for dårlig til å skrive, for dårlig til å regne, dum nok til å gjøre dumme ting?

..GIRL14
07.12.2007 11:50

Bra!
6
anbefalinger
vi kunne velge å lese et leserbrev på skolen å jeg valgte dette , det er bra (Y)
klem

puus
07.12.2007 12:00

Bra!
6
anbefalinger
dette varr kjempe bra , er du tina maleen olsen ?

??
11.03.2012 21:26

Bra!
6
anbefalinger
Det eneste du gjør er å reklamere for rusbrus!

Tina
10.05.2005 15:12

Bra!
5
anbefalinger
dette var en velskrevet tekst med et godt og enkelt poeng. kanskje du skulle få dette leserinnlegget inn i en avis? denne teksten tok tak i meg, og jeg er enig i mange av poengene og synspunktene dine. du har virkelig talent!

Christoffer
24.11.2005 11:13

Bra!
5
anbefalinger
Det er bare helt sløvt at ungdommer drikker.. de er ikke voksne nok til å skjønne konsekvensene...... skru korken på flasken å lev livet slik det virkelig er...!  Wink ;-\)

milla
19.01.2006 18:30

Bra!
5
anbefalinger
hmm.. bra innlegg, men blir ikke akkurat engarsjert i det du skriver..

Øyvind
22.03.2006 21:21

Bra!
5
anbefalinger
Vist vi skal se tilbake på de gamle generasjoner så kan vi jo se hva de fikk til: Vi kan jo alltids start med krigen, altså den første alt skjedde på grunn av en liten motstandsbevegelse i Sarajevo? Nei det var ikke så lett, det var alt store strider om makt og monopol på produkt markedet i hele Europa.
Som straff for tapet av den store krigen måtte Tyskland gi fra seg landområder, fabrikker, ære (vist det spiller noen rolle?) mm. Alle disse kraven som stort sett kom fra Frankrike sin førte videre til 2. Verdenskrig, mange påstår at Adolfus har fullt ansvar for krigen, men da gjør de en grov historisk og ikke minst politisk feil, Hitler var bare på rett sted til rett tid man kan ved dette konkluder at det var stormaktene i Europa som klarte å fremføre de senere masakrer i verden.

Vi går videre til 60-70-80 tallet, når foreldre generasjonen påstår at ungdommen i dag er så ille, så kan vi lage noen enkle stikkord for disse tidsperiodene: Hasj ,Fest, Fyll osv. osv. Vist vi flytter oss til dagens sammfunn så kan vi lure på hvorden verden egentlig er så bra for oss som den er, vist den er bra da, var det flaks? eller velfortjent med mye strev?


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.014 sec - 1 pageviews